ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Szakértők és reformerek

Baloldali kormányok receptje az, hogy felminősítik magukat. A Horn-kormány szakértőnek aposztrofálta magát, míg a mostani kabinet a reformkormány titulust választotta.
Létrehozva: 2008. január 7., 08:09
nyomtat küld

Az 1994-1998-as korszak éppenséggel nem tegnap volt, de mindannyian emlékszünk néhány szösszenetre. Mint például arra, hogy Békesi László akkori (első) pénzügyminiszter telekürtölte a világot azzal: itt, kérem, államcsőd lesz - mármint az MDF-es korszak miatt -, majd hét-nyolc hónapig nem csinált semmit. Aztán jött Bokros Lajos a gazdasági stabilizációt szolgáló csomagjával, és lett nemulass.

Felrémlik még a múltból az is, hogy a Horn-kormány nagyjából-egészéből eladta az egész magyarországi energiaszektort külföldi cégeknek. S eszközarányos nyereségként garantált nyolc százalékos profitot! Angol nyelvű szerződésekben, elvégre szakértőkről van szó. Ha jól emlékszem, 1996-ban mindössze egyszázalékos volt a gazdasági növekedés üteme. Kísért a múlt. Persze ne feledjük azt sem, hogy a "szakértői kormány" alatt volt több mint harmincszázalékos az infláció, amire még a törzsi háborúkkal sújtott Afrikában is felfigyeltek.

Ugorjunk. A második Gyurcsány-kormány "reformkormánynak" tartja magát. Amihez persze nagy, átfogó változásokra is szükség lenne. A 2007-es és 2008-as megszorításoknak, pénzügyi kiigazításoknak ugyanis csak akkor lenne értelmük, ha az államháztartás egyensúlyi állapota tartós marad. Ennek két feltétele van: részint az, hogy a 2010-es választásokhoz közeledve, politikai okokból nem puhul fel a költségvetési fegyelem, másrészt olyan reformokat vezet be a kabinet, amelyek tartósan képesek garantálni az előbb említett egyensúlyt. Mindenekelőtt az államháztartásban, az államigazgatásban, az adórendszerben, az önkormányzatoknál és a különböző közszolgáltatásoknál van szükség olyan átfogó átalakításokra, amelyek - itt csak a költségvetés szempontjait nézve - stabillá és tartóssá tehetik a magyar államháztartást.

Szemben a várakozásokkal és a kormányzati kommunikációval, a 2008-as költségvetés jószerivel semmilyen reformlépést sem tartalmaz. Egyedüli kivétel az egészségügy, ahol viszont a nagyarányú átalakításnak és átszervezésnek - például az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mellett megyei szinteken felbukkanó, részben privatizált biztosítópénztárak kialakításának - a költségvetési következményei nem jelennek meg. A többi területen pedig - mindenekelőtt az államháztartásban és az adórendszerben - csak nagyon minimális, jobbára szimbolikus változtatásokat tartalmaz a hatályban lévő büdzsé. Akkor minek is tekinthetjük az ország költségvetését? Nos, a 2008-as büdzsé a 2007-es folytatásának tekinthető a várhatóan stagnáló gazdasági növekedés és foglalkoztatás szempontjából. Súlyos probléma az is, hogy a kormány az idén is alultervezi az inflációt.

A 2008-as költségvetés kényszerköltségvetés, nem pedig a reformok büdzséje. Nincsenek megjelölt célok, programok, amelyeket szolgálna a büdzsé, mindössze az elmúlt évek rossz döntéseinek következményeit próbálja valamilyen módon helyrehozni. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a költségvetés meghatározásánál "a második Gyurcsány-kormányt az első Gyurcsány-kormány szorította be". Azzal, hogy az első Gyurcsány-kormány 2005-2006-ban elengedte a költségvetést, óriási államháztartási hiány jött létre, emiatt pedig kényszerpályára került a kabinet. S annak, hogy a kormány az adó- és járulékemelést választotta a központi hiány csökkentésére, az a következménye, hogy nagymértékben csökkent a gazdasági növekedés.

A központi költségvetés legnagyobb problémája, hogy hiába sikerül két év áldozatával az államháztartási hiányt kilenc százalékról négy százalékra levinni, a négy százalék ugyanis körülbelül ezermilliárd forintnyi összeg, éppen akkora, mint az eddig felhalmozott adósság kamattörlesztése.

Ez a csapda folyamatosan megmarad, hiszen, ha a kormány a maastrichti kritériumnak megfelelően négy százalék alá akarja vinni a hiányt, további megszorításokra van szükség, hogy a kamatokat is törleszteni lehessen. Eközben nem tudni, lesz-e egyáltalán adóreform, vagy majd csak néhány technikai egyszerűsítést vezetnek be 2009-től. Miután egy átfogó adóreformnak vesztesei is lennének, a 2010-es parlamenti választások pedig közeli időtérbe kerülnek, vagy egy tippem az adóreformra. Utóbbinak az elmaradását a kabinet a költségvetés feszített helyzetével indokolja, valódi oka azonban sokkal inkább a kormánytöbbség egységének bomlásában keresendő.

Az egészből leszűrhető következtetés pedig az: pozitív változást szakértőktől és reformerektől itt aligha remélhetünk.

(Szajlai Csaba, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések