ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Csupa matematika

Bayer Zsolt, a Magyar Hírlap főmunkatársa azon elmélkedik, miért lehet a megépülő madridi metró olcsóbb, mint a meg nem épülő budapesti.
Létrehozva: 2008. január 26., 11:11 | Utoljára frissítve: 2008. január 26., 11:14
nyomtat küld

Igen, a spanyolok tudnak valamit. Azt mondja Madrid tartomány közlekedési és infrastrukturális tanácsadó testületének illetékese az Info Rádió tudósítójának, hogy a budapesti 4-es metrót ők megépítenék három év alatt, éspedig kilencvenhat (96!) milliárd forintból.

A budapesti négyes metró amúgy tíz éve épül, nem tart sehol, és jelenleg 511 milliárd forint az ára. (Holnap már nem ennyi lesz...)

No persze, gondolja magában az ember, a spanyolok jó messze vannak, azt mondanak, amit akarnak, hát az egyszerűen lehetetlen, hogy ilyen különbségek legyenek metróépítés és metróépítés között. Az a baj ezzel a logikával, hogy a spanyolok mégis csak tudnak valamit. Ugyanis amellett, hogy állításuk szerint három év alatt megépítenék a magyar ár ötödéért a mi soha el nem készülő metrónkat, ők bizony az elmúlt négy évben tényleg megépítettek kilencven (90!) kilométer új metrószakaszt, és hozzá nyolcvan (80!) új állomást.

Tették mindezt ezerszáznegyvennégy milliárdért (1144!) .

Állítsuk fel az aránypárt, a matematika szigorú, megfellebbezhetetlen tudomány, nem egy Demszky Gábor.

Ha 1144 milliárd = 90 kilométer, akkor X milliárd = 7 kilométer. (Ugyanis a soha el nem készülő budapesti négyes metró hossza éppen hét kilométer.)

Ez esetben keresztbe szorzunk, X-szel szemben lévő taggal osztunk, vagyis az egyenletünk így néz ki: 1144 x 7:90. Az eredmény 88,977 778 milliárd forint, vagyis kerekítve 89 milliárd forint. Tehát amikor a spanyol illetékes 96 milliárdot mondott, akkor eléggé el nem ítélhető módon hétmilliárd forintot "rátett" az árra, vagyis nem átallott nagyjából nyolc százalék hasznot beépíteni a kalkulációba. Rémes, hogy micsoda emberek vannak!

Mert ugye az kristálytisztán látszik ebből a kis matematikaórából, hogy a magyar illetékesek nem ennyire kicsinyesek, nem ilyen alpárian, szánalmasan garasoskodók. Ők nem bíbelődnek holmi nyolc százalékkal. Ők 511 milliárdért - nem építik meg nekünk ezt a metrót! És lássuk be, ez az igazán zseniális üzlet...

A másik elgondolkodtató adat, hogy a spanyolok négy (4!) év alatt építenek kilencven (90!) kilométernyi metróvonalat, míg a magyarok, élükön a tizenhat (16!) éve folyamatosan a 4-es metróval kampányoló Demszky Gábor fő metrómesterrel tíz (10!) éve nem építenek egyetlen kilométert sem.

Amint elhangzott a hír a rádióban, természetesen megszólalt Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese is. Azt mondta egyebek mellett: "Mi nagyon örülünk, hogy Madridban ennyiért épült metró, ugyanakkor a budapesti pályázaton indultak a világ legnagyobb metróépítő társaságai, nálunk a nyertes ennyiért tudta vállalni. Ez egy nagyon hosszú és komplex folyamat, én nem tudok városokat, talajszerkezeteket és folyókat összehasonlítani."

Ezért a mondatért egyszer majd valami nagy-nagy tüzet kéne rakni...

Amúgy a laikus és demagóg és populista polgár mindjárt arra gondol a korlátolt eszével, hogy hát neki mindig azt mondják itt, azért kell pályáztatni, mert attól majd jó olcsó lesz minden. S lám-lám, gondolja a populista polgár, mennyivel egyszerűbb lett volna pályáztatás helyett megkérni szépen a spanyolokat, hogy legyenek olyan jók, és építsenek nekünk egy metrót. És akkor most lenne metrónk, és 96 milliárdból megúsztuk volna. Most, hogy szépen pályáztattunk, nincsen metrónk, viszont eddig 511 milliárdért nincsen. (Már Molnár Ferenc is ismerte ezt, hiszen a Pál utcai fiúkban imigyen bölcselkedik a törökmézárus: "Hát most drágább, hát most kevesebb...")

Továbbá még az is kiderül kristálytisztán a derék Regőczi Miklós szavaiból, hogy Budapest felbecsülhetetlen értéken nyugszik. Mert ez a talajszerkezetre való utalás nem jelenthet mást, mint hogy Madrid vajpuha homokra épült, ellenben Budapest színtiszta gyémántra...

S azt is helyesen tesszük ám, ha megszívleljük Demszky Gábor fő metrómester örökbecsű szavait, aki imigyen nyilatkozott a legfrissebb Magyar Narancsban: "A szovjet típusú metró az állomásokkal együtt lényegében egy föld alatti cső, bunkerszerű állomásokkal. Ennek a metrónak az állomásai viszont hatalmas belső terű, gyakran természetes fénnyel megvilágított óriási fogadócsarnokok." Ezért a mondatért egyszer egy még sokkal nagyobb tüzet kéne rakni...

Mert egyfelől most már csak puszta kíváncsiságból el fogok zarándokolni Madridba, hogy lássam, amint szegény spanyolok a szovjet típusú, föld alatti bunkerekben senyvednek. Másrészt engem aztán nehéz lenne túlzott szovjetbarátsággal megvádolni, de speciel a moszkvai metrót a világon mindenütt a világ legszebb metrójaként tartják számon - láttam: tényleg gyönyörű... Igaz, a szovjet típusú moszkvai metrónak - csakúgy, mint a szovjet típusú madridi metrónak - van egy óriási hiányossága: az, hogy van. Míg a budapesti 4-es metró az egyetlen metró, amely azzal büszkélkedhet, hogy hatalmas, természetes fénnyel megvilágított fogadócsarnokai nincsenek, és ezekhez az óriási, korszerű, nem létező fogadócsarnokokhoz egyetlen méter szovjet típusú cső sem csatlakozik.

Ettől olyan impozáns az egész.

Nem kéne ezt az egész "tolvajbandát" elzavarni végre?

(Bayer Zsolt, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések