ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Nyugat-európai élet 2025-re

Európai uniós csatlakozásunk megerősítette azt a belső és külső illúziót, hogy Magyarország alapvetően európai normák szerint működik - ez azonban, mily sajnálatos, nem igaz.
Létrehozva: 2008. február 3., 12:58 | Utoljára frissítve: 2008. február 3., 13:01
nyomtat küld

Magyar jövőképek és nemzetstratégiai pillérek 9.

Elérkeztünk szellemi vállalkozásunk igazi értelméhez, Magyarország jövőképének felrajzolásához. Erre épülhet a nemzetstratégia, de első a jövőkép, mert ez a cél, az irány és a világítótorony. Ha ezt megtaláljuk, egy kicsit már fellélegezhetünk: leállhat a vergődés, elindulhatunk felfelé.

Névházasság

Európai uniós csatlakozásunk megerősítette azt a belső és külső illúziót, hogy Magyarország alapvetően európai normák szerint működik - ez azonban, mily sajnálatos, nem igaz. Magyarország földrajzilag, történetileg és kulturálisan európai ország, de a politika, a gazdaság és a társadalom működése nem érte el az Európai Unió belső mércéjének szintjét. Európa uniója a nyugat-európai megoldások európai kiterjesztését jelenti, egyfajta európai belső globalizációt, de a közép- és kelet-európai országok uniója csak a kezdetét és nem a lezárását jelenti a térség nyugat-európai szintre emelésének.

A térség államainak egy része, közöttük Magyarország, ma valójában névházasságban él az unión belül Nyugat-Európával, mert nem történt meg a nyugat-európai működési logikák és szabályok teljes átvétele. Sőt a politika, a társadalom és a gazdaság fontos területein a nyugat-európai mintákkal ellentétes megoldások is fennmaradtak, újból megerősödtek, vagy újonnan elterjedtek.

Távol Nyugat-Európától

Nyugat-Európa a szovjet birodalom felbomlása utáni történelmi helyzetet gyorsan kihasználta, és névleg integrálta a térséget, de a közvetlen és azonnali gazdasági előnyökért cserébe lemondott a térség gazdaságának, társadalmának és politikájának mélyreható, nyugat-európai típusú átalakításáról. A parlamenti demokráciára, a polgári társadalomra és a piacgazdaságra történő átmenetet teljesítettnek fogadta el anélkül, hogy ragaszkodott volna az átalakulások következtében létrejövő új állam alapvető nyugat-európai normák szerinti működéséhez.

A mai magyar piacgazdaság nem a nyugat-európai szociális piacgazdaság logikáját követi, a mai magyar állam nem jóléti jellegű, a mai magyar társadalom nem polgári jellegű, és a többpárti demokrácia nem eredményezett jogállamot. Ma a tulajdonnal nem jár együtt felelősség, a verseny nem szabályoz, és nem érvényesül a gazdasági esélyegyenlőség. A mai magyar társadalom nem polgári jellegű, mert nem került többségbe a tulajdonon és tudáson alapuló önálló polgári lét, helyette az államtól való függés és a külső tulajdonnak való kiszolgáltatottság került túlsúlyba. A magyar demokrácia ma európai jogállam nélkül működik, ahol az állam a jóléti intézmények leépítésén és nem megerősítésén fáradozik.

Nyugat-Európa helyesen tette, hogy kiaknázta az európai integráció történelmi esélyét, de történelmi hibát vétett, amikor nem követelte meg az európai alapnormák maradéktalan érvényesítését az állam, a politika, a társadalom és a gazdaság területén. Az Egyesült Államok ezzel szemben 1945 után Németország és Japán esetében következetesen végigvitte a demokráciára és piacgazdaságra való átállítást: e két nemzet elmúlt hatvan évben elért történelmi sikereinek ez döntő forrása.

Nyugat-Európának a térség 2004-es formális integrálása után új szakaszt kellett volna kezdenie, az élet minden területén kitűzve a nyugat-európai, tehát európai uniós mércéket. Ennek hiányában egyre erősödik a történelmi kockázat, hogy a térség jelentős része, benne Magyarország, nem a nyugat-európai működési modellt építi ki, ami a látványos első bővülési szakasz után később megakasztja az integráció mélyülését.

Jövőkép

2025-re egy olyan Magyarország jövőképét érdemes felrajzolnunk, amely az élet meghatározó területein már a nyugat-európai működés jeleit mutatja, és dinamikusan beállítja a nyugat-európai országok mintáit, arányait és megoldásait. Magyarország nyugat-európai jellegtől való eltéréseit alapvetően a mennyiségek okozták történelme során, s ezekből végül minőségi elfordulások léptek elő. Az itthoni Nyugat-Európa ezért nem egyszerűen egyes minőségi jellemzők feltűnését jelenti, hanem kritikus mennyiség szerinti előfordulásukat. A társadalmi szerkezet a tulajdonon és tudáson alapuló középosztály legalább kétharmados túlsúlya esetén veszi át a nyugat-európai működés jellemzőit. Ez stabilizálja a gazdaságot és a politikát, teremti meg, tartja fenn a szociális és jóléti államot, egyben ez garantálja a jogállami normák betartását.

A nyugat-európai társadalom megteremtésében külön nemzeti célunk a népesedési és egészségügyi fordulat végrehajtása. Nyugat-Európa egy sor országában - Franciaország, Nagy-Britannia, Írország, Svájc, Svédország - a gyarapodó népesség a modell fontos része, és mi ezt a Nyugat-Európát választjuk, nem a népesség fogyásába beletörődő államok modelljét. A nyugat-európai társadalmaknak a lelki és fizikai egészség, valamint a folyamatosan növekvő várható életkor természetes, 2025-re ezt kívánjuk elérni itthon is. A nyugat-európai társadalmak alapvető jellemzője a magas foglalkoztatottság: 2025-re hetven százalék fölé kívánjuk emelni a magyar foglalkoztatási rátát. A nyugat-európai államok működésében a társadalmi jólét és az igazságosság középponti helyet foglal el, ezért 2025-re olyan magyar állami működést építünk fel, amely a közszolgáltatások középpontjába a társadalmi igazságosságot állítja. A nyugat-európai társadalmi modellben nincs helye a kiterjedt és tartós mélyszegénységnek, 2025-re a mai tíz-tizenötről öt százalék alá szorítjuk le a szélsőséges szegénység arányát Magyarországon.

A nyugat-európai jogállami működés itthoni felépítése a jelenleg működő többpárti demokrácia alapos felülvizsgálatát igényli. Tételesen rögzítjük, hogy az állam működése hol és milyen mértékben marad el a jogállami mércétől, és határidőket rendelve, 2025-ig felszámoljuk az elmaradásokat. A törvényhozás, az igazságszolgáltatás és a végrehajtó hatalom számára egy új Demokrácia programot készítünk, amelynek minden pontja a nyugat-európai jogállami működést veszi alapul.

Magyarország ma az átlagos uniós gazdasági fejlettség 65 százalékát éri el. A jövőkép részeként célunk, hogy 2025-re meghaladjuk az akkori nyugat-európai gazdasági fejlettség kétharmadát, és az uniós átlag száz százalékát, egyben átlépjük az unió akkori átlagos életszínvonalát.

Távol Kelet-Európától

Az új magyar jövőkép 2025-re egy olyan országgal számol, amely közel kerül a nyugat-európai működéshez, ezzel maga mögött hagyja a hagyományos kelet-európai működést. Társadalma nyitott és innovatív, szolidáris, a népesség gyarapodik, a társadalmi közösségek - kiemelten a családok - egészségesek, a társadalmi tőke bővül. A társadalom legalább kétharmada önálló polgári egzisztenciára támaszkodik. Az elitek meghatározó érdekérvényesítésének helyére a társadalom többségének érdekét érvényesítő kormányzás lép. A fejlődés önfenntartó, mert az ország nyugat-európai jelleget mutat, és dinamikája egyaránt vonzza a globális tőkét, tudást és látogatót. 2025 körül ezért képes egy olyan új jövőképre, amely 2040-re már az átlagos nyugat-európai fejlettségi szint elérését tűzi ki célul.

Matolcsy György, volt gazdasági miniszter

(magyarhirlap.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések