ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Óriási a hajózás széndioxid-kibocsátása

A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték, derült ki egy ENSZ-jelentésből: a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású CO2 elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összkibocsátásának csaknem 4,5 százaléka.
Létrehozva: 2008. február 15., 12:14
nyomtat küld

A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás - amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek - a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni az autók, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. Összehasonlításképpen: a légi szállítás következtében - amelyre hatalmas nyomást gyakorolnak a globális felmelegedés csökkentése érdekében - 650 millió tonna széndioxid kerül évente a légkörbe, alig több, mint a hajók kibocsátásának a fele.

Eddig az ENSZ Kormányközi Klímaváltozási Bizottsága (IPCC) úgy becsülte, hogy a hajózás miatt maximum 400 millió tonna széndioxid kerül a légkörbe évente, ám az új nemzetközi felmérés pontosabb számításokon alapul. Ráadásul azt is mutatja, hogy a széndioxid-kibocsátás vészesebb, mint gondolták, s hogy 2020-ra 30 százalékkal tovább növekszik. "A rendszer nyilvánvaló hiányosságáról van szó. A hajózás eddig elkerülte a közfigyelmet, s a klímaváltozási tanácskozásokon sem került szóba. Remélem, hogy a hajózás káros hatása a következő ENSZ-egyezmény része lesz" - mondta Rajendra Pachauri, az IPCC elnöke.

A jelentés rendkívül kínos a négy megrendelő ország, köztük Anglia számára. A világ kormányai és az Európai Unió eddig következetesen amellett érvelt, hogy a hajózás káros hatása nem jelentős, mivel a globális CO2-kibocsátásnak csupán a 2 százalékát teszi ki, ezért a kormányok nem is számították bele a nemzeti széndioxid-kibocsátásba. A múlt hónapban nagy nyomásra az EU a légi szállítást ideiglenesen bevette a kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe, ám a hajózás nem került be.

A jelentésből az is kiderül, hogy más szennyező anyagok kibocsátása még nagyobb ütemben nő a széndioxidnál (több mint 30 százalékkal az elkövetkező 12 év alatt), így a kéné és a koromé, amelyek tüdőrákot és légzőszervi problémákat idéznek elő. Ezek az egészségre káros hatások főként Anglia és a La Manche-csatorna menti országok lakosait érintik, hiszen a La Manche a világ egyik legnagyobb hajóforgalmú területe. Egy nemrég készült vizsgálat eredménye szerint a világ hajói évente közvetlenül 60 ezer ember halálát idézik elő.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések