ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Újrakezdődő állami osztogatás

"Az új tulajdonosi program meghirdetésével Gyurcsány Ferenc két legyet ütött egy csapásra. Részben, igaz, átmenetileg, elterelte a figyelmet a márciusi népszavazásról, másrészt a maradék közvagyon értékesítése is megkezdődik" - jelentette ki lapunknak adott interjújában Bogár László közgazdász. Szerinte 2009-től ismét választási költségvetésre készülhetünk.
Létrehozva: 2008. február 25., 07:31 | Utoljára frissítve: 2008. február 25., 08:07
nyomtat küld

- Mit szól a kormányfői évértékelő "polgári" irányvonalához?

- Egyértelmű, hogy Gyurcsány Ferenc tematizálni akarja a közéletet. Beszédében a hagyományosan konzervatív-jobboldali értékrend sarokköveit nyúlta le. Ezek a munka, a tanulás és a tulajdonlás. Mindazt, amit a Fidesz hosszú ideje hangoztat, most egy pillanat alatt a baloldal is magáénak érzi, illetve eltulajdonítja.

- Olyan nagy baj ez?

- Tulajdonképpen nem baj, de láthatóan nem őszinteségi rohamában tulajdonította el a kormányfő a jobboldali politizálás pilléreit. Mellesleg léteznek nyugat-európai példák arra, hogy a polgárosodás hosszú távú folyamat, amikor is a bérmunkás egy idő után tulajdonossá válik, vagyis kisrészvényes lesz egy vállalatban. Mindez nem jelenti azt, hogy tartalmi beleszólása van az értékpapírral rendelkező, amúgy továbbra is alkalmazotti státusban lévő személynek a társaság ügyeire.

- Azért nemcsak Nyugat-Európában működött ilyen konstrukció, hanem ebben a térségben is.

- A kilencvenes évek elején az akkori Csehszlovákiában vezették be a kuponos privatizációt, amely azt szolgálta volna, hogy tömegeket tegyen tulajdonossá az állam. Nos, az a kísérlet sem igazán vált be, a szóban forgó értékpapírok egy részét ugyanis intézményi befektetők vásárolták meg.

- Ha megvalósul a kormányfő által meghirdetett tulajdonosi program, itt is hasonló helyzet állhat elő?

- Nagy a veszélye annak, hogy ügyes-élelmes befektetési alapok veszik meg az állami cégek részvényeit. De problémát jelent az is, hogy néhány alapkérdést a rendszerváltás óta eltelt húsz évben nem sikerült tisztázni. Például elmaradt annak a meghatározása, hogy az állami tulajdon esetében ki az eladó.

- Az állam, nem?

- Ez óriási tévedés. Tudniillik elmaradt a tisztázása annak, hogy az egykori társadalmi tulajdonnak és a hozzávetőleg nyolcmillió felnőtt magyarnak mi a viszonya az állami tulajdonhoz.

- A húsz éve megszületett társasági törvény révén azonban volt lehetőség privatizálni a vállalatokat. Ilyen értelemben mi voltunk a térség első kapitalistái. Azért ez mégiscsak érdem!

- Pontosabban az akkori uralkodó, illetőleg jelenleg is hatalmon lévő gazdasági-politikai elit csinált magának kapitalizmust. Sajnos a folyamat, mármint a szocializmusból a piacgazdaságra történő áttérés, nem úgy zajlott le, mint annak idején reméltük. Hiába vagyunk tagjai a nyugati közösségeknek, Magyarország a latin-amerikanizálódás útjára lépett. Micsoda kontraszt!

- Visszatérve az Új tulajdonosi programra, milyen hatást gyakorolhat a gazdasági folyamatokra?

- Tartok tőle, hogy egy új miniszterelnöki PR-fogásról van szó. S miután magának a kezdeményezésnek a konkrétumai továbbra is ismeretlenek, nehéz megjósolni, hogy az élénkíti-e majd a tőzsdét, és a részvényjegyzés elősegíti-e a háztartások megtakarítási hajlandóságát. Utóbbi kapcsán megjegyezném: a magyar családok mostanában inkább eladósodtak, mintsem befektetésekbe tették volna a pénzt.

- És a spekuláció lehetősége?

- Kétségtelenül lehet ilyen vetülete is a dolognak. Vagyis az egész ügyes trükk arra, hogy bizonyos érdekcsoportok megkaparintsanak értékes állami vagyonrészeket. Gyurcsány Ferenc két legyet ütött egy csapásra. Részben elterelte a figyelmet a márciusi népszavazásról, másrészt elkezdi értékesíteni a közvagyont.

- Akárhogyan is: ilyen alacsony bérdinamika mellett a nép legalább részvényhez juthat. Ha pedig profitja van az érintett cégnek, osztalékhoz jut a tulajdonos. Ez azért jó.

- Ha már szóba kerültek a magyarországi bérek: a megszorító csomag hatására stagnálnak vagy még inkább csökkentek a fizetések Magyarországon. Pedig a keresetek vásárlóereje eddig is legalább negyven százalékkal maradt el a nyugat-európai átlagtól. Így a lehetséges részvényjegyzés a tényen mit sem változtat: a magyar bérszínvonal az 1978-as szintre süllyedt, miközben az árak már nyugatiak.

- A liberális gazdaságpolitikusok szerint ez kedvező is lehet, hiszen pont a magas bérek gyengítették a magyar versenyképességet.

- A rendszerváltás óta nemhogy javult volna az átlagember létfeltétele, inkább romlott. A lakosság 55 százalékát teszik ki a szegények és a szegénység felé sodródók, akik a megszorításokból semmilyen többletterhet nem képesek vállalni. Ma az átlagos bér hazánkban 130 ezer forint. A munkavállalók többsége azonban nettó nyolcvanezer forintból él. Kérdezze meg őket, miért rontják a magyar versenyképességet.

- Mikor csúszott hiba a magyarországi bérstruktúrába?

- Az eredendő hiba akkor következett be, amikor a rendszerváltást vezénylő elit az új helyzetben nem kezdeményezett tárgyalásokat a nemzetközi tőkés hatalmakkal, és nem alkudott ki valamivel jobb feltételeket. A ma is kormányzó elit sem morálisan, sem intellektuálisan nem ismerte fel, hogy kötelessége legalább megkísérelni azt, hogy alkura kényszerítse a globális erőket.

- A multikat is hibáztatja?

- Nézze, a statisztikák szerint hetvenmilliárd dolláros befektetett tőkére évente átlagosan húszmilliárd nyereség jut. Ilyen feltételek mellett gazdálkodni nem is olyan rossz. De nem a Magyarországon megtelepedett multinacionális vállalatok vezetőségét, illetve a tulajdonosait hibáztatom, hanem az illetékes kormányokat, amelyek különböző kedvezményeket adtak az egyébként is tőkeerős globális társaságcsoportoknak.

- Ez csapdahelyzet, hiszen ha nincsenek multik, nincsenek jól fizető állások sem.

- Érdeklődjön a multik alkalmazottainál, hogy tényleg olyan jól fizetnek-e. De a folyamat eredménye mégiscsak az lett, hogy miközben a hazai árak, vagyis a munkaerő újratermelésének költsége nemzetközi szinten áll, a munkabér mértéke a vásárlóerő szempontjából nézve alig változott. Ráadásul azóta sokszorosára nőtt a különbség a legjobban és legrosszabbul fizetett alkalmazottak jövedelmei között. Vagyis a kiskeresetűek ma sokkal rosszabbul élnek, mint a Kádár-rendszer utolsó két évtizedében. Eközben a multinacionális cégek úgy használják a magyar iskolarendszer által kibocsátott legjobb munkaerőt, hogy nem járulnak hozzá a képzési költségekhez.

- Egyáltalán mit kapunk a pénzünkért? Mikor érjük be a nyugati keresetszintet?

- A statisztikák szerint a magyarországi keresetek az uniós bérek hatvan százalékát érik el, de nominálértékben, ha átszámítjuk euróra a forintösszeget, csak a harminc százalékát. Gazdaságkutatók huszonöt évre becsülik azt az időt, amíg a magyar keresetek vásárlóértéke eléri az átlagos európai bérekét. S még nem is szóltunk arról, hogy a magyarok már nem bíznak a saját fizetőeszközükben sem.

- A svájci frank alapú hitelek térnyerésére céloz?

- Igen. Az pedig, hogy a lakosság és a vállalati szektor egy külföldi devizanemben adósodik el, egyértelmű jele, hogy ingatag a magyar gazdaság bázisa. Az elmúlt hetek forintgyengélkedései sajnos csak ráerősítenek erre.

- Közgazdászok sürgetik az adóreformot, és feltételezem, hogy ön is.

- Egy adóváltoztatás önmagában nem old meg semmit. Sokkal inkább a terhek átcsoportosítását szorgalmaznám. Az adó teljesen normális dolog a piacgazdaságban, nem mindegy azonban, hogy a különböző jövedelemtulajdonosokra milyen terhek rakódnak.

- Két év van hátra az országgyűlési választásokig. Lesz miből osztogatni?

- Választási költségvetésre számítok, már 2009-től. Miután az államháztartási hiány szintje jelentősen csökken, illetve a kormány a felpörgetett inflációval többletpénzhez jut, bőven van tartalék a költségvetési ingyenpénzre a választások megnyerése érdekében. Más kérdés, de ez a hatalmon lévőket nem különösebben foglalkoztatja, hogy az osztogatásnak milyen társadalmi és gazdasági ára lesz. Sokkal nagyobb, mint volt 2006-ban. Pedig akkor is csak egy hajszálnyira voltunk az államcsődtől.

(Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések