ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

A környezet sínyli meg a járatritkítást

Amennyiben a miskolci tömegközlekedés tavalyi átszervezése felfogható a budapesti menetrend átírásának tesztjeként, akkor a következtetés egyértelmű: a járatritkításhoz kár hozzáfogni.
Létrehozva: 2008. február 28., 17:26
nyomtat küld

Miskolcon pontosan azok a negatív környezeti hatások jelentkeztek, amelyeket a szakértők előre megjósoltak, és amelyekre a fővárosban is számítani lehet.

Az európai fővárosok közül alighanem Budapest rendelkezik a legdestruktívabb közlekedéspolitikával. A villamosvonalak megszüntetése itt ugyanúgy belefér a "fejlesztésekbe", mint az inflációt rendre meghaladó jegyáremelés vagy a legújabb terv, a radikális járatritkítás. Hasonló folyamatok pillanatnyilag sehol sem zajlanak a kontinensen, sőt a tendencia éppen ellentétes irányú: az autózás korlátozása (behajtási díj, teherautók kiemelt útdíja) és a közösségi közlekedés előnyben részesítése a divat.

A legfrissebb tömegközlekedés-tizedelő ötletnek volt egy vidéki előzménye: Miskolcon tavaly 15 százalékkal csökkentették a közlekedési vállalat utaskilométerben mért teljesítményét, és egyúttal 40 százalékkal megemelték a jegyek és bérletek árát. A következmény: legalább nyolc százalékkal csökkent az utasforgalom (a jegyeladás 11, a bérletértékesítés 8,1 százalékkal esett vissza), a városban állandósultak a közlekedési dugók a megnőtt autóhasználat miatt, és Miskolc ismét a legszennyezettebb levegőjű városok közé került.

Az adatok, városvezetői próbálkozások és a prognózisok alapján Budapest is hasonló cipőben jár (illetve járhat). Bár még hatvan nap sem telt el az idei évből, a fővárosi légszenynyezettség már közel 40 napon át meghaladta az egészségügyi határértéket, miközben a jogszabályok szerint az egész évre engedélyezett szmogos napok száma csak 35. Ez az egyik ok, amiért a kilencszázalékos viszszafejlesztést nem szabadna végrehajtani. A járatritkításnak ugyanis az lesz az egyik kiszámítható következménye, hogy a főváros bizonyos irányokból (például Óbuda és Alsórákos felől vagy Észak- és Dél-Buda között) csak autóval lesz átjárható. Az emiatt megnövekvő autóforgalom, a dugók gyakoribbá válása tovább növeli majd a levegő terhelését, miközben Budapesten továbbra sincs szmogriadóterv, a 2006-ban kidolgozott levegőtisztaság-védelmi program végrehajtása pedig nem kezdődött el. Mindenesetre a járatritkítást az érvényben lévő jogszabályok alapján nem is lehetne végrehajtani, hiszen az mindenképp növeli majd a légszennyezést, miközben a szennyezettség már túl van a megengedhető szinten.

De van egy másik ellenérv is: egy főpolgármesteri ígéret, miszerint a metróvonal építése nem vonhatja el a forrásokat a felszíni tömegközlekedés fejlesztése elől. Márpedig most pontosan ezt látjuk: a budapesti felszíni közlekedési hálózatot 6-8 milliárd forint megtakarítása végett akarják megritkítani, miközben a metró százmilliárdokat visz el.

Visszatérve a miskolci tapasztalatokra, ott az is kiderült, hogy meglehetősen önveszélyes vállalkozás belefogni a tömegközlekedés visszanyesésébe. A nagyvárosi közlekedési vállalatokat ugyanis részben az állam finanszírozza, és a támogatást az utasszám, illetve a jegy- és bérleteladások alapján számolják ki. Az egyébként országosan a legalacsonyabb fajlagos költséggel működő miskolci cég emiatt akkor is bajba kerülhet, ha a veszteséget átmenetileg sikerül csökkenteni, hiszen a csökkenő kihasználtság-csökkenő forgalom-csökkenő támogatás spirálból nehéz (és drága) kitörni.

Annak, hogy a közönség inkább az autózást választja, elsősorban a közlekedés közvetlen és közvetett költségeinek (jegyár, menetidő, átszállások) megnövekedése az oka. Miskolcon a napi átszállások átlagos száma 65 ezerről 106 ezerre emelkedett az átszervezés következtében, és bizonyos utakon 5-20 perccel is megnőtt a menetidő.

Apró öröm az ürömben, hogy Győrben (részben a miskolci tapasztalatok hatására) a közgyűlés nem szavazta meg a 10 százalékosnál is nagyobb mértékű járatritkítást. Az azonban ma még nem tudható, hogy Budapest tud-e okulni Miskolc példájából.

(nol.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések