ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Visszacserélnék a hidrogénbuszokat

A Santa Clara-i Valley Transportation Authority (VTA) három évvel ezelőtt kezdte kísérletét, melynek során három hidrogén-cellával üzemelő buszt tesztelt. Azonban ma már kérdések merültek fel a program folytatásával kapcsolatban, mivel a próbaüzem is túl sokba került.
Létrehozva: 2008. március 2., 17:58
nyomtat küld

A legmegdöbbentőbb, hogy a zéró-kibocsátású buszok (Zero-emission bus - ZEB) üzemanyaga, fenntartása és működtetése 51,66 dollárba kerül mérföldenként, míg egy átlagos 12 méter hosszú dízel buszé csak 1,61 dollár, írja a Mercury News. Ezenkívül, miután egy kezdeti szakaszában levő iparágról van szó, a hidrogénhajtású buszok gyakrabban romlanak el, és az alkatrészek utánrendelése is szinte lehetetlen.

A VTA kísérlete nagy csapást mérhet a hidrogén alapú technológiákra, amit régebben a tömegközlekedés jövőjének kiáltottak ki. Ráadásul a cikk szerint Kalifornia államnak a ZEB-ek elterjesztése helyett vissza kellene vennie a tempóból.

Azonban a VTA vezetői közül néhányan túlzónak találják a közölt eredményeket, és úgy gondolják, hogy az államnak továbbra is ki kell tartania a hidrogénnel működő üzemanyagcellák mellet, esetleg átgondolni hibridtechnológiájú buszok alkalmazását, New Yorkhoz hasonlóan.

A CARB (California Air Resources Board) álláspontja szerint ezzel szemben folytatni kell a kísérletet, a következő évre 36 millió dolláros támogatást ígérnek, 12 további buszt juttatva a program számára. A CARB véleménye az, hogy a korai prototípusok használatának eredménye ez a látszólagos sikertelenség, a következő generációs buszok működtetési költségei már alacsonyabbak lesznek, mint a dízelé.

Egy másik közlekedési társaság két éven keresztül hidrogén-hibrid buszokat működtetett elektromos akkumulátorokkal, melyek jelentősen csökkentették a hidrogén üzemanyagköltségeit. A társaság kísérletei igen pozitívak, mondta az igazgató. A járművek ugyan elég drágák, de a technológia sokkal egyszerűbb a belső égésű motorokénál, emellett egyre olcsóbbak, könnyebbek és erősebbek.

A három hidrogénhajtású busz 2005 februárjában került forgalomba Santa Clara megyében, 2012-re viszont a buszok 15%-át ZEB-re kell cserélni egy, az egész országban elfogadott program szerint.

A legfontosabb kérdés az, hogy a közlekedési társaságok hajlandóak-e ennyit áldozni maguktól a környezet megóvására, mikor ennyire nem kifizetődő még ez a technológia, mikor még nem biztos, hogy a 2,5 millió dolláros buszok kibírják a mindennapos próbatételt a városi közlekedésben.

"Öt évvel ezelőtt azt mondták, hogy a technológiának még öt év kell," nyilatkozta a VTA egyik vezetője. "Ma pedig azt mondják, hogy még öt év kell, talán tíz is."

Úgy tűnik, a városi felelősök nem voltak tisztában azzal, hogy pilot-projekt jellegű vállalkozásba fognak, így nem csoda, hogy meglepetésként érte őket az árkülönbség. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az árbeli eltérések a még létező versenyhátrányból, különböző állami preferenciákból is következnek: a hagyományos-üzemanyagipar költséghatékony működésének kialakítására évtizedek álltak rendelkezésre. Nem szerencsés tehát az egyszerű összehasonlítás, a folyamatot az egész dinamikájában érdemes szemlélni.

(kitekinto.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések