ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Úton az elszegényedés felé

A politikai rendszerváltás után röviddel már látható volt, hogy az nem a magyarság anyagi felemelkedését szolgálja. Az első komolyabb sokkot a reprivatizáció elmaradása okozta.
Létrehozva: 2008. március 31., 08:21
nyomtat küld

Visszaszolgáltatás helyett a spekulánsokat gazdagító kárpótlás történt. Az állami vagyon privatizációjakor viszont piaci verseny helyett olyan bürokratikus alkufolyamat zajlott, amelybe hazaiak csak kapcsolati tőkével jól körülvéve kapcsolódhattak be. Az agráriumot a feldolgozó élelmiszeripar külföldi kézre juttatásával vágták el az érvényesüléstől. A gazdaság erőforrásainak csaknem kilencven százaléka külföldi tulajdonosok ellenőrzése alatt áll (energiahordozók, telekommunikáció, nyersanyagok, kis- és nagykereskedelem, hitelnyújtás). Az egyedüli hazai erőforrás a munkaerő. A káros folyamatot bemutató és változásért kiáltó kevés számú politikus rövid úton kikerült a rendszerváltás fő sodrából, a gondolataikat kifejtő gazdasági elemzőket és közgondolkodókat vagy elhallgattatták, vagy a fősodor által uralt média tüntette fel haladásellenes színekben őket. Korábban mérvadónak számító szellemi műhelyek kezdték el összefonódásukat az erőforrások új uraival, és sugározták hamis üzeneteiket. Mára a társadalom harminc százaléka véglegesen lecsúszott, további ötven százalékra pedig ugyanez a sors vár.

Az elszegényedés tényei

Ennek alapja a lassú gazdasági növekedés, amely alig éri el összesítve a negyven százalékot. Ezt a növekedést sokkal kevesebb munkaerő foglalkoztatásával, a termelékenység gyors növekedésével érte el az ország. 1989-ben csaknem öt és fél millióan, ma már 3,9 milliónál is kevesebben dolgoznak hazánkban. A reálbérek a 2006-2007-es zuhanást is bekalkulálva, újra visszaestek az 1989-es szintre. A bekövetkezett szerény növekedés még részben sem a munkavállalók anyagi felemelkedését szolgálta. Nálunk a legtöbb az egy évben ledolgozott munkaórák száma és a legalacsonyabb az órabér a visegrádi országcsoportban. Az alacsony bérekhez az unión belüli harmadik legmagasabb adószint tartozik. Az állam díjként-illetékként többet szed be a lakosságtól, mint társasági adóként a vállalkozásoktól. Sokan gondolják úgy, hogy előlük a jövedelmet a magasabb jövedelemkategóriákba tartozók szippantották el. A tények azonban nem ezt igazolják. A rendszerváltás előtt a tíz jövedelemkategória közül a legfelső képviselői a nemzeti jövedelem húsz százalékát tudhatták magukénak. Ma ez az arány huszonöt százalék. Egyik további jövedelemkategória sem tudta növelni százalékos arányát, viszont a kilencedik kivételével mindegyik veszített, az alsó három is drámai veszteségeket szenvedett.

Infláció, kamatok

Trendelemzők a mai napig a gazdaság sikerágazatának tüntetik fel a külkereskedelmet. Hazánk külkereskedelmének jövedelemhatékonyságát könnyen ellenőrizhetjük a cserearány-mutatók segítségével. Nos, mi bőven veszítettünk a rendszerváltás óta. Tizenegy évben romlott, hat évben pedig javult a mutató. Összességében tizenöt százalék körüli a romlás. Mindez nem azt jelenti, hogy a zömében idegen tulajdonú exportcégeknek nem érdemes hazánkban kereskedniük. Az ő érdekeltségük nem Magyarország nemzeti jövedelmének maximalizálásához, hanem saját vállalatuk profitmaximalizálásához fűződik. A kettő éles ellentétbe kerülhet egymással. A cserearányokon Magyarország veszít. Ezt mutatják a számok. A multik profitja nő a magyar nemzeti jövedelem kárára. Amíg az exportcégek munkaadói egyre kevesebbet adnak egyre több és hatékonyabb munkáért, addig az infláció és a magas kamatok révén az állam az amúgy is magas adókon túl kurtítja meg a jövedelmeket.

A magas infláció elegendő ok az állandóan magas kamatszintre. Az infláció szintjének aktuális karbantartását viszont rendre az állam végzi az áfa és más adók emelésén keresztül. Ebből többletbevételei származnak. A magas infláció és az államkassza drámai eladósodottsága miatt az államot zsarolhatják a hitelezői a magas kamatok fenntartása érdekében.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a rendszerváltozás után az elszabaduló infláció és az azt követő állandósult magas kamatszint következtében évente a nemzeti jövedelem öt-hét százalékát kell feláldoznunk. A gigantikusra nőtt fogyasztói hitelállomány okán is jelentős jövedelemveszteség éri a lakosságot: az itt alkalmazott kamatszintet - 10-15 százalékkal is meghaladja az inflációt - méltán nevezhetjük uzsorának. Csak 1998 és 2002 között mérséklődött az infláció csökkenése miatt a kamatokon keresztüli jövedelemelszívás. 2002-től újra drámai fordulat állt be. A jövedelemlecsapolás mindkét csatornája újra üzemel. A tavalyit is beleértve minden évben romlott a cserearány - összesen mintegy öt százalékkal -, és a melegen tartott infláció sem tette lehetővé a kamatszint jelentős mérséklését. A kamatok újra emelkedni fognak. A gazdaság csökkenő jövedelmeiből egyre kevesebb marad az országban, ennek kárát már a felső jövedelemkategória is érzi.

A kiút

A megoldáshoz először a helyzetet kell kendőzetlenül feltárni. Ehhez biztatást ad, hogy a rendszerváltás relatív nyertesei sem érzik már igazán jól magukat a bőrükben. Itt az ideje a valódi számvetésnek. Ki lehet mondani, hogy az elszegényedést nem a magyar vállalkozói réteg gazdagodása okozta, hanem a magyar érdekeket semmibe vevő gazdaságpolitika, amely ajtót, ablakot nyitott a megtermelt jövedelem kiszivattyúzásához. Az észlelés nem időben történt, de talán még nem végzetesen későn. A kialakult egyenlőtlen munka-tőke küzdelemben az egyetlen hazai erőforrás, a munkaerő, legtöbbször a saját kormányára sem számíthatott.

(Dr. Boros Imre, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések