ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Itt van Amerika! Hamarosan lőnek is az iskolákban?

Szinte napi rutinná vált a tanárverés, a lecsúszás következő stációja valószínűleg a lőfegyver használata lesz - e véleményt Bogár László fogalmazta meg a Magyar Nemzet Online-nak. Farkas Péter szociológus arra figyelmeztetett - az ép szövetű családok fontossága mellett -, hogy egyre inkább hódít a szenvedélybetegségek különböző formája a fiatalok között, emellett fokozottan teret nyer az individualizáció is. A jogok mellé kötelezettségek is társulnak, valamint meg kell erősíteni a nevelés színtereit is - ezt már Sió László, a Fidesz oktatáspolitikusa fogalmazta meg.
Létrehozva: 2008. április 3., 12:55
nyomtat küld

Nincs annál rosszabb, mint amikor a gyerekek unatkoznak, ha nem tudjuk lekötni a figyelmüket. Márpedig ma gyakran ez a helyzet az iskolákban, ha pedig ez fennáll, akkor következnek a fegyelmezetlenségek is - mondta el az MNO-nak Sió László az utóbbi idők iskolai erőszakos eseteivel kapcsolatban. A Fidesz oktatáspolitikusa emlékeztetett arra is, ez 15-20 évvel korábban is így volt, "csak éppen más volt a nagyságrend". Korábban nem volt számítógép, nem volt ilyen magas szinten a digitalizáció, "most ez az, ami a gyerekek életének nagy részét kiölti" - ezt a felgyorsult ritmust szokták meg. Új módszerekre lenne szüksége az iskoláknak, ám "ezt a váltást az iskola nem tudta megtenni". Igaz, ez nem magyar probléma, a világ többi részén is csak nagyon kevés helyen sikerült kezelni ezt a kérdést. Sió László hozzátette, vannak biztató kísérletek arra, hogy a gyerekek által használt eszközöket, mobiltelefont, az internetes felületeket bevonják a napi tanítási, osztálytermi gyakorlatba. Gyakran ezzel motiválhatók a tanulásra azok is, akiknél ez korábban reménytelennek tűnt - tette hozzá. Ha egy olyan oktatáspolitika dominál, "amely az oktatás szereplőit egyszerűen csak úgy tekinti, mint individuumokat, és nem mint egy közösség szereplőit", ha a rend, a fegyelem nem érték, hanem csupán korlát, az önmagában is elvezethet például az utóbbi időkben felszínre került iskolai erőszakhoz.

A jog kötelezettséget is jelent!

Sió fontosnak tartja a diákjogokat, de ugyanilyen fontos lenne megtanítani a fiatalokat, hogy a jog egyúttal felelősséget is jelent. ha ez nem így történik, akkor - folytatta a politikus - a diákok egy része vissza is él jogaival. Nem a diákjogok kiszélesítése a probléma, de azok az intézkedések, amelyek például a tanári titoktartást szigorították volna, vagy az iskolai drogfogyasztás megítélését, már komoly gondot jelentettek volna, s bár csak rövid ideig éltek, hatásuk érzékelhető - szögezte le a fideszes politikus. A legnagyobb gond talán mégis az, hogy teljesen megszüntették az iskolai nevelés színtereit - fogalmazott Sió. Ma egy pedagógus, illetve egy diák "csak úgy találkozik egymással, mint egy "tanár" és egy "diák", emberi, személyes kapcsolat kialakítására nincs idő, hely, forma". Az a diák, akivel tanára közösen veri fel a sátrat zuhogó esőben, éjszaka, egy vándortáborban, vagy akivel közösen főzik meg a vacsorát, soha sem fog kezet emelni pedagógusára.

Meg kell erősíteni a nevelés színtereit

"Tízperces szünetekben nem lehet tiszteletet kivívni, ezt nem lehet törvényben előírni", a tanár a személyes példamutatásával, tudásával érheti ezt el - tette hozzá a Fidesz szakpolitikusa.

Korábban a tanár, a tanító megkérdőjelezhetetlen tekintély volt a közösségben - válaszolta Sió László arra a felvetésünkre, hogy a gyerekek azzal szembesülhetnek, hogy a pedagógusok ellen egyfajta lejárató kampány is folyik. Emlékeztetett arra is: a Fidesz korábban óriási hangsúlyt helyezett a partneri viszony megerősítésére a tanár, a diák és a szülő viszonylatában (erről egyébként korábban Lezsák Sándor is beszélt az MNO-nak - a szerk.). Lehet nem egyetérteni egy tanárral, de az nem csaphat át erőszakba, tiszteletlenségbe. Nem kell lejárató kampány, elég, ha a szülő és az iskola között nincs élő kapcsolat. A szülői értekezletekről, fogadóórákról pedig éppen azok hiányoznak - teszi hozzá -, akiknek a leginkább ott kellene lenniük. Pénzt kell szánni arra, hogy ezeket a nevelési színtereket megerősítsük, vagyis legyenek közös programok, kirándulások, szakkörök. Legyenek olyan kontextusok, ahol a tanár és a diák nem alá-fölérendelt viszonyban állnak egymással, ahol mint "emberek" találkozhatnak. Nagyon fontos, hogy legyenek emberi kapcsolatok - szögezte le Sió László -, hiszen egymás megismerése jelentősen hozzásegítheti a pedagógust ahhoz is, hogy a gyerek esetleges problémáit időben felismerje, és segíteni is tudjon.

Show-k és a normák

Mint mondta, az egész társadalomra jellemző a gyenge konfliktuskezelési, tűrési képesség. Ha ehhez akár a mindennapokban, akár a médiában rossz minták társulnak, a gyerek nem fogja tudni megoldani problémáit. "Azt látja délután a televízióban, hogy valamelyik show-ban két ember bármikor bántalmazhatja egymást egy beszélgetés után", akkor ez válik a "gyerek számára normává" és e minta alapján gondolja azt, hogy a vitás helyzeteket így kell megoldani. Mert ő azt nem tudja, hogy ez nem a valóság, fizetett statiszták püfölik egymást. Ma a világról a legtöbb információt már a tömegkommunikációs termékekből kapják a gyerekek, és nem az iskolában szerzik meg - mondta Sió László a rossz szocializációs helyzetet firtató kérdésünkre.

Cinikusok és ostobák?

Amikor valamilyen megdöbbentő esemény történik, mindig erős a csábítás arra, hogy közvetlenül az egyes jelenséget magyarázzuk, és a tüneti kezelésre tegyünk gyakorlatias, vagy inkább csak annak álcázott javaslatokat - fogalmazott az MNO-nak Bogár László az felszínre kerülő iskolai erőszakkal kapcsolatban. Mint mondta, ezzel az esetek nagy részében a "lényeg sikkad el." Úgy véli, hogy a lényeg megértése, illetve kezelése nélkül "tovább haladunk az évtizedek óta tartó lepusztulási lejtőn, és csak arra futja az erőnkből, hogy sopánkodva újra és újra regisztráljuk: megint lejjebb süllyedtünk egy szinttel". A professzor úgy látja, "a tanárverés már egy jó ideje folyamatosan szélesedik, illetve mélyül, mondhatni napi rutinná vált. Csak a média-manipuláció masinériája (a rejtett értelmező és tematizációs hatalmi erőszak gépezete - magyarázza Bogár) valami okból most látta elérkezettnek az időt, hogy szigorúan ellenőrzött feltételek között a nyilvánosság is csócsálhassa az ügyet". Úgy véli: a következő stáció a lejtőn valószínűleg az iskolai lőfegyver használat lesz, majd a gyilkosságok. "Itt van Amerika!", vagy legalábbis itt lesz rövidesen, hisz eddig az élenjáró Szovjetuniót kellett utolérni, most meg a liberális minta-országot, "ahol minden félévben megérkezik a menetrendszerű iskolai tömeggyilkosság". Bogár László szerint a lepusztulás lényegét kellene megérteni, és erre kellene koherens stratégiai válasz a lehető legszélesebb körű egyetértésre építve, mert ebből a mélységből csak egy több évtizedes egy irányba húzó stratégia jelenthetne kiutat. Aki tüneti kezeléssel gyors és olcsó kilábalást ígér, az, vagy cinikus, vagy ostoba - teszi hozzá.

A lepusztulás három aspektusa és a hazug mitológia

A professzor a lepusztulás három aspektusáról beszélt az MNO-nak. Eszerint romokban hever a család intézménye, a felnevelkedő gyermek "természetes élőhelye" - ennek oka a több évtizedes tudatos anyagi és morális lepusztítás, emiatt az utódok - a felnövekvő generációk - "létminősége egyre katasztrofálisabb állapotba kerül". "Ezek után a szintén tudatosan népirtó destruktív logika cinikusan röhögve ráparancsol az iskolára" - mint intézményre -, hogy a "család-üzemből" kikerülő használhatatlan gyerektömegből kiváló minőségű felnőttet "gyártson le", miközben ez a stratégia tudatosan azon dolgozik, hogy "minden anyagi és szimbolikus erőforrást" elszívjon. A harmadik összevetőt Bogár a médiában véli felfedezni. "A média-manipuláció mechanizmusaival kialakítja az "emberi jogok védelmének" hazug mitológiáját, és kölcsönösen egymás ellen uszítja a szülőt, tanárt és gyereket, majd szemforgató módon megdöbben a pusztító következményeken, és zavartalanul fokozza roncsoló tevékenységét" - fejtette ki. Ennek a liberális stratégiának a lényege, hogy egyre leépültebb állapotba kerülő, és így korlátlanul manipulálható munkaerő és fogyasztóerő állatok gigantikus önpusztító csordájává változtassa azt, amit valaha társadalomnak nevezhettünk - fogalmazta meg véleményét a professzor, "ehhez viszont társadalom-lélektanilag főként arra van szükség, hogy az újabb és újabb generációkban ne alakulhasson ki a "társadalmi szobatisztaság" állapota". Vagyis a gyerek (a fiatal generációk) folyamatosan arra kap biztatást, "egyfajta felkérést", hogy "bármilyen testi-lelki szükséglete is merül fel, azt azonnal, minden térbeli és időbeli korlátozás-késleltetés nélkül elégítse ki", azt pedig "takarítsa el az útból", aki bármilyen közösen elfogadott társadalmi norma alapján korlátozni próbálná, hiszen ebben az esetben "emberi jogaitól" igyekeznek megfosztani - magyarázza Bogár. A "szabadság" e végzetesen destruktív értelmezése ma már olyan mértékben fertőzte meg az egymásra sorjázó generációkat, hogy a tanárverő diák nem is érti, hogy mi a probléma - teszi hozzá.

Amíg tehát nem szembesülünk azzal - folytatja Bogár, hogy mindez egy globális stratégia "lokális" megvalósítása, és hogy ezt a pusztítást aligha lehetett volna véghez vinni az elmúlt évtizedek kormányainak, társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális és média elitjeinek cinkos egyetértése, vagy legalább is tehetetlen gyávasága nélkül, akkor teljesen hiábavaló a kérdéssel foglalkozni, mert minden csak üres és ártalmatlan fecsegéssé válik. Ami ráadásul a tett látszatát keltve több kárt okoz, mintha "szimplán" ügyet se vetnénk a jelenség világ egyre vészjóslóbb történéseire.

Közösség vs. Individuum

A normavesztés állapota lépett fel: a társadalom 54 százaléka anómikus, értékvesztett állapotban van - mondta Farkas Péter, szociológus az MNO-nak. Mint mondta, a modern társadalmakban is szükség van ép családokra (21-22 százalék az egyszülős családok aránya, itt például nincs apaminta a gyermek előtt). Jelenleg nem csak az individualizáló hat, "hanem azoknak a normáknak a hiánya is, amelyek a szocializáció során nem érvényesülnek". Hozzátette: az ifjúságkutatásban azt lehet megfigyelni, hogy 2001-hez képest 2004-ben "az egyik legjellemzőbb motívum, hogy a fiatalok 5-10 év alatt teljesen individualizáltan töltik el a szabadidejüket". Ez egy rendkívül rossz folyamat - tette hozzá a szociológus. Figyelmeztetett: jelentősen megnövekedtek a szenvedélybetegségek előfordulási arányai is a fiatalok között, "a középiskolás fiúk 26, míg a lányok 24,5 százaléka egy félév során legalább egyszer lerészegedett", plusz minden harmadik kipróbálta, illetve minden negyedik-ötödik "visszatér a droghoz".

Mint a szakember elmondta, az olyan "egyszerű dolgok is hiányoznak, mint a családi életre nevelés az iskolában" - vagyis ne csak kompetencia-alapú oktatás legyen, hanem megjelenjen a közösségi szemlélet is. Fontos lenne, hogy a közösségépítő szakemberek egyre nagyobb teret kaphassanak.

(Lippai Roland, mno.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések