ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Elszámolás nélkül távoznak

Töredelmesen be kell vallanom, hogy értetlenül figyelem a kormány szerkezeti átalakítását. A politikusok úgy tesznek, mintha minden rendben zajlana, csupán a koalícióból kivonuló párt hozzáállását méricskélik.
Létrehozva: 2008. május 15., 07:09
nyomtat küld

Mert ugye megvolt a szavazás a parlamentben, a többség beleegyezett, a kisebbség pedig fogcsikorgatva ugyan, de belenyugodott a tárcák átfazonírozásába. Vagyis országgyűlési felhatalmazással két minisztériumot három részre darabolnak. Az új minisztereket már ismerjük, a jövőbeli tevékenység irányításának személyi feltételeit a parlamenti többség biztosítva látja.

Na de mi van a múlttal?

A mostanáig létező Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megszűnik, de az egymás után távozó miniszterektől - Kóka Jánostól és Kákosy Csabától - hivatalosan senki sem kért publikus beszámolót arról, hogy mit és hogyan végzett a tárca a vezetésük alatt. Persze nem afféle általános "búcsúblablára" gondolok — ilyent akármelyik miniszter rögtönözve előad, ha álmából ébresztik éjnek idején, akkor is. A konkrét adatokkal alátámasztott elszámolás hiányzik.

A minisztereket hagyták angolosan távozni. A végelszámolás követelményével még az ellenzék legharcosabb része sem rukkolt elő.

Pedig egyrészt az emberiség műveltebb része már az ókortól tudja, hogy a múlt pontos ismerete nélkül nem tervezhető-építhető a jövő. Tehát a feldarabolás után kialakuló új tárcák felépítését és tevékenységét a réginél tapasztalt sikerekből és kudarcokból okulva kellene megtervezni. Másrészt a megszűnő minisztériumnál szépszámú köztisztviselői és közalkalmazotti gárda állt alkalmazásban: állami fizetést kaptak, állami gépkocsikat használtak. Szóltak a telefonok, működtek a számítógépek és a fénymásolók; az emberek hivatalosan utazgattak külföldre, és a reprezentációs keretből vendégeket fogadtak - kizárólag az adófizetők pénzéből. És akkor még egy szót sem szóltam a pályázatokra fizetett összegekről meg a kívülről rendelt tanulmányok áráról.

Miért nem lehetett megkérdezni a távozó minisztert, hogy mire ment el az a pénz? Miért nem kellett pontokba szedetten - és persze írásban - válaszolni a kérdésekre? Például ilyenekre: mit tettek a vállalkozások üzleti környezetének javítása érdekében, és milyen cégek sikereivel tudják bizonyítani, hogy ez a munka eredményes volt? Mit vittek végbe a meghatározó állami szabályozások, engedélyezési, adózási eljárások átláthatóvá, kiszámíthatóvá tételére? (Itt természetesen az életből vett példák sorozata következne, az érintettek véleményezésének csatolásával.) Mennyire és mivel segítették elő, hogy a hazai vállalkozások tisztességes, egyenjogú piaci feltételek mellett vegyenek részt a hazai és a nemzetközi versenyben? Ugye mondanom sem kell, hogy ennél a fejezetnél is szükséges lenne a megjavított feltételek haszonélvezőinek tanúságtétele.

Folytathatnám, de nem akarom túlterhelni az olvasót: a fenti három kérdést egyébként a tárca saját fogalmazású feladatmeghatározásából emeltem ki. A lényeg: a minisztérium hajójának küldetése volt, de már sose tudjuk meg - egyértelmű adatok alapján -, hogy milyen mértékben teljesítette a legénység, vagy valójában egy zátonyon fejezték-e be az utat. Lelki szemeimmel látom is a gúnyosan legyintő mindentudókat, akik az orrom alá dörgölhetik, hogy a törvény nem ír elő sem a minisztérium felszámolásakor, sem a miniszter távozásakor részletes be-, illetve elszámolási kötelezettséget.

Pontosan ez a baj! Miért csak a kormánystruktúra megalkotásának és a miniszterek kinevezésének alakították ki a koreográfiáját? A parlamenttől - tehát közvetve Magyarország választópolgárainak millióitól - kapott megbízatás véghezvitelét a funkció betöltésének lezárásakor miért nem kérik számon?

Szerintem elengedhetetlen egy ilyen szabályozás kialakítása, az Országgyűlés előtti beszámolót nem pótolja a minisztériumban, zárt ajtók mögött aláírt átadási-átvételi jegyzőkönyv. A T. Háznak természetesen szavaznia kellene az előterjesztésről, és ha miniszteri pályafutásának lezárásakor a politikus netán elégtelen osztályzatot kapna, az nem maradhatna következmények nélkül.

Na igen, a parlamenti szavazógépezet persze "átengedhetné" a valójában megbukott volt tárcavezetőt is. De az ellenzék a dokumentumban rögzíthetné tiltakozását, a közvélemény pedig tudomásul venné, hogyan sáfárkodott megbízatásával a miniszter. És lehet, hogy a "népítélet" szigorúbb lenne a parlamenti véleménynyilvánításnál.

(Neumann Ottó, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések