ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Fodor után, Szabó Imre előtt

Egy éve írtam egy keserű hangú cikket e lap hasábjain, értékelendő az akkor távozott Persányi miniszter működésének "eredményeit", és előre vetítve a Fodor Gábor előtt álló feladatokat.
Létrehozva: 2008. május 30., 07:18
nyomtat küld

Három területen vártam áttörést: a lakossági szelektív hulladékgyűjtés kötelezővé tételében, a hazai energiatámogatási rendszer teljes átformálásában és a hazai zöldipar tőkeellátottságának növelésében.

Meg kell állapítani: Fodor ügyesen politizált, de lényeges szakmai eredmények nélkül. Afféle üveggyöngy-politizálás volt ez: egy kicsit ennek, egy kicsit annak. Megemelte a civilek támogatását, újranyitott egy nemzeti parkot, látványos gesztusok, szimpatikus "kozmetikai" húzások és drága PR-akciók követték egymást, hangzatos kijelentésekkel és virtuális keménykedésekkel tarkítva. Emlékezetes marad a sok millióért futtatott reklámhadjárat szövege: "A német illegális hulladékot visszaküldtük a feladónak!" Mindenki ünnepelt, és alig néhány embernek tűnt fel, hogy a visszaküldött hulladék majd fele még mindig az országban van. A Rába ügye - a másik zászlóshajó-projekt - sem ért révbe. Nem született hivatalos uniós beadvány, a KVVM nem élt panasszal Brüsszel felé az uniós jogszabályok nyilvánvaló megsértése miatt, helyette belegabalyodott egy végtelennek tűnő alkudozásba Ausztriával, s az ügy kimenetelével kapcsolatban a mai napig senki sem tud biztosat. De Fodor nevéhez köthető a Vásárhelyi-terv eltemetése is, a korábban elsődleges prioritású szocialista kormányprogram épp akkor állt le, amikor a legnagyobb szükség volna rá. A fosszilisenergia-lobbi bedarálta Fodort, aki bár az uniótól minden politikai és jogszabályi támogatást megkapott, nem volt képes a legelemibb áttörést sem elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében. A megújuló energia hazai előretörése előtt továbbra is jogszabályi és gazdasági akadályok sora tornyosul, amellett, hogy továbbra is a korrupció melegágya. A kép az idén sem változott: 83 milliárd gázártámogatásra, míg 1,6 milliárd energiatakarékosságra.

A látványos PR-politizálást persze a hivatal alaposan megsínylette. A szakmai munka tovább hanyatlott, a jogszabályi kötelezettségszegések száma tovább növekedett, a hatósági munka erőtlen, a határidők betartása vicc, az engedélyeztetés elfogadhatatlanul hosszú. A létrehozott zöldkommandó annyi eredményt ért el, mint Bush a terrorizmus ellen folytatott küzdelmében. Az uniós környezetvédelmi pályázatokkal súlyos gondok vannak, a vállalásaink már most éveket csúsznak. Igaz, egy év alatt nem sokat lehet elérni, de a minisztériumi munkatársak szerint Fodor távozásával betöltötte azt az űrt, amelyet jelenlétével okozott.

Az új miniszter - a tornatanár és futballszakedző - Szabó Imre, aki az elmúlt években a környezetvédelmi bizottságban szinte észrevétlen maradt, szakmai felszólalásaiból pedig egyetlenegyet sem őriznek a parlamenti jegyzőkönyvek az elmúlt évekből. Nyilván nem maga ambicionálta ezt a tárcát, de vesztére túl erős emberré vált egyre gyengülő pártjában, így Gyurcsány vele gondolta erősíteni fogyatkozó belső támogatottságát. Azt, hogy Szabó miniszter úrnak mennyi ideje adatik vezetni a tárcát, egyelőre senki sem tudja; mindenesetre sokat segíthetne már azzal is, ha kiseprűzné a gyökeret vert SZDSZ-es "tanácsadók" hadát a minisztériumból.
A szocialista pártnak megkerülhetetlen feladata egy erőteljes, következetes zöldpolitika felépítése - volna is kire támaszkodnia (Orosz Sándor vagy a friss államtitkár, Oláh Lajos). Egykoron Baja Ferenc, a hajdan erős MSZP mai napig dolgos embere egyszer már példát mutatott abból, hogy mi mindenre lehet képes egy befolyásos politikus.

Szabó Imre - a jelek szerint - nem követi elődei példáját, nem ölti magára a PR-politikusok mezét. Remélhetőleg komolyan veszi a hivatala előtt álló kihívásokat. Fontos lenne - a Fodor által be nem teljesítettek mellett - a klímaváltozás kérdését végre a belpolitikai preferencialista élére küzdeni. Lehetne például egy klímaváltozással foglalkozó ad hoc országgyűlési bizottságot létrehozni az Európai Parlament példájára. Az MTA-val közösen hozzáfogni a klímastratégia végrehajtásához. Az erdőtelepítések, (ár)vízgazdálkodási projektek sem tűrnek halasztást.
Mindehhez persze hozzáértő szakemberek kellenek. Szükség lesz a civilszervezetekre, szakmailag kifogástalanul előkészített előterjesztésekre, értelmes pályázatokra és átfogó projektekre, valamint a frakció támogatására, a társminisztériumok együttműködésére és egy olyan kormányfőre, aki maga is szívügyének érzi, és nem csupán erőforrás-kitöltési lehetőségként kezeli a környezetvédelem ügyét.

(Olajos Péter, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések