ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Kósa Lajos reagálása a Debreceni Közgyűlés által adott innovációs adókedvezmények kapcsán felvetett kérdésekre

Létrehozva: 2008. június 3., 18:33
nyomtat küld

A magyar sajtóban ma megjelent hírekkel ellentétben álláspontunk szerint a kutatás-fejlesztést folytató vállalkozások számára nyújtott adókedvezmény nem ellentétes az uniós joggal! Lássunk egy kis magyarázatot:

Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlése annak érdekében módosította a helyi adókról szóló 35/1999. (XII.10.) Kr. számú rendeletét, hogy a technológiai innovációra épülő, magas szellemi hozzáadott értéket alkalmazó vállalkozások megtelepedését és megtartását ösztönözze a városban.

A módosítás lényege, hogy a kutatás-fejlesztésre fordított költségek legfeljebb a fizetendő iparűzési adó 80 százalékáig elszámolhatóvá váltak. A helyi rendelet álláspontunk szerint összhangban van az Európai Bizottság - lisszaboni célkitűzést támogató - programjával, amely szerint az EU-ban 2010-re a K+F célú kiadások arányának el kell érnie a GDP 3 százalékát. A bizottság elismeri, hogy a cél az, hogy az adópolitika nagyobb mértékben járuljon hozzá a tudás alapú gazdaság eléréséhez, azáltal hogy több K+F befektetést eredményező, következetes keretszabályt állapít meg és javítja a belső piac működését.

Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság a vállalati kutatási-fejlesztési ráfordítás ösztönzését a tagállamok számára az adórendszeren keresztül látja megvalósíthatónak, ezzel egyidejűleg közleményében tisztázta az adókedvezmények jogszerűségét az uniós jogszabályok tükrében, illetve felvetette a tagállamok felelősségét is a harmonizáció megteremtése kérdésében.

Az iparűzési adót érintő önkormányzati rendelkezés valóban felveti az állami támogatás nyújtásának kérdését, azonban figyelemmel a 994/98/EK tanácsi rendeletre a kutatás-fejlesztés javára biztosított támogatás összeegyeztethető a közös piaccal, ha az nem szelektív, azaz nem tesz különbséget a vállalatok mérete, székhelye vagy ágazata szempontjából és ha megkülönböztetés nélkül minden cégre, illetve minden áru és szolgáltatás előállítására vonatkozik.

Tekintettel arra, hogy a fenti tárgykört szabályozó EK 93. cikke (2) és (3) bekezdései közvetlen hatállyal bírnak, az önkormányzati jogalkotás -- függetlenül a tagállami intézkedés (törvény) tartalmától - a magán és jogi személyek számára jogokat és kötelezettségeket állapíthat meg. Ezért álláspontunk szerint az önkormányzat adórendelete nem ellentétes a közösségi jogszabályokkal.

Debrecen gazdaságfejlesztési programjának fő célkitűzése, hogy a helyi gazdaság fejlődésének hajtóerejét a magas hozzáadott értékű iparágak és szolgáltatások adják. Ezek azon tulajdonságainkra építhetnek (egyetemi háttér, magasan képzett munkaerő, infrastrukturális adottságok), melyek Debrecen városában leginkább rendelkezésünkre állnak - és példaként szolgálhatnának akár a magyar gazdaságfejlesztés számára is. Ezeket a törekvéseinket visszaigazolja, hogy Debrecenben jelentős fejlesztést hajtott végre az informatikai területen a SEI, a T-Systems és a British Telecom, míg a szintén magas hozzáadott értéket termelő területnek számító egészségügyben az Omninvest, a TEVA és a Richter. Debrecen város önkormányzata - és tulajdonképpen a magyar önkormányzatok mindegyike - az ipari, illetve a termelés-ösztönző beruházások támogatásában mára elérte korlátait, és nehezen tudja kivédeni a magyar adó-, és szabályozó rendszer elavultságát és visszásságait, amelyek ráadásul pont az alacsony költséghányaddal dolgozó high-tech iparágakat sújtják a legjobban.

A kutatás-fejlesztést folytató cégeknek adott adókedvezmény körül kialakult polémia az európai uniós jogharmonizáció hiányosságai mellett rámutat a magyar gazdaság mai legégetőbb problémájára: a világos koncepcióval, határozott szándékokkal és iránnyal bíró, illetve a szükséges feltételeket megteremteni képes nemzeti gazdaságpolitika hiányára.

Kósa Lajos
Debrecen város polgármestere

 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések