ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Egyre pocsékabb levegőt szívunk

Már most is borzalmas a pesti levegő, de még szörnyűbb lesz: a tömegközlekedés épül lefelé, az útfelújításokat nem hangolják össze rendesen, mindennaposak a dugók, a villamospályákat ritkán takarítják - állítja egy független környezetpolitikai kutatóintézet.
Létrehozva: 2008. június 5., 12:39
nyomtat küld

A Levegő Munkacsoport és a biciklisták után most egy független környezetpolitikai kutató-tanácsadó intézet is megkongatta a vészharangot. A Green Capital nevű szervezet állítja, pontos mérések nélkül is nyilvánvaló, a részletes monitoringeredmények viszont egy az egyben alátámasztják: Budapest levegője veszélyezteti a városban élő és dolgozó emberek egészségét, rongálja a természetes és az épített környezetet.

Ma a legnagyobb probléma a PM 10, azaz a 10 mikrométernél kisebb átmérőjű szálló porrészecskék magas koncentrációja. Magyarországon a PM 10 határértékeket 2001-ben vezették be uniós szabályozás alapján, megfelelő türelmi idővel. Két határértéket rögzít a jogszabály: az egyik a 24 órás határérték, amely most 50 mikrogramm/köbméter és egy évben 35-ször léphető túl - 2008-ban ez az év első 53 napja alatt megtörtént. A másik típus az éves határérték, amely 40 mikrogramm/köbméter.

A finom szálló por okozta légszennyezés egyik fő okozója a közlekedés, ezen belül a rossz minőségű dízelmotorok. Erre még rátesz egy lapáttal a fűtési időszak is, és a szomorú tény, hogy a villamossíneket nagyon ritkán takarítják; a lerakódott por újra és újra felkeveredik. Nem kedvez a porszennyezettség csökkenésének az sem, hogy a tömegközlekedés aránya romlik, és egyre nagyobb az egyéni gépjárműforgalom.

A fővárosban eddig semmilyen érezhető intézkedés nem történt a szálló por okozta szennyezettség csökkentésére. Sőt, a szennyezettség növekedése várható, hiszen a tömegközlekedés leépítése, az utak állapota, a felújítások elhanyagolása, majd a kampányszerű, nem összehangolt felújítása, a közlekedési dugók növekvő mértéke mind ezt a megállapítást támasztja alá.

A Green Capital a javulás érdekében mielőbb bevonná a PM 10-et a szmogriadórendszerbe, a várost zónákra osztaná; a védett területekre bizonyos járműveket nem engedne be, a fajlagos kibocsátást figyelembe véve, a legvédettebb belső zónákban csak a kerékpáros- és a gyalogosforgalmat engedélyezné. A belső kerületekben bevezetné a behajtási díjat, az utakat és a villamospályákat gyakrabban és hatékonyabban takaríttatná, magas szennyezettség esetén pedig forgalomkorlátozó intézkedéseket vezetne be. A kutatóintézet szerint az útfelújításokat összehangoltan, megfelelő logisztika szerint kellene végezni, a forgalmat akadályozó közlekedési viselkedést (például a másodikként parkolást, a buszsávok használatát) drasztikusan büntetné. Fejlesztené a P+R rendszereket, forszírozná a közlekedési szövetség tényleges működését, az egyéni fűtést szabályozná, a távfűtést korszerűsítené és igyekezne vonzóvá tenni.

(nol.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések