ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Mozgástér és adóreform

Mint a Messiást, sokan úgy várják a jövő évi költségvetés tervezetét, a büdzséről szóló vitát, illetőleg annak a végkimenetelét. A 2009-es "gazdasági alaptörvény" elméletileg számos változást hozhat. A közterhek megreformálása a tét, azon belül is az adók és járulékok csökkentése van a köztudatban. Mellesleg magát az adóreformot, mármint annak 2009-es bevezetését Gyurcsány Ferenc emelte a társadalmi párbeszéd szintjére az idén februárban. Nézzük, hogy mi történt!
Létrehozva: 2008. augusztus 14., 08:45
nyomtat küld

Szuperbruttósítás, szja-fókuszú adócsökkentés, járulékfókuszú adócsökkentés: a miniszterelnök komplett étlapot nyújtott át a Magyar Tudományos Akadémián hallgatóságának a tél végén. Minthogy a kormányfő nem nem kötelezte el magát egyik javaslat mellett sem, elméletileg volt miről vitatkozniuk az érdekképviseleteknek. Márciusban azonban a népszavazás "mindent elvitt" - hangoztatta a kormányzat. Kora tavasszal a Pénzügyminisztérium államtitkára, Keller László azt mondta: csak az év második felére derülhet ki, hogy mekkora mozgástér marad adócsökkentésre. "Az viszont már most biztos, hogy a népszavazás káros gazdasági hatásai miatt ez jóval kevesebb lesz a februárban beharangozott 200-250 milliárdnál" - részletezte a szocialista politikus. Aztán Veres János állt elő, aki rendületlenül azt hangsúlyozza, hogy a kormány az adóváltoztatásokat csak a konvergenciaprogram keretein belül tudja elképzelni, a módosítások nem ronthatják az államháztartás egyensúlyát. Ezzel amúgy egyet is értenénk, ha nem duruzsolná a kormányzat már hosszú ideje a fülünkbe azt, hogy 2009 az adóreform éve lesz.

De vissza az időben! Az Országos Érdekegyeztető Tanács áprilisi ülésén a pénzügyminiszter már azt mondta, hogy elfogyott a jövő évi adómódosításhoz szükséges mozgáslehetőség, azaz érdemes visszatérniük a realitás talajára azoknak, akik a közterhek ezermilliárd forintos mérsékléséről beszélnek. Ugyancsak áprilisban A szólás szabadsága című televíziós műsorban Gyurcsány Ferenc már arról beszélt, hogy középtávon is el kell felejteni az adóreformot, mert nincsenek meg hozzá a társadalmi, politikai feltételek. Miután a szóban forgó időszakban többször is bedőlt az állampapírpiac, vagyis a befektetők körében megcsappant az étvágy a költségvetési hiányt finanszírozó értékpapírok iránt, legfeljebb a pikk ász jött be a kártyán, nem a közterhek érdemi mérséklésének lehetősége. Varga Mihály akkor úgy nyilatkozott: a politikai válság miatt Magyarországon csak a bizonytalanság a biztos. A legnagyobb ellenzéki párt alelnöke arra a kérdésünkre, hogy lehet-e számszerűsíteni a kormányválságot, azt felelte: ötvenmilliárd forinttal emelkedett az államadósság kamatterhe, ami az aktuális gazdaságpolitikának tudható be. A nyár beköszönte óta százmilliárdos mozgásteret emlegetnek a pénzügyi tárcánál. Lényegében ezt erősítette meg egy interjúban a szaktárca vezetője, aki szerint e tétel egy része a gazdaság kifehérítéséből származna, míg a másik fele a központi kiadások csökkentéséből.

Időközben a piac is megmozdult. Az Oriens pénzügyi tanácsadó cég szerint adóreformra és - ennek ellensúlyozására - az eddig széles körben hangoztatottnál kisebb, de jelentős, mintegy ezermilliárd forintos kiadáscsökkentésre lenne szükség. A héten pedig négy nagy adótanácsadó cég tette le az asztalra az adó- és járulékrendszer átfogó átalakítását célzó javaslatcsomagját, ami 1100 milliárd forintos hatással lenne a költségvetésre.

Miért van szükség adóreformra? A magyar gazdaság növekedési csapdában van, melynek több előidézője is egymást erősíti: a nagy kiadások miatt nyomás alatt áll, hiánnyal küzd a költségvetés. Ezt az állam a felsrófolt adókkal próbálja ellensúlyozni, azok pedig fojtogatják a piaci szereplőket, akik ráadásul a csekély munkakínálattal is szembesülnek: a nagy adókból fenntartott, és a hiány egyik elsődleges okozójaként említhető szociális rendszer ugyanis nem munkára, hanem, épp ellenkezőleg, a munkától való távolmaradásra ösztönöz. Mindennek együttes eredménye - törvényszerűen - az elenyésző növekedés és a lemaradás nem pusztán a versenytársainkhoz, hanem a gazdaság és Magyarország optimális lehetőségeihez képest is.
Ha nem hoz a 2009-es büdzsé érdemi reformokat, aligha remélhető, hogy a 2010-es választási évben az MSZP az adó- és járulékcsökkentési elképzelésekkel lesz majd elfoglalva. Szűkülő költségvetési mozgásteret pedig nem ildomos emlegetni akkor, amikor a százmilliárdos többletforrások elszámolásával adós a kabinet.

(Szajlai Csaba)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések