ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Tarlós István nyílt levele Demszky Gáborhoz

Létrehozva: 2008. augusztus 25., 10:46 | Utoljára frissítve: 2008. augusztus 25., 11:02
nyomtat küld


Tisztelt Főpolgármester Úr!


Ön a rendszerváltozás óta a főváros első embere. Ez kétségtelenül megterhelő lehet. Ám több mint másfél évtizede nem hagy kétséget aziránt, hogy Ön a négyes számú metró szülőatyja, megvalósításának első számú frontembere. Sajnos, a tekintélyes beruházás eddigi történetét inkább jellemzik a természetellenes politikai, olykor választási hecckampányok, mintsem a műszaki, pénzügyi problémák tisztázása. A közvélemény csak mostanában kezd a valós helyzetre eszmélni, mert Ön leginkább az emberek érzelmeire igyekezett hatni eddig.

A legutóbbi napok történései újabb súlyos kérdéseket vetnek fel, melyekre Öntől várom a választ. Különösen indokolja az Ön megszólalását az a tény, hogy a Főváros horribilis pénzeket fizet ki erre az építkezésre, minden egyébre beszűkítve ezzel a lehetőségeket. A remélt uniós támogatásnak is volna helye sok egyéb fővárosi feladat megoldására. Az nyilván átmeneti tudatzavarnak tekinthető, mikor a problémák felerősödésénél Ön megpróbál előkelő idegenként viselkedni.

Hiszen Ön felheccelte az embereket és szabályosan belehajszolta a várost ebbe a beruházásba. Ne azt kérdezze, hogy akarják-e a metró befejezését, mert arra nyilván "igen" a válasz. Az Ön korábbi súlyos kötelezettségvállalásai nem is hagynak már más utat. A baj az, hogy a konkrét megvalósítás körül is sokasodnak a problémák. Akár mellőzhetjük is azt az alapigazságot, hogy az Ön metrója egy csaknem negyven éves, rég elavult nyomvonalon halad. Ám a napokban a Gellért tér előtt megint leállították, majd — szabálytalanul — újraindították a fúrópajzsot, ami a jogkövetést mellőző, nehezen elfogadható magatartás. Ez ilyen komoly fővárosi beruházás esetén nem különösen szerencsés. Azonban, hogy kissé gyanús módon a leállítás szálai a DBR-hez vezethetők vissza, így más, a közvélemény által ma még kevésbé érzékelhető kérdések is felmerülnek a történtekkel összefüggésben:

1. Mennyi kötbért kénytelen fizetni naponta a Főváros, ha majd a Fővám téren hosszabb időre le kell állni a fúrópajzzsal? Azt már mindenki tudja, hogy ez elkerülhetetlenül be fog következni.

2. Hogyan lehetséges, hogy olyan szerződést kötöttek, ami ilyen helyzet előállítását lehetővé teszi?

3. Érdeke-e a kétes szerződés miatt a városvezetésnek, hogy a kivitelezőt még az alagút Gellért téren való áthaladása előtt valamilyen jogcímen akadályozza, hátráltassa, kvázi "kárenyhítés" céljából? Hiszen addig meg lehet próbálkozni annak tagadásával, hogy a Fővám tér miatt kell leállni.

4. Az ellenzék korábban a közgyűlésben és interpellációban is felvetette az engedélyezési eljárással kapcsolatos aggályokat. Miért hagyták ezt figyelmen kívül?

5. Az "Eurometro"-val kb. hatmilliárd forintos szerződést kötöttek a lebonyolítási munkákra. Hogyan lehetséges akkor, hogy a tervengedélyeztetési kötelezettség szokatlan módon a kivitelezőt terheli? Mit csinál végülis ennyi pénzért az "Eurometro"? Nem vitathatja-e ezt a kötelezettséget a kivitelező?

6. Megtudhatná-e végre a mellébeszélés nélküli igazságot Budapest közvéleménye arról, hogy a BKV menedzsmentje mit csinál a város pénzével? Hány lebonyolítói és tanácsadói szerződést kötöttek összesen a 4-es metróval valamilyen összefüggésben cégekkel és személyekkel, és mennyi pénzért? Tudnak-e ezek egyáltalán egymásról? Mennyiben megalapozottak a megbízások és kifizetések? Mindez végső soron az Ön politikai felelőssége. Ha a vállalkozó formálisan teljesít, a megbízás hasznossága nem az ő felelőssége.

7. Egyáltalán, miért ki felelős a metróépítés körül? Megjelölte-e Ön a konkrét felelősöket, vagy csak a megszokott kollektív felelősség szelleme lebeg a beruházás különböző elemei fölött?

8. Mi a helyzet a szerelvények gyártásával? Rendben vannak-e már a pályázatok, határidők, egyértelműek-e a kötbérezés feltételei?

9. Mit tud Ön arról, hogy a 4.sz. metró mennyivel fogja megrövidíteni a menetidőt Kelenföld és a Keleti pályaudvar között? Kiszámította-e, hogy egy perc menetidő rövidülés fajlagosan hány milliárdjába fog kerülni a városnak, vagy akar esetleg erről egy szakmai vitát folytatni?

1O. Mellesleg pedig mit gondol Ön arról, ha az uniós szabályokat szigorúan betartják, finanszírozhat-e az Unió olyan beruházást, amit már megkezdtek? Mindezek közérdekű kérdések, melyeket összefoglaltunk, mert a városban már naponta megfogalmazzák őket. Kérem ezért őszinte és a lényeget érintő válaszait!

Budapest, 2008. augusztus 22.

Tisztelettel:
Tarlós István
a FIDESZ-KDNP frakciószövetség elnöke

 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések