ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Lassú az EU-pénzek lehívása

Tavaly szinte nem volt forráslehívás a 2007-13-as EU-keretből az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) esetében. Ez az egyik legszembetűnőbb megállapítása az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) az európai uniós támogatások múlt évi felhasználásának ellenőrzése kapcsán.
Létrehozva: 2008. szeptember 22., 08:45 | Utoljára frissítve: 2008. szeptember 22., 08:48
nyomtat küld

A minap közzétett tájékoztatóból (www.asz.hu) az is kiderül, hogy a 2007-es zárszámadásban az EU-pénzek felhasználása összességében 38,4 százalékkal maradt el a költségvetési előirányzattól. Ezt az ÁSZ szakemberei többek között azzal magyarázzák, hogy a mostani hétéves uniós költségvetési időszak első esztendeje gyakorlatilag a felkészülés jegyében telt el.

A 2004-06-os I. Nemzeti fejlesztési terv (I. NFT) teljesítményéről szólva dicséri az ÁSZ a több mint százszázalékos kötelezettségvállalást a strukturális alapoknál, amellyel Magyarország az új tagállamok körében a harmadik, az EU25-ben a tizenkilencedik helyen áll. A pénzügyi célok teljesítése mellett azonban tanácsos fokozottan figyelni a hatékonysági és eredményességi mutatókra is az I. NFT-ben meghatározott célok elérése és a források eredményes hasznosulása érdekében - figyelmeztet a számvevőszék.
A kohéziós alapnál a 22,82 százalékos kifizetési arányt emeli ki az ÁSZ, ez az új tagok körében a második helyet jelenti. Egyidejűleg kifogásolja, hogy gyakori a projektek időbeli elhúzódása, a jelentős költségtúllépés és a műszaki tartalomváltozás az alap támogatásával megvalósuló beruházásoknál.

A lekötések realizálásában érdemes a szerződéskötések és a kifizetések felgyorsítására koncentrálni - hangsúlyozza a számvevőszék. Egyúttal úgy véli, hogy az intézményrendszer hatékony működését a kezdeti lassú pályázatfeldolgozást követően a benyújtott számlákra történt kifizetéseknek az előírt határidőn túli teljesítése, illetve a nagy létszám-fluktuáció is gátolta.
Ahogy az előző jelentésben, most is kitér az Állami Számvevőszék a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Egységes Monitoring Információs Rendszerének (EMIR) a működésére, és megállapítja róla, hogy az a 2004-06-os programozási periódus végére sem működött teljes körűen, megbízhatóan és eredményesen. Ráadásul nem biztosított az NFÜ önállósága a több ezer milliárd forint felhasználását nyilvántartó rendszer felett, mert a működtetést és a fejlesztést külső szolgáltató végzi.

Arra is rávilágítanak a jelentés készítői, hogy az uniós és a hazai szervek által végzett ellenőrzések során feltárt szabálytalanságok pénzügyi következményekkel járhatnak. Amennyiben a feltárt hiányosságok kiküszöbölése nem valósul meg, Magyarország pénzt veszíthet a 2007-13-as időszakban. Ismét kitér az ÁSZ a kiemelt projektekre. Nagy kockázatot hordoz magában az ÚMFT újdonságaként bevezetett, a kormány egyedi döntésén alapuló stratégiai fontosságú fejlesztések megvalósítása, elsősorban a centralizált döntéshozatal, a korábbi tapasztalatok hiánya és a Magyarország rendelkezésére álló EU-támogatás összegéhez viszonyított nagy aránya miatt - véli az Állami Számvevőszék.

(Világgazdaság)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések