ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Nem terelné egérútra az autógyártókat az EP

Az európai autógyáraknak 2012-ig teljesíteniük kellene a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzóuniós törekvést, legalábbis így foglalt állást az Európai Parlament (EP) illetékes környezetvédelmi bizottsága.
Létrehozva: 2008. október 1., 13:07 | Utoljára frissítve: 2008. október 1., 13:08
nyomtat küld

Tapsoló zöldek, búsongó autógyárak - ez a következménye az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságában tartott szavazásnak. A törvényhozók úgy döntöttek, hogy kiállnak az Európai Bizottság eredeti javaslata mellett, s 2012-re követelik meg a károsanyag-kibocsátás csökkentését a jelenlegi kilométerenkénti 158 grammról 130 grammra, s megerősítették eltökéltségüket, hogy 2020-ig ezt 95 grammra mérséklik. A voksolás azért váltott ki nagy figyelmet, mert nemrégiben az ipari bizottság felhígította az indítványt, s lehetővé akarta tenni, hogy az autógyártók csak 2015-ig feleljenek meg az előírásnak, s csak fokozatosan, vagyis 2012-ig egy-egy márka teljes modellskálájának csak a hetven százaléka teljesítse a szigorú környezetvédelmi szabályt. Sőt, az ipari testületben a törvényhozók a tervezett 95 euróról negyvenre vitték volna le a túllépésért grammonként kiróható büntetést.

A környezetvédelmiek ragaszkodtak az eredeti számokhoz, a 130 grammhoz 2012-ben és a 95 euróhoz. - Ez józan kompromisszum, amely figyelembe veszi az autógyárak versenyképességét, piaci helyzetét, a foglalkoztatást, de a környezetvédelmi aggodalmakat is - mondta lapunknak Hegyi Gyula, a bizottság szocialista magyar tagja, aki azt sajnálja inkább, hogy kevéssé érvényesültek az ökoinnovációt szolgáló elképzelések, s nem kapott elég figyelmet a pénzek átcsoportosítását szorgalmazó javaslat.

A szavazás során autógyárakra lebontott értékeket állapítottak meg, s összességében a németek járnak rosszul, mert hozzávetőlegesen ötven százalékkal kell csökkenteniük a kibocsátást a sok nagy autó miatt, míg az olasz és francia üzemeknek csak 15 százalékkal. A zöldszervezetek viszont bátor döntésről beszéltek, s azt hangozatták, hogy Európának sokkal takarékosabb autókra van szüksége, ha szembe akar szállni a globális felmelegedés ijesztő folyamatával. A szükséges beruházások miatt az autók átlagára 1300 euróval emelkedne.

A kérdésben a parlament részéről a környezetvédelmi bizottság mondja ki a döntő szót, az ipari testület véleménye akkor lett volna csak meghatározó, ha a környezetvédelmi nem szavazott volna az egyébként élénk belső vitái miatt. Az ügy a kormányok alkotta Európai Tanács elé kerül, amely el is vetheti a parlament véleményét, visszautalhatja a javaslatot a törvényhozás elé - más formában. Ezzel jókora csúszást kockáztatna, hiszen a parlamentet jövő nyáron újraválasztják.

A pénzügyi válsággal és recesszióval terhelt európai politikai arénában mind jobban hallhatók olyan hangok, hogy az egész energia- és klímacsomagot finomítani kellene. Az EU azt tervezi, hogy 2020-ig húsz százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást 2005-höz képest, s húsz százalékra növeli a megújuló források részarányát az energiafogyasztásban. Évente 15 millió személyautót értékesítenek az EU-ban, az autópark 14 százalékkal veszi ki részét az üvegházhatást kiváltó gázokkal. Magyarország - és néhány más volt tervgazdaságú ország - felvetette: a kiotói vállalásokat is figyelembe véve 1990-től kellene számítani a húszszázalékos károsanyag-csökkentést, ez azonban egyelőre nem aratott sikert. Többek között azért nem, mert ha néhány államra kevesebb teher jut, akkor másokra több.

Nonstop világítás

Az Európai Unióban 2011-től az új autókat nappali menetjelző lámpával szabad forgalomba helyezni: a DRL-fényszóró motorindításkor automatikusan felgyullad, és így a legszélsőségesebb látási viszonyok között is jól észlelhető a jármű, amivel biztonságosabb lesz a közlekedés. A DRL 25-30 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt a hagyományos tompított fényszórónál. A jóváhagyott irányelv szerint 2011. februártól minden új személyautót, illetve kisebb teherszállító járművet fel kell szerelni DRL-fényszóróval, a teher-autókra és buszokra 2012. augusztustól érvényes az előírás.

(nol.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések