ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Belefér- e a repülés a kibocsátás- kereskedelmi rendszerbe?

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elítélte az EU azon döntését, melynek értelmében nem veszik figyelembe a jelenlegi gazdasági visszaesést és egy olyan kompromisszumos megoldást fogadtak el, melyben a repülést is az EU kibocsátás-kereskedelmi (ETS) rendszerébe sorolják.
Létrehozva: 2008. október 27., 14:43 | Utoljára frissítve: 2008. október 27., 14:46
nyomtat küld

Az EU igazságügyi miniszterei pénteken (október 24.) elfogadták a Tanács és a Parlament júniusi megállapodását, melyben 2012-től az Unióba érkező, illetve onnan induló európai és nemzetközi járatokra egyaránt vonatkozzon az uniós kibocsátási rendszer (ETS).

A cél az, hogy megbirkózzanak a repülés jelenleg alacsony, de annál gyorsabban növekvő szén-dioxid kibocsátásával, mely rontja az EU klímaváltozásra kitűzött elveinek teljesülését. A döntés segítheti az EU-t abban, hogy elérje a bűvös 20-as számra vonatkozó célt: 2020-ig 20%-kal csökkenti az EU teljes szén-dioxid kibocsátást.

Elégedetlen légitársaságok

Az iparral való egyeztetések nélkül elfogadott új törvényekre vonatkozó miniszteri döntést azonban élesen kritizálták a nemzetközi légitársaságok.

"A válság nem jó időpont a döntés elfogadására. Ennek ellenére a bel- és igazságügyi miniszteri tanács ma olyan törvényjavaslatot fogadott el - vita nélkül -, amely a légiközlekedést is bevonja az ETS rendszerbe, és ezzel 3,5 milliárd euró plusz költséget tesz a légitársaságok vállára. Brüsszel még a gazdasági válság közepette is akadékoskodik." - mondta az IATA főigazgatója, Giovanni Bisignani.

Az Európai Légitársaságok Szervezete (AEA) szerint az európai légiközlekedés az 1980-as évek óta (ide nem tartoznak bele az olyan külső sokkok, mint például a 2001-es amerikai terrortámadás által kiváltott visszaesés), most került szembe az első negatív növekedéssel, mely a gazdasági tényezők hatásának tulajdonítható. A tartós gazdasági visszaesés korlátot jelent az ipar profitabilitásának.

Az AEA főigazgatója, Ulrich Schulte-Strathaus szerint nem várható, hogy ezek a mutatók a közeljövőben pozitív irányba változnának, mivel a gazdasági visszaesés inflációt vált ki, mely leginkább a magas olajárnak és a vállalkozói és fogyasztási bizalom meredek visszaesésének köszönhető. "Nem is jöhetett volna rosszabbkor ez az elhamarkodott döntés. A kibocsátási rendszer szerkezeti elemeit érintő lépés ráadásul a hatásfelméréseket is nélkülözi. Az ETS rendszer magas aukciós szintjei egyszerűen burkolt kerozinadóvá változtak, mely a nemzeti adók növekedése mellett mind a légitársaságoknak, mind az utasoknak a szén-dioxid kibocsátás többszörös megfizetését eredményezi.", hangsúlyozta a főigazgató.

Választás az éghajlat és a gazdasági növekedés között?

A légitársaságok és más energia intenzív iparágak már hónapokkal ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy az EU "szén-dioxid kibocsátási övének" megszorítása arra kényszeríti az európai gyárakat és vállalatokat, hogy - a kibocsátás mellett - drasztikusan csökkentsék működésüket és munkahelyeik számát is. Ezzel azonban fennáll annak a veszélye, hogy a vállalatok az olcsóbb munkaerőt és a kevésbé szigorúbb környezetvédelmi szabályozást alkalmazó harmadik országok felé veszik az irányt.

A recessziótól való egyre növekvő félelem úgy tűnik, nem ad alapot az ilyen kételyeknek. Néhány ország egyes iparágak EU klímaszabályozás alóli mentességéért folyamodtak (EurActiv.com 26/09/08). Ilyen például az autóipar, amely Franciaország és Németország vállalatainak, és a több millió munkahely védelmében, szén-dioxid kibocsátási engedményeket kaphat (EurActiv.com 01/10/08).

Környezetvédő csoportok és Stavros Dimas, környezetvédelmi biztos ugyanakkor ragaszkodik ahhoz, hogy a gazdasági visszaesést ne használják kifogásként az EU klímaváltozási céljainak háttérbe szorítására. "A pénzügyi válság egy nap itt van, míg másnap véget ér, a klímaváltozás válsága viszont mindig itt lesz, és szembe kell néznünk vele.", figyelmeztetett Dimas.

Arany középút?

Lehetséges megoldást az jelenthet, ha a klímapolitikai napirend teljesítése mellett az EU nagyobb támogatást nyújtana az iparágnak. Múlt héten az EU vezetők pénzügyi támogatási terv bevezetéséről tárgyaltak, amely segítené az autóipart a szükséges alacsony kibocsátási technológiai változások bevezetésében. Az intézkedésekről a soron következő, decemberi európai tanácson döntetnének, amikor a vezetők az EU klímaváltozási tervéről is végső döntést hoznak.

(euractiv.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések