ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Zöldül az olasz városi közlekedés

Az élhetőbb és tisztább levegőjű nyugati városok kedvező környezeti mutatóikat azért tudták elérni, mert átgondoltan, ésszerűen alakították át tömegközlekedésüket és áldoztak is az új bicikliutakra. Az uniós mintavárosoktól nagy az olaszok lemaradása, akad azonban számos jó példa is.
Létrehozva: 2008. október 28., 13:09
nyomtat küld

Az itáliai iparvárosok ősszel megint a szmogtól szenvednek, s noha még nem érkezett el a tartós füstköd idénye, a hiradások már most figyelmeztetnek a szálló por koncentráció veszélyeire. Még most sem késő elkezdeni. Készülnek az antiszmog tervek.

Milánó

Az észak-itáliai "fővárosban" 2007. december 27-től él behajtási díj, az ún. Ecopass. Munkanapokon 7.30 és 19.30 között fizetni kell annak, aki a belvárosba autóval megy. Az intézkedés bevezetése után egy hónappal a különböző napszakokban 12,5-24,5, átlagosan 24 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak, a korlátozott forgalmú belvárosban a mért PM10 koncentrációja pedig 30 százalékkal visszaesett, köszönhetően annak, hogy a legszennyezőbb járműveket még pénzért sem látják szívesen. A más szennyezőanyag emisszió mérséklése mellett a tömegközlekedést választók aránya is szép számmal nőtt, csupán ez idő alatt 23500 fővel gyarapodott a metró utazóközönsége. A megvalósítás 130 ezer eurós költségéhez képest évente 2,5 millió euró (!) bevételt remélnek. Az EURO 3,4,5 kibocsátási kategóriánként megállapított 10, 5 és 2 eurós napijegy mellett az ottlakók kedvezményes bérletet is válthatnak autójukra. A belvárosba sugárirányba 43 kamerával felszerelt elektromos szemként aposztrofált behajtóhelyet létesítettek, ahol a rendszám alapján ellenőrzik a behajtás jogosultságát, és a gépjármű kategóriáját.

A 75 kilométeres, 88 állomással rendelkező metróhálózatot a közelgő 2015-ös Expo-ig 142 kilométeresre, összesen 152 megállóhelyesre szeretnék hosszabbítani. A felszínen 40 útvonalon több mint 1300 busz, villamos és troli közlekedik. A kerékpárutak hosszát 2011-ig 72-ről 147 kilométerre dupláznák, s ezzel a gyalogos övezetet is kiterjesztenék. A már 20 parkolóval működő ún. car sharing autómegosztó rendszert (akár fél órára is kölcsönözhető autó, melyet a használó vezet) még 10 helyszínre terjesztenék ki, a taxiállományt pedig 2014-ig teljesen lecserélnék környezetbarát járműparkra. A milánói tömegközlekedési vállalat tervei között szerepel, hogy 2010-re 50 százalékkal csökkentsék a szén-monoxid és 90 százalékkal mérsékeljék a tökéletlen égésből származó égéstermékek és a PM10 koncentrációját.

Bologna

Az egyetemváros a tömegközlekedési beruházások, kedvezményrendszer kidolgozása mellett, a motorizáció okozta légszennyezés csökkentését tűzte ki célul. Az elektromos meghajtású autók ingyen, míg a LPG gázüzeműek féláron parkolhatnak. A korlázott forgalmú (ZTL, Zona a Traffico Limitato) övezetbe, a tulajdonképpeni történelmi központba a behajtás tilos szombat kivételével minden nap 7.00 és 20.00 óra között, kivételt ezalól a kerékpár, a zéró kibocsátású elektromos hibridek és villanyautók, szállodai vendégek, az önkormányzat által kiadott engedéllyel rendelkezők (taxik, szolgálati gépjárművek) helyi buszjáratok és a car sharing autói jelentenek. A behajtók jogosultságát SIRIO kamerarendszeren keresztül ellenőrzik.
A kerékpárosok és gyalogos által birtokba vett sétáló övezet arányát 10 százalékra bővítenék, amire egy civisvárosban valószínűleg jogos is az igény.

Padova

A Pó-völgyében, Velence szomszédságában elterülő iparváros az utóbbi években látványosan fejlesztette tömegközlekedését. Talán a francia gyártmányú, egysínű, gumikerekű villamos a legemlítésre méltóbb, mely hangtalanul siklik az amúgy korlátozott forgalmú belvárosban. A vonaljegy, akárcsak a buszokra, itt is 1 euró, mellyel 75 percig lehet utazni. Az alig több mint 10 kilométeres pályán 24 megálló van, reggel 5.00 és hajnal 1.00 óra között közlekedik, 4-5 percenként. A szerelvény keskenyebb mint egy busz, így a szűk utcákban is elfér, vibráció és zaj pedig szinte mérhetetlen. A városban 115 kilométernyi bicikliút biztosítja a biztonságos kerekezést, a gyalogos övezetet fokozatosan bővítik.

Róma

Olaszország központjában az antiszmog terv csak a hónap végére készül el, de annyit már most tudni lehet, hogy a program keretében a tömegközlekedési eszközöknek három hónapig ingyenessé teszik a biodízelt, nagyszabású kibocsátás ellenőrzések lesznek és fizetés nélküli parkolási lehetőséggel ösztönzik majd az autótulajdonosokat, hogy váltsanak, LPG, metán, hibrid vagy elektromos üzeműre. Közel 60 benzinkúton lehetőség lesz a villanyautók akkumulátorának töltésére is. Negyven kilométernyi út megépítésével bicikliút hálózat 110 kilométeresre bővül, valamint kiterjesztik a bike sharing szolgáltatást. Megerősítik a légköri szennyezőkkel és a levegőminőséggel foglalkozó városi intézményi háttért és már alakulóban van egy szakértői csoport felállítása az egyetemmel, egy energetikával és környezetvédelemmel foglalkozó tudományos szervezettel, az ENEA-val (Ente per le Nuove tecnologie, l'Energia e l'Ambiente), a nemzeti kutatótanáccsal, a CNR-rel (Consiglio Nazionale delle Ricerche) és az Inspra-val karöltve. A hosszú távú tervek is ambiciózusak: a zökkenőmentesebb közlekedésért, a folyamatos haladásért arra ösztönöznék a munkába igyekvőket, hogy vállaljanak távmunkát, ami otthonról végezhető, így remélik, hogy az autóval ingázók száma megcsappan majd. Róma egyébként nem fél radikális eszközökhöz nyúlni. Az év elején a kialakult tartós szmog miatt januártól márciusig olyan levegőminőség javító intézkedést vezetett be, mely a kínaiakhoz hasonló módon egyik héten a páros, másik héten a páratlan rendszámúakat engedte közlekedni a zöld, levegőminőségvédelmi szempontból érzékeny övezeten belül. A tilalmi időszakban az ún. vasúti gyűrűn belül az EURO 1 dízel kategóriájú járművek egyáltalán nem hajthattak be. A magas légszennyezés miatt három vasárnap 9.00 és 17.00 óra között teljes blokád alá került a zöld zóna, csak az alacsony káros anyag emissziójú EURO 4-es és a hibrid, metán és LPG, illetve a zéró kibocsátású elektromos járműveknek volt bejárás.

Torino

Az észak-olasz iparvárosban jelentős forgalmi korlátozásokat vezettek be. Reggel 8.30 és 19.30 között az EURO 0 kategóriájú dízel és benzines jármű, illetve az EURO 1 dízel nem közlekedhet, a ZTL zónából pedig az EURO 1 és 2 gépjárműveket tiltják ki. Remélhetőleg a közeljövőben elindul a car sharing mintájára működő van sharing program kereskedelmi, szállító járművekkel. Tavasztól kamerás behajtási rendszer lép életbe és kialakítják a torinói Ecopasst. Az interneten és mobilkapcsolattal kommunikáló, automatizált közlekedés és forgalomfigyelő rendszernek köszönhetően kimutatható, hogy 2006 és 2008 között a Torinóban a forgalom 9 százalékkal mérséklődött.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések