ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Mi lesz a Lisszaboni Szerződés megmentője?

Írország kormányfője minden jel szerint garanciákat fog kérni az EU állam- és kormányfőinek csütörtök-pénteki csúcstalálkozóján arra, hogy az Unió a következő szerződésmódosításkor külön - jogilag kötelező hatályú - jegyzőkönyvben rögzítse majd, hogy a jövőben sem fog csorbulni Írország nemzeti hatásköre az adózással, a családjoggal és a semlegességgel kapcsolatos ügyekben, továbbá eztán is fennmaradhat Írország biztosállítási joga.
Létrehozva: 2008. december 8., 17:02
nyomtat küld

Brian Cowen ír miniszterelnök a tervek szerint ezúttal részletes helyzetértékelést tár majd kollégái elé a Lisszaboni Szerződésről tartott júniusi ír népszavazás negatív eredményének okairól, és ennek során elsősorban a fenti négy kérdéskört fogja megjelölni legjellemzőbb "ír aggodalomként". Dublin mindezekre válaszul kíván hathatós garanciákat kérni arra, hogy e területeken a jövőben sem sérülhet a nemzeti szuverenitás.

Az íreket aggasztó témakörök voltaképpen már korábban is ismertek voltak, a dilemmát minden esetben az okozta, hogy konkrétan mit is tehet mindezek kapcsán az Európai Unió. A BruxInfo értesülései szerint az elmúlt napokban az utóbbi kapcsán is kezdett valamelyest tisztulni a kép. Úgy tudni, hogy Cowen a "dán modell" alkalmazását kéri majd. Eszerint az EU vezetői egyhangú politikai kötelezettséget vállalnának arra, hogy a soron következő szerződésmódosításkor csatolnák az említett garanciákat rögzítő jegyzőkönyvet. (1992-ben először Dániában is leszavazták az akkori Maastrichti Szerződést, amire válaszul az EU és a dán kormány egy sor kimaradási lehetőséget kínált fel Koppenhágának. Ez utóbbiakat azonban már nem a Maastrichti Szerződéshez csatolták - hiszen akkor mindenkinek újra kellett volna ratifikálnia -, ehelyett az akkori tizenegyek kötelezettséget vállaltak arra, hogy a módosítás az utóbb 1994-ben Ausztriával, Finnországgal, Norvégiával és Svédországgal aláírásra került újabb csatlakozási szerződésnek válik részévé. Egyes vélemények szerint ezúttal a leendő EU-horvát bővítési szerződés kínálhatna hasonló alkalmat az ír igények kezelésére.)

Cowen ugyanakkor a hírek szerint még akkor is el fog egyelőre zárkózni attól, hogy második "népszavazási céldátumot" jelentsen be, ha a fenti ígéretet megkapja. "Az ír kormány kezében a dátum kimondása az utolsó fegyver" - jegyezte meg ennek kapcsán az egyik tagállam diplomatája. Ha most bejelentene egy őszi időpontot, megint adna bő félévet az ellenzőknek arra, hogy minden erőforrást a lehető hathatósabban mozgósítsanak - tette hozzá.

Úgy tudni ugyanakkor, hogy a soros francia EU-elnökség továbbra sem szívesen mond le egy leendő - időpontokhoz kötött - menetrend, vagy ütemterv lefektetéséről, különösen a jövő évi európai parlamenti választásokra és az új Bizottság kiválasztására való tekintettel. A francia véleményen állítólag több más tagország is osztozik, és valószínűleg mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy nagyobb szókimondásra vegyék rá az ír miniszterelnököt. A francia elnökséghez közel álló források mindenesetre elmondták: Párizsban feltétlen szeretnék elérni, hogy az Európai Tanács egyhangú nyilatkozatban tegyen újólag hitet a Lisszaboni Szerződés mielőbbi hatályba helyezése mellett, optimális esetben azt is értésre adva, hogy e fejlemény végső határideje 2010. január 1.

Cseh sajtóértesülések eközben tudni vélik, hogy amennyiben az írek a héten megkapják a kért garanciákat, a fejlemény hasonló megfontolásokat válthat ki a ratifikációban egyedüliként ugyancsak elmaradó cseh kormányban és/vagy parlamentben is. (A tervek szerint a cseh parlament kedden rögzíti majd a leendő ratifikáció cseh menetrendjét, aminek lényege, hogy a törvényhozás két háza január második felében hagyná jóvá a Lisszaboni Szerződést.)

Továbbra is kérdéses, vajon Václav Klaus államfő kész lesz-e alá is írni a törvényt, vagy kitart amellett, hogy ezt csak egy esetleg mégis bekövetkező ír ratifikáció után hajlandó megtenni. Kiegészítő kérdés, hogy ellenkezése esetén vajon megkerülhető-e a cseh elnök részvétele a véglegesítésben? Egyes cseh alkotmányjogi szakértők szerint az EU-alapszerződés különleges dokumentum, amelyre - abban az esetben, ha a cseh parlament két háza egyaránt megszavazta a vonatkozó törvényt -, nem feltétlen vonatkozik, hogy a hatályba helyezéshez még az elnöki aláírás is elengedhetetlen. Cseh bennfentesek ugyanakkor úgy vélik, hogy a kormány aligha fogja idáig feszíteni a húrt, tekintve, hogy Klaus maga is demokratikusan választott politikus, ehelyett inkább a makacskodó elnök meggyőzését próbálják majd elérni. Összességében Mirek Topolánek kormányfő környezetében ma arra számítanak, hogy legkésőbb februárra meglesz a cseh ratifikáció is.

(bruxinfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések