ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Az új útdíjfizetési rendszer kedvező Magyarország számára

Az Európai Parlament strasbourgi ülésén szavazott ma az Eurovignette-jelentésről, amely a közúti áruszállítókra terhelné az általuk okozott környezeti károk költségét. Nagy siker Magyarország számára, hogy Barsiné Pataky Etelka javaslatait támogatta a Parlament többsége, így a magyar érdeknek megfelelő szabályozást fogadták el Strasbourgban.
Létrehozva: 2009. március 11., 18:14
nyomtat küld

Barsiné Pataky Etelka szerint a Parlament ismét nagy előrelépést tett a környezetvédelem terén, újabb mérföldkőhöz érkeztünk a közlekedés környezetbaráttá tétele, a klímaváltozás megakadályozása ügyében.

Barsiné Pataky Etelka, az Európai Néppárt képviselője hangsúlyozta: a külső költségek beépítését időben több ütemben kell megvalósítani, különösen most nem lehet ráengedni a gazdaságra ezt a terhet. A környezet védelmét megfizető fuvarozó ugyanis átháríthatná a plusz terhet a fogyasztóra, jelentős inflációt okozva ezzel. Mint tudjuk, a szállítási költségek a végtermékek árában igen nagy súllyal szerepelnek.

Barsiné szerint a külső költségek beépítését térben is több ütemben kell megvalósítani. Először a városokban legyen bevezethető a torlódási díj, ahol a legmagasabb a kibocsátás, és a legszennyezettebb a levegő. A városokon kívüli, összeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T infrastruktúrán) pedig majd csak akkor, ha az teljesen ki is épült.

Fontos részlet Magyarország számára, hogy Barsiné Pataky Etelka javaslatát a Néppárt és a szocialisták is elfogadták, hiszen ez kiküszöböli, azt a korábbi indítványt, ami csak Magyarországot érintené hátrányosan. Az eredeti javaslat alapján ugyanis a jelenleg befolyó útdíj-jövedelmünk 20 %-át veszítettük volna el.

Háttér:

A statisztikai adatok szerint az Európai Unióban 2020-ra 55 százalékkal növekszik a közúti közlekedés, ugyanilyen tempóban növekszik a teherforgalom is útjainkon. A közlekedés átterelése más közlekedési módokra nem hozott kézzelfogható eredményt, a környezeti hatások viszont érezhetően emelkedtek.
Az Európai Bizottság ezért 2008-ban egy kezdeményezéscsomagot mutatott be, melynek célja egy környezetbarát, fenntarthatóbb közlekedés megteremtése.
Az intézkedéscsomag legfontosabb része az a javaslat, amely lehetővé teszi, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjárművekre, és az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére fordítsák.
A mostani zaj- és légszennyezés, illetve torlódási külső költségek bevonása Euromatrica (Eurovignette) irányelvbe immár a harmadik változtatás az 1993-as eredeti bevezetése óta, miután 1999-ben és 2006-ban is módosítottak rajta.

Barsiné Pataky Etelka véleménye az, hogy a szennyező fizet elvet miden közlekedési módra egyformán alkalmazni kell, ez alól nem lehet kivétel a közúti áruszállítás sem. Az a legfontosabb cél, hogy egyik közlekedési mód se élvezzen előnyt a többivel szemben. Ezért a torlódásból adódó költségeket be kell vonni a közúti fuvarozás költségszámításába, hiszen a közlekedés okozta környezetszennyezés negyedéért a kamion és teherautó-forgalom a felelős. Azonban, érvelt a képviselő asszony, ennek a költségnek a beszámítását a jelenleg érvényes irányelv is lehetővé teszi az infrastruktúra használati díj keretében, ezért nincs szükség új módon, külső költségként is számítani a torlódást.

Barsiné Pataky Etelka támogatta azt a kompromisszumos javaslatot, amely a külső költségek csökkentése céljából kivetett úthasználati díj bevételeinek felhasználásáról rendelkezik. A megszavazott javaslat értelmében a bevételeket a közúti közlekedésből származó külső költségek csökkentésére kell elsősorban felhasználni. Emellett ezen bevételek a meglévő infrastruktúra fejlesztését, illetve a fenntartható mobilitás elősegítését célozzák. Ez talán a legfontosabb módosítás a Bizottság javaslatán, hiszen ezzel a módosítással érjük el igazából a közúti közlekedés kizöldítésének célját, mivel a bevételek pontosan azokat a külső költségeket fogják csökkenteni, amiért a közúti közlekedést jelenleg felelőssé teszik.

Barsiné Pataky Etelka egyetért azzal is, hogy az új szabályozás terjedjen ki a transzeurópai hálózatokon túl azon közutakra is, ahol hagyományosan nagy tranzit teherforgalom bonyolódik. Magyarországon jelenleg is szinte az összes átmenő teheráru forgalomra használt úton kötelező a használati díj, így nem okozna gondot a Tanács által is támogatott szövegtervezet elfogadása.

Támogatták és nagy többséggel megszavazták Barsiné Pataky Etelka azon módosító javaslatát (AM 344), mely szerint amint a Galileo helymeghatározó rendszerrel összehangolt útdíjbeszedési rendszer műszakilag megoldható és működőképes lesz, az útdíjak begyűjtését egy európai, határok nélküli interoperábilis elektronikus díjbeszedő rendszerrel kell megoldani, aminek a kereteit már a 2004/52/EC irányelvben rögzítették. Ennek a javaslatnak azért van nagy szerepe, mert a teherautók kabinjaiban manapság már a négy-öt díjszedéshez használatos fedélzeti egység sem ritka, ami nem kis kezelési gondot okoz, hiszen elvonja a gépkocsivezető figyelmét a vezetéstől, ezáltal balesetveszélyes.

(fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések