ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 
 

Növelné az autóiparnak nyújtott támogatást az EP

413 igen szavazattal állásfoglalást fogadott el az Európai Parlament az európai autóipar helyzetéről. A gazdasági válság következményeként az EU tagállamok is újabb súlyos strukturális problémák elé néznek, a problémák fő okozója pedig az autóipar, amely ágazati szektor igencsak megsínylette a válságot.
Létrehozva: 2009. március 30., 11:00 | Utoljára frissítve: 2009. március 30., 11:06
nyomtat küld

Az autók iránti kereslet rohamos csökkenése veszélybe sodorja a közel 12 millió autóiparban közvetlen vagy közvetett módon dolgozó alkalmazottat, akik az EU munkaerő állományának közel 6 százalékát teszik ki.

A helyzet napról napra tovább romlik, a gyárak sorra kényszerülnek a termelés csökkentésére és ezzel arányban tömeges elbocsátásokra. Ilyen volumenű leépítésekre még nem volt példa közelmúltban, cselekvés hiányában az EU vezető tisztségviselőinek előbb-utóbb szembesülnie kell a munkanélküli tömegek okozta társadalmi és gazdasági nyomással. Éppen ezért is hangsúlyozták, hogy a válság egész Európát érinti, ezért "következetes és összehangolt" kezdeményezéseket kell tenni.

Érdemes viszont figyelembe venni azt a tényt miszerint az EP képviselőire is jelentős nyomás nehezedik az autóipari dolgozok azaz a választópolgáraik révén, mivel a képviselő testület tagjait az EU állampolgárai közvetlenül válasszák ezért elsősorban nekik tartoznak felelősséggel és nagyvalószínűséggel számos autóipari dolgozó is akar az egyes EP képviselők szavazótáborában. A gazdasági krízis igencsak alkalmat add arra, hogy az egyes képviselők és az őket tömörítő EP pártok megmutassák, hogyan állnak ki a bajbajutottak mellett s bár az EP továbbra sem rendelkezik ütőképes jogalkotói hatalommal (az esetek többségében csupán társjogalkotói hatásköre van a Tanáccsal) mindent megtesz, hogy a fennálló demokratikus deficit ellenére nyomást gyakoroljon a nemzetállamok érdekei mellett kardoskodó Tanácsra és a közösségi érdekeket szem előtt tartó Bizottságra.

Az EP szerint "a tagállamok által nemzeti szinten elfogadott rövid távú intézkedések megzavarhatják az egységes piacon kialakult versenyt, hosszú távon kárt okozva a versenyképességnek". A Parlament felhívta a Tanács és a Bizottság figyelmét, hogy hatékonyan igyekezzenek segíteni az autóipart az Európai Beruházási Bankon keresztül valamint nyújtsanak állami garanciával alacsony kamatú hiteleket az érintetteknek. További felhívást intézett a Bizottság felé arra vonatkozólag, hogy "dolgozzon ki iránymutatásokat és ajánlásokat a gépjárműparkok megújítására". A helyzet súlyosságára való tekintettel a hangzatos iránymutatásoknak és célkitűzéseknek most idő előtt realizálódnia kell a gyakorlatban is. Az elmúlt hónapokban számos példa megmutatta, hogy a nemzetállamok igencsak vonakodnak hatékony segítséget nyújtani a nagyobb vállalatoknak, jó példa volt erre a német kormány passzív magatartása.

Angela Merkel kancellár és kormánya 2008-ban még pénzügyi támogatások hírét szivárogtatta ki, majd 2009 februárjában a tüntetések ellenére már feltételekhez szabta, hogy a gazdasági válság által legjobban sújtott autógyártó, az Opel, támogatást kapjon. Természetesen az Opel megmentésének vagy veszni hagyásának kérdése sem olyan egyszerű, a több mint 26 ezer embert foglalkoztató vállalat kisegítésére nincs egyértelmű forgatókönyv, amellett, hogy számos szakember a gyár és termékeinek elavultságát s emiatt bezárásának reális esélyeit latolgatja, számolni kell annak az utcára kerülő tömegnek a finanszírozásával mely a gyár bezárása után jelentene szinte megoldhatatlan problémát.

Ugyanakkor a GM többségi tulajdonában lévő Opel ingatlanjainak nagy részét az anyavállalat pénzügyi okokra hivatkozva még tavaly elzálogosította szinte lehetetlenné tévé ezáltal a nagybefektetői felvásárlás lehetőségét.

Végül a helyzetet súlyosbítja, hogy ez az autóipari óriás vált a németországi politikai csatározások vesszőparipájává. Franz Müntefering a népszerűségi mélyponton lévő SPD párt vezetője többször Angela Merkel kancellár szemére vetette, hogy veszni hagyja a két nagykoalíciós párt által előzetesen megállapodott egyezményeket különös tekintettel az Opelnek előzetesen beígért állami mentőövre. A szavazótábor kegyeinek visszanyerése mellett, kérdéses, hogy egy ilyen állami intézkedés elégséges lenne-e. Bevezették ugyan az ún. "roncsautó" vásárlási kedvezményt, amely egy bizonyos kort megért gépjármvek újra való lecserélése esetén 2500 EUR támogatásra jogosítja a vásárlót, ez aligha mentheti meg a strukturális gondokkal és túltermelési válsággal küszködő autóipart. Az autógyártóknak rá kellett ébredniük, hogy elsősorban saját magukra és esetlegesen az EU-ra számíthatnak. Bár az EP már tett lépéseket az ügy érdekében, kérdés, hogy mennyire lesz ez elég a probléma orvoslására. Mindenesetre az előrejelzésekből valószínűsíthető, az autóiparnak hosszú távú recesszióra kell berendezkednie, s bár a szerkezeti átalakítások megkezdődtek, ebben a szektorban az utolsók közt fog beindulni a várva várt gazdasági konjunktúra.

(corvinusembassy.com)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések