ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 
 

Jótékony EP: a jegy árának másfélszeresét kapnánk vissza

Kevesebb üres teherautó, hosszabb maximális munkaidő a buszsofőröknek, jobban ellenőrzött fuvarozók: ezek az EP által elfogadott közúti közlekedési jogszabálycsomag főbb elemei. A képviselők szerint minden buszos utazáson biztosítani kell egy vészforgatókönyvet, ellenkező esetben a jegy árának másfélszeresét követelhetjük vissza.
Létrehozva: 2009. április 27., 14:32 | Utoljára frissítve: 2009. április 27., 14:49
nyomtat küld

Az EP által második olvasatban elfogadott közúti jogszabálycsomag értelmében egy nemzetközi szállítást követő hét napon belül a visszaúton fekvő tagországok területén összesen három fuvart (kabotázs) lehet vállalni. Ez országonként legfeljebb egy szállítás jelenthet, az üres rakodótérrel történt beutazást követő három napon belül.

Az Európai Parlament eredetileg ennél is nagyobb mértékben liberalizálta volna a kabotázst, mindenekelőtt a teherautók üresjáratainak csökkentése, és így a környezet védelme, valamint a gazdaságosság fokozása érdekében.

Munkaidő

Egy 2006-ban elfogadott uniós irányelv értelmében a külföldön vezető buszvezetőknek legalább hatnaponta egy pihenőnap jár. Ez viszont azzal jár, hogy az ennél hosszabb utakra két buszvezetőt kell vinni, ez pedig többletköltséget jelent, amelyet végső soron az utasoknak kell megfizetniük.

Az üzletági képviseletekkel folytatott konzultáció alapján az EP támogatta a 12 napos szabály 2010-től történő visszaállítását. Eszerint ennyi napig dolgozhatnának buszvezetők nemzetközi utakon. A 12 napos szabály viszont csak egy-egy útra vonatkozik, több rövidebbre nem. A pihenőnapokat pedig a legfeljebb 12 nap után ki kell adni.

2014-től a 22 és 6 óra közötti éjszakai járatoknál több sofőrt kell alkalmazni.

Nyilvántartás

A tagállamokban nemzeti elektronikus nyilvántartást kell létrehozni a busztársaságok főbb adatairól. Az EP-képviselők kérésére ezek a nyilvántartások 2012-től elérhetők lesznek az összes tagállam számára.

Utasjogok

Jogszabályokat fogadott el az EP a buszon, illetve hajón utazók jogairól. Ezek hasonlatosak lesznek a légiutasok jogaihoz.

Az induló állomásnál mért több mint két órás késés esetén a buszozóknak alternatív utazási lehetőséget kell felajánlani. Ha az utas ezt nem fogadja el, a teljes jegyárnak megfelelő kártalanításra jogosult. Ha a szállító cég nem tud alternatív lehetőséget felajánlani, a kompenzáció a jegyár 150 százaléka. Az EP ragaszkodott ahhoz, hogy az alternatívával élő utasok is megkapják kompenzációként a jegyár 50 százalékát. A busztársaság kimentheti magát, ha bizonyítja, hogy a késésért vagy a járattörlésért nem felelős.

A jogszabály kitér az utas baleseti sérülése vagy halála esetén fizetendő kompenzációra is. Ez utóbbinak legalább 21 ezer eurónak kellene lennie az EP által megszavazott szöveg szerint.

A jogszabály részletezi a fogyatékkal élők és csökkent mozgásképességűek jogait is. Tőlük nem lehet ilyen alapon megtagadni a beszállást.

Intelligens közlekedési rendszerek

A parlament egy véleményadó és egy jogszabályalkotó jelentést is elfogadott az intelligens közlekedési rendszerek elterjedésének ösztönzéséről.

Vélemények:

Barsiné Pataki Etelka a néppárti frakció vezérszónokaként elmondta, "az európai közlekedéspolitika egyik legfontosabb pillére az intelligens közlekedési technológia", amely "segít abban, hogy az útjainkon a hatékonyság növekedjen, a szolgáltatások színvonala emelkedjen". A képviselőnő javasolta, hogy állapítsák meg az intelligens alkalmazások minimumszintjét, azért, hogy ezzel a TEN-T hálózatot el lehessen látni. Barsiné hozzátette: az Európai Bizottságtól várnak javaslatokat a nem magánberuházásból megvalósuló fejlesztések finanszírozására, valamint arra, "hogy a külső határokon átlépő forgalom hogyan tud zökkenőmentesen illeszkedni a reményeink szerinti intelligens európai infrastruktúrához".

(euractiv.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések