ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Zöldülnek a légitársaságok

A légitársaságok egyre több kerozinkímélő trükköt vetnek be: kisebb kanalat adnak az ételhez, könnyítik az üléseket, elhagyják a magazinokat vagy új navigációs rendszer bevezetésével igyekeznek környezetkímélőbbé és gazdaságosabbá tenni járataikat.
Létrehozva: 2009. június 11., 09:07
nyomtat küld

Az American Airlines a héten teszteli Párizs-Miami járatán azt az üzemanyag-takarékos navigációs rendszert, amely nem csak a GPS-technikának ad nagyobb teret a repülőgép útvonaltervezésében, hanem radikálisan változtat a korábbi emelkedés-süllyedés gyakorlaton is, sokkal nagyobb fokozatosságot bevezetve.

A csütörtöki próbaút során a Boeing 767-300-as gép ahelyett, hogy a felszállás után azonnal 600 méterre emelkedne, lényegesen lassabban fog felkapaszkodni, a megszokott légifolyosó helyett inkább a globális GPS-útvonaltervezésre támaszkodik majd, és Miami körzetébe érve is sokkal hosszabban, a korábbi gyakorlathoz képest kevésbé "meredekebben" ereszkedik le. Mint Brian Will, a légitársaság pilótája elmondta, ezekkel a "trükkökkel" jelentősen csökkenthető az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás.

De nem csak Amerikában próbálkoznak a környezetkímélő változtatásokkal, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) beszámolója szerint Japántól Új-Zélandig számos légitársaság keresi a megoldásokat. A japán JAL stábja kipakolta egy gép teljes felszerelését egy iskola tornatermének padlójára, és alapos vizsgálódás után egy centiméterrel megkurtítottak minden evőeszközt. "Ha egy 400 személyes jumbo jetet veszünk alapul, amelyen két-három étkezést biztosítanak az utasoknak, ez már pár kilót jelenthet. Ebből kiszámítható, hogy mennyi üzemanyag takarítható meg egy év alatt. Bizony, tetemes summáról beszélhetünk" - idézte Paul Steetet, az IATA környezetvédelmi igazgatóját a The Daily Telegraph online kiadványa.

Az igazgató elmondta, hogy a légitársaságok alaposan átnézik, mit is visznek magukkal a gépek fedélzetén, és ha csak száz utas száll fel, akkor ahhoz mérten pakolnak be. Könnyebb élelmiszerosztó tolókocsikat alkalmaznak és kevesebb palackos vizet raktároznak be, sőt a tartályokba is kisebb mennyiség kerül. A következő gépgenerációkon pedig akár 30 százalékkal kisebb súlyú ülések lesznek. Az intézkedések zömét az üzemanyag felfelé kúszó ára motiválja, ám egyre nagyobb a légitársaságokra nehezedő nyomás a környezetvédők részéről is.

Kuala Lumpurban 226 légi szállító cég képviselői ígéretet tettek arra, hogy 2020-ra elérik a "széndioxid-semleges növekedést", vagyis a gépek számának emelkedése ellenére nem nő majd a károsanyag-kibocsátásuk.

Kísérletek folynak alternatív üzemanyagok bevezetésével is. Többek között a Virgin Atlantic, a Continental és az Air New Zeland próbálkozik ilyesmivel, például algából nyert energiaforrással. A telegraph.co.uk szerint a kerozin-helyettesítőket jövőre próbálják ki, ám bevezetésük - hiába tűnnek alkalmasnak - a magas költségek miatt csak a jövő évtized közepére várható.

(greenfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések