ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Kövér: elszámoltatást törvényes keretek között!

A helyzetet az ország mindegyik részén és az állam minden területén konszolidálni kell. Embert próbáló feladat lesz, és nagy eredmény, ha túljutunk rajta - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kövér László, a Fidesz országos választmányának elnöke, hangsúlyozván: a Jobbik egyszerű válaszaival szemben a megoldásokat, amelyek korántsem lesznek egyszerűek, csak a Fidesz nyújthatja az emberek gondjaira.
Létrehozva: 2009. november 2., 12:23
nyomtat küld

Rossz nyelvek szerint abból látszik, hogy beindult a kampány: a Fidesz és a KDNP ismét elővette a kettős állampolgárság ügyét. Vajon elfogadja a szocialisták szavazatával ez a felállású Országgyűlés az ellenzéki törvényjavaslatot, amely kétharmados döntést igényel, és külhoni nemzettársaink számára teremtené meg az anyaországi állampolgárság megszerzésének lehetőségét egyéni kérelem alapján, de áttelepülés nélkül?

- Elég ambivalens módon viszonyulok ehhez a törvényjavaslathoz, természetesen nem a céljához, hanem ahhoz, hogy éppen most terjesztették be képviselőtársaim. Két rossz lehetőség közül választhatunk ugyanis. Az első lehetőség, hogy az MSZP nem fogadja el a törvényjavaslatot, ami újabb kudarcot jelentene, s december 5. után újabb rossz üzenet lenne az anyaország részéről az elszakított nemzetrészek felé. A másik lehetőség pedig az, hogy a szocialisták a Fidesz-KDNP-s kezdeményezés mellé állnak, így gyakorlatilag mi segítjük tisztára mosni őket abból a mocsokból, amit az öt évvel ezelőtti, Gyurcsány Ferenc fémjelezte népszavazási kampánnyal kentek magukra. Nem felejthetjük el, hogy a szociálliberális hatalom akkor szembefordította egymással a szociális biztonságát féltő magyart a nemzetét féltő magyarral! Ne tegyen nekem szívességet se Eörsi Mátyás, se Lendvai Ildikó, amikor megengedi, hogy a sajátjaimmal ne csupán egy nemzethez, hanem egy államhoz is tartozhassak! A szocialisták nem érdemelnék meg, hogy ezt a bűnt segítsünk nekik hamar elfeledtetni, ezért azt remélem, hogy a következő Országgyűlésben a tisztességes és józan nemzeti elkötelezettségű politikának kétharmados többsége lesz, és ezt a kérdést meg tudja oldani.

- Bárhogyan is dönt a parlamenti baloldal, előjöhet Mikola Istvánnak az előző parlamenti választási kampányban tett kijelentésével, miszerint a jobboldal húsz évre bebetonozhatná a hatalmát, ha a külhoni magyaroknak állampolgárságot adva még szavazati joghoz is juttatná őket. Hogy tudja a Fidesz-KDNP kommunikálni azt, hogy a szavazati jog automatikus megszerzéséről szó sincsen a törvényjavaslatában?

- Néha nem lehet eldönteni, amikor a másik oldal rettegő sikolyokat hallat, hogy abban mennyi őszinteséget kell keresnünk. Mindig kérdés, hogy valódi félelemről vagy politikai manipulációról van-e szó. Én már nem hiszem, hogy a szocialisták bármiben őszinték tudnak lenni. Ám ha így is lenne, azt gondolom, ez a félelem alaptalan. A jelenlegi választójogi törvények is lehetővé teszik, hogy a Magyarország határain kívül élő magyar állampolgárok vásároljanak maguknak itteni ingatlant, és ezen a jogcímen hazánkban szavazhassanak. Ez viszont eddig sem volt tömeges, és ezután sem lenne az. Azt sem gondolom, hogy hosszú távon igaz lenne az a feltételezés, mely szerint a trianoni határon kívül rekedt nemzeti közösségeink elsöprő többsége Fidesz-szimpatizáns lenne. Megfigyelhetjük a szomszédos országok választási statisztikái alapján, hogy az ott élő magyar közösségek még a saját sorsukat közvetlenül befolyásolni látszó választásokon is mind alacsonyabb százalékban vesznek részt. Tehát nem értek egyet azzal a kijelentéssel, hogy a külhoni nemzettársainknak köszönhetően évtizedekre bebetonozhatnánk magunkat.

- Mely szakaszánál tart a fideszes választókerületi (vk) elnökök meghallgatása, amelyeket Orbán Viktor pártelnök, Varga Mihály alelnök, Kubatov Gábor pártigazgató és ön folytat? És arányaiban hányan lesznek újra a tavaszi választásokon jelöltek a jelenlegi parlamenti képviselők, illetve vk-elnökök közül?

- A jelenlegi választókerületi elnökök túlnyomó része várhatóan az lesz, mondom ezt úgy, hogy éppen túl vagyunk a meghallgatások felén. Elmondható, hogy a 2010-ben felálló jelöltjeink körülbelül fele egyébként ma is egyéni kerületi vagy listás országgyűlési képviselő, a fennmaradó másik felének pedig jelentős része polgármester vagy megyei közgyűlési elnök. Tehát alapvetően egy rutinos, a közéletben a névjegyét eddig is letett csapat áll itt rajtra készen. December közepén ül össze az országos választmány ülése, amely legitimálni hivatott a jelölteket. Ám lesznek olyan körzetek, ahol a jelenlegi választókerületi elnökökből nem lesznek jelöltek, így el kell gondolkodnunk, hogy célszerűnek látszik-e az utolsó néhány hónapban a képviselőjelölt kezébe adni a választókerületi szervezésnek a felelősségét is.

- Az ominózus kijelentéseiről elhíresült Molnár Oszkár edelényi polgármesternek, honatyának mi lesz a sorsa, lehet újra képviselőjelölt?

- Ő, hasonlóan a többi borsodi politikushoz, nem tartozik azon vk-elnökök közé, akik jártak volna már meghallgatáson. Egyébként a napokban dől el, hogy a helyi választókerületi szervezet kit jelöl Edelényben és körzetében.

- Amúgy mi Kövér Lászlónak a véleménye Molnár Oszkár sokat citált mondatairól?

- Egy politikus esetében nem lényegtelen szempont, hogy ha igaznak vél valamit, azt miképpen próbálja megfogalmazni, tálalni azok számára, akiknek a bizalmát kéri, hogy eközben ne szerezzen magának több haragost, ellenséget, mint barátot, szövetségest. Molnár Oszkár kijelentései ilyen értelemben apolitikusak voltak, hogy finoman fogalmazzak.

- A Fidesz és a KDNP parlamenti frakcióiban számos terület szakembere megtalálható, de környezetvédelemmel, ökopolitikával hangsúlyosan és régóta professzionálisan foglalkozó személyek alig lelhetők fel a soraikban. Eközben az ökopolitikai alternatívát hangsúlyozó Lehet Más a Politika (LMP) egyes mérések szerint a negyedik legnépszerűbb erő, még ha egyelőre szerény eredménnyel is. Várható, hogy listás befutó vagy jó esélyű egyéni jelöltséget kaphat számos "fideszes zöld"?

- Nehezet kérdezett. Én például, dacára annak, hogy soha nem foglalkoztam szakmai szinten környezetvédelemmel, otthon elkötelezett híve vagyok a környezettudatos gondolkodásnak és az olyan politikának, amely úgy építkezik, hogy a jövő nemzedékek esélyeit is figyelembe veszi. Ez utóbbi egyébként egy nagy dilemma még egy jó szándékú kormány számára is, hiszen a napi problémák szorításában alig jut idő, energia és főleg pénz a távolabbi jövőben való gondolkodásra. Mindenestre a Fidesz csapatát ebben a szakpolitikai ágazatban sem érzem gyengének. Mindemellett az is egyértelműnek látszik, hogy ha Magyarország gazdaságának a kitörési pontjait próbáljuk keresni, akkor a környezeti ipar fejlesztése, támogatása stratégiai kérdésként kezelendő.

- A Fidesz szövetségi rendszerébe tartozó KDNP, Nemzeti Fórum, Fidelitas, Lungo Drom vagy a kisgazdák politikusai várhatóan milyen mértékben kapnak bizalmat a polgári tábor aspiránsai között?

- A mostanihoz hasonló reprezentáció lehetőségét meg kell, hogy kapják. Azok a biztosnak mondott számok viszont, amelyek különböző sajtótermékekben, így a nagyobbik baloldali napilapban megjelentek, hiteltelen információknak minősíthetők. A szövetségeseink soraiból számos egyéni képviselőjelölt is kikerül, ez már most kijelenthető. Az országos és megyei képviselő-jelölti listát ugyanakkor csak a jövő év elejére szándékozunk összeállítani.

- A Fidesz-KDNP meglehetősen elhúzni látszik a népszerűségi listán, így ebben a pillanatban egy nagy párt látszik a hazai politikai színtéren. A két középpárt közül azonban az egyik a Jobbik, amelyet a néppárti erőtérben kétféle kritikával szoktak illetni. Az egyik szerint a radikális pártot maga az MSZP találta ki, a másik szerint korántsem, de a Jobbik léte, működése jól jöhet a szocialistáknak. Melyik vélekedéssel ért egyet?

- Úgy vélem, az utóbbiról van szó. Nem gondolom, hogy az MSZP találta ki a Jobbikot, ami persze nem feltétlenül igaz minden úgynevezett jobboldali alakulatra. Az viszont biztos, hogy az első pillanattól kezdve a szocialistáknak látszott az érdekeit szolgálni a Jobbik működése. Ám ahogy szokták mondani, a fagyi visszanyalt, hiszen a júniusi EP-választásokon a Jobbik az MSZP-t a hagyományos észak-és kelet-magyarországi fellegváraiban megverte. Mégis azt gondolom, a radikális párt igazi veszélyt, fenyegetést a polgári, jobbközép táborra jelent. A szocialista párt összeomlása független a Jobbik fellépésétől, a radikális párt ugyanakkor ügyesen, bizonyos tekintetben profi módon használta ki az egyes országrészekben már szinte elviselhetetlen problémák nyomását: egyszerűnek tűnő, világos, tőmondatos válaszokat adott az emberek jelentős része, köztük számtalan korábbi szocialista szavazó számára. De azért szögezzük le: az ő egyszerű válaszaikkal szemben a megoldásokat, amelyek azért korántsem lesznek egyszerűek, csak a Fidesz nyújthatja az emberek gondjaira.

- Azért ha őszinték akarunk lenni, belátható, hogy a polgári tábor és a radikálisok szellemi-értelmiségi holdvarában ha nem is túlságosan komoly, de hasonlóan létező átfedés mutatkozik, mint a balliberális és a szélsőbaloldali holdudvar között.

- Ez így van. Azért is mondom, hogy az igazi kihívást a radikálisok ennek az oldalnak jelentik. A magát polgárinak, jobbközépnek, konzervatívnak tartó bázisból, annak is az értelmiségi részéből akadnak olyanok, akik, megítélésem szerint, értelmiségi hivatásukhoz nem teljesen méltó módon adják át magukat az indulataiknak, a türelmetlenségüknek. Az ilyen személyek, lehet, hogy jó szándéktól vezéreltetve, azt gondolják, hogy jobbikos ösztökélés kell a lassan mozgó, cammogó Fidesznek.

- Nem kell?

- Végig kell gondolni azt, hogy abban a nemzetközi erőtérben, amelyben Magyarország létezni kénytelen, és amelynek szerintem jelenleg nincsen alternatívája, és amelyben történelmünk egyik legsúlyosabb válságát vagyunk kénytelenek kezelni, nos, ebben a helyzetben használ-e egy jobbikos radikalizmus parlamenti térnyerése vagy sem. Nekem az a határozott véleményem, hogy kifejezetten árt. Minden, a Fidesz helyett a Jobbikra leadandó szavazat a jövő esélyét gyengíti.

- Szinte már csodavárás jellemzi a Fidesz szavazótáborának egy részét. Hogy tudnak majd megfelelni nekik?

- Valóban nagy a várakozás, de azt nagyon kevesen gondolják, hogy a választásokat követő szilvesztert gondtalanul pezsgőzve ünnepelhetjük már, mert túl leszünk a nehezén. Inkább azt tapasztaljuk fideszes politikustársaimmal, hogy egyöntetű igény mutatkozik az elszámoltatásra. Az emberek jókora részében megérlelődött a tudat: az még egyszer nem maradhat következmények nélkül, hogy ilyen galád módon tönkretettek bennünket. Természetesen azt le kell szögeznünk, hogy bármiféle elszámoltatásról csak törvényes keretek között beszélhetünk.

- A Nemzetbiztonsági Hivatal két utóbbi főigazgatója alatt egymást érték a botrányok a szervezetnél. Galambos Lajos az Egymásért alapítvány ügyébe, Laborc Sándor pedig az UD Zrt. ügyébe bukott bele, nem beszélve a szolgálatokat irányító Szilvásy György volt titokminiszterről. Számon lehet majd kérni rajtuk a súlyos hibákat, vétségeket?

- Meg kell állapítani a tényleges felelősséget. Ehhez el kell térni a hagyományos átadás-átvételtől, az új minisztereinknek mindenhol nagyon komolyan kell venniük a saját területük tényszerű átvilágítását.

- Elterjedt a hír, hogy ha Pintér Sándor lesz a belügyminiszter, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányítása is a keze alá kerülhet. Tervezik-e a nemzetbiztonsági szolgálatok ilyen átalakítását?

- Ott végképp nem tartunk, hogy bárki is miniszteri tárcákat osztogasson. Hivatalos, formális döntés még arról sincs, hogy ki lesz a Fidesz miniszterelnök-jelöltje. A választók felhatalmazását pedig tavasszal még el kell nyerni. Az biztos, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatokkal valamit kezdeni kell, mivel abban a formában, struktúrában, ahogyan eddig működtek, pazarló, kevéssé hatékony munkát végeztek. Nekem nem tetszene az a megoldás, amely a Nemzetbiztonsági Hivatalt a belügyminiszter alá sorolná. Az, hogy a rendőrség és a nemzetbiztonsági szolgálatok külön működnek, megvannak a racionális indokai, például az, hogy a minisztériumon belüli pozícióharcokat ki kell küszöbölnünk.

- Miközben a közbiztonság romokban hever, megvonják a forrásokat a nemzetbiztonsági szolgálatoktól, a honvédségtől, a rendőrségnek pedig az alapvető fejlesztésekre sincs pénze. Mennyi többletforrásra lenne szükség, hogy ezek a szervezetek el tudják látni az alapfeladataikat, és ebből mennyit lesz képes a számukra megadni egy új kormány?

- A rendvédelem nincsen rosszabb állapotban, mint az állam egésze, de ez nem túl vigasztaló. Mivel maga az állam jutott a szétesés szélére, így azon kell tanakodnunk, honnan csoportosíthatunk majd át néhány tíz milliárd forintot, amelyből a rendőrség rendbe szedhető lenne. Mindenesetre a közbiztonság kérdése a legelsők között kell, hogy szerepeljen, hiszen ha az ország egyes területein a káosz lesz úrrá a bűnözők elpofátlanodása miatt, akkor ott vége mindennek. A helyzetet az ország mindegyik részén és az állam minden területén konszolidálni kell. Embert próbáló feladat lesz, és nagy eredmény, ha túljutunk rajta.

(Zsebők Csaba - Haraszti Gyula, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések