ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Kudarc a stabilitási paktum

A német kormány gazdasági tanácsadóinak értékelésével hazai elemzők is egyetértenek.
Létrehozva: 2009. november 17., 09:47
nyomtat küld

Sürgős reformra szorul a stabilitási paktum, mert mechanizmusként kudarcot vallott: nem tudta megfelelő mederben tartani az államháztartási ügyeket az EU tagállamaiban. Európa legnagyobb gazdasága teljesítményének értékelése/kritikája mellett erre is figyelmeztetett éves jelentésében a német kormány mellett működő gazdasági bölcsek tanácsa - értesült az FT Deutschland.

Az Európa-szerte is nagy tekintélyű testület tagjai síkra szálltak egy kiegészítő megállapodás mellett, amely közvetlenül a kormányzati kiadásokra fókuszálna, és a közvéleménnyel is jobban megértetné, hogy miért van szükség a deficitszabályok betartására. Egyúttal támogatják az euróövezethez való csatlakozás kritériumainak reformját is, főleg az inflációs előírásokra vonatkozóan.

A gazdasági bölcsek javaslata belső használatra egy olyan ország politikusai számára készült, amelynek a pénzügyi integráció minden kérdésében eddig is meghatározó szerepe volt. Elöljáróban erre emlékeztetett Rácz Margit, az MTA Világgazdasági Kutató Intézetének kutatási igazgatója. Ugyanakkor pedig elmondta, hogy a jelenlegi válság nyomán szinte horrorisztikus államháztartási hiányok keletkeztek az EU 27 tagállamában és magában az eurózónában is. Az Európai Bizottság a Stabilitási és Növekedési Paktum (SNP) alapján húsz ország ellen indított túlzott deficiteljárást. "Feltehető, hogy sem jövőre, de valószínűleg még 2011-ben sem indul meg az SNP szerinti hiányszint elérése érdekében a tagországokban a konszolidáció, így a bölcseknek azzal a megállapításával, hogy a paktum egész rendszere felmondta a szolgálatot, egyet kell érteni" - jegyezte meg Rácz Margit.

Szerinte az is jól látszik, hogy a fenntartható fiskális stabilitáshoz olyan strukturális reformokat kell végrehajtani, amelyek a jelenlegi szabályok szerint is nemzeti kompetenciában vannak. Így az SNP átalakítása akár azt a célt is szolgálhatná, hogy például az eurózóna tagországaiban megnőtt adóssághegy leépítésére a jelenleginél sokkal harmonizáltabb cselekvés induljon el. "Ez azonban semmiképpen nem járhat együtt a fiskális közösségi szabályok megszűnésével" - szögezte le.

Egyidejűleg azt is megállapította, hogy a Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) létrejötte óta a maastrichti inflációs kritérium meglehetősen értelmezhetetlenné vált. Az elmúlt tíz évben lényegében a GMU-tagországok között megmaradtak az inflációs különbségek. Tehát ezen a téren a harmonizáció nem könnyű, és feltételezi, hogy az eurózónának hasonló fejlettségű tagországok az alkotói. Ez sem az alapításkor, sem a bővítések során nem volt és nem lesz figyelembe vehető - mondta Rácz Margit.

"Egyetértek a német gazdasági tanácsadók véleményével abban, hogy a költségvetés egyensúlyi problémáinak kialakulása miatt nem megfelelő a jelenlegi strukturális deficitre alapozott felvetés" - reagált a hírre Barcza György, a K&H Bank elemzési igazgatója. Például Magyarország az EU-csatlakozás óta egyetlenegy évben sem ért el a maastrichti kritériumnak megfelelően 3 százalék alatti hiányszámot, noha minden évben megterveztük az ehhez vezető pályát, így mára hiteltelenné lett az uniós kritérium itthon is. A magyar közpénzügyi törvény a reáladósság csökkentéséből indul ki, ez egy másik módszer, de bonyolultsága és a közvélemény általi ismeretlensége miatt hasonló kritikával illethetjük, mint a bölcsek teszik az uniós paktummal. "Kézenfekvő egyszerű szabály lenne például az, hogy a kiadás/GDP arány 40 százalékos legyen" - indítványozta Barcza György.

Két neuralgikus ponttal kapcsolatban mondtak véleményt a német tanácsadók, s a felvetéseik ésszerűek és időszerűek. Bod Péter Ákos egyetemi tanár, az MNB volt elnöke szerint a stabilitási paktumnál a közvélemény számára nehezen értelmezhető az a megkötés, hogy egy-egy ciklus egészére vonatkoztatják a kiegyensúlyozott monetáris politikát. Ráadásul a mostani válság idején bebizonyosodott, hogy a kis kilengések esetén hatásos a paktum, a nagyoknál nem. "A maastrichti kritériumok közül az inflációs elvárásról szinte mindenki tudja, hogy nemcsak nehéz, de nem is érdemes betartani, mert növekedési áldozatokkal jár" - jegyezte meg a professzor, aki e téren eltörölné az erőltetett igazodást egy mesterkélt számhoz, és inkább az Európai Központi Bank inflációs célszámát tenné meg kritériumnak.

Almunia: Nem lesz enyhítés

Az euróövezeti csatlakozás kritériumainak enyhítése ellen foglalt állást Joaquín Almunia, az EU pénzügyi biztosa. Egy gazdasági tanácskozáson Bécsben tegnap arra hívta fel a figyelmet, hogy az euró bevezetésére nem kell úgy tekinteni, mint ami azon nyomban eltünteti a gazdaság sebezhető pontjait.
Sokkal inkább egy hosszú távú stratégia részének kell lenni a folyamatnak, a konvergenciakritériumok fenntartható teljesítése a kelet-közép-európai és a délkelet-európai országoknak is érdeke.

(Világgazdaság)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések