ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Mikola: nem lesz Kánaán az egészségügyben

A 2010-es költségvetés rettenetes helyzetet jelent az egészségügynek, mert reálértéken további forráskivonást eredményez, amit ezzel a struktúrával nem lehet kezelni - nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Mikola István.
Létrehozva: 2009. november 18., 12:20 | Utoljára frissítve: 2009. november 20., 09:59
nyomtat küld

- Beoltatta magát a H1N1 elleni vakcinával?

- Igen, és nemcsak magamat, hanem az egész családomat, köztük a kisgyerekeket is.

- A társadalomban még mindig nagyon magas azoknak az aránya, akik nem kérik az oltást. Kit terhel a felelősség az emberek bizalmatlanságáért?

- Nagyon rossz volt a kormányzati kommunikáció, szétszórt, erőtlen, szervezetlen. Nem igazán hagyták szóhoz jutni a meghatározó szakembereket, inkább a politikusok nyilatkozgattak. Nagy hibának tartom azt is, hogy egy minisztériumi szervezetre, az Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézetre bízták a hatmillió oltóanyagnak a terítését. Ehhez nem volt elegendő gépkocsi, hűtőkocsi, és nem volt logisztikai rendszer sem. Ezért akadozott az ellátás.

- Nem érzik a maguk felelősségét?

- Nem a mi felelősségünk az a pánikhangulat és zavar, ami a lakosságot jellemezte. Ez kormányzati felelősség, ami kapcsolódik ahhoz a hiteltelenséghez, ami a kabinet tevékenységét övezi.

- A kormány szerint viszont az önök pánikkeltése okozta az emberekben a félelmet.

- Ez nem igaz, hiszen mi voltunk azok, akik három-négy hónappal ezelőtt a kormányzat szemére vetettük, hogy nem készül az influenzajárványra. Mi tudtuk elérni, hogy elkezdte készletezni az antivirális gyógyszereket és megállapodást kötött a vakcinagyártó céggel kellő mennyiségű oltóanyag előállítására. Az általam irányított egészségügyi munkacsoport és a parlament egészségügyi bizottsága ebben a kérdésben nagyon hiteles irányt vitt. Én magam is mindig vakcina-párti voltam, hiszen infektológus vagyok, ez a szakmám. Az azonban nem volt szerencsés, hogy néhány politikus - kezdetben a miniszter is - arról nyilatkozott, nem oltatja be magát.

- Egy felmérés mégis arra jutott, hogy a politikai megosztottság ezen a területen is megmutatkozik. A fideszes szavazók kevésbé hajlanak az oltásra, mint a szocialista szimpatizánsok.

- Nem hiszek ennek a felmérésnek, én ezt nem tapasztaltam. Általános zavar van, és nem a politikai megosztottság mentén.

- Térjünk át egy másik témára. Egy dologban egyetértenek a kormányoldallal: az egészségügyi ellátórendszer jelenlegi struktúrája a rendelkezésre álló forrásokból nem tartható fenn. Kormányra kerülésük után több pénzt adnának az ágazatnak, vagy a kapacitást szűkítenék?

- Az egészségügyben az egész világon az a legnagyobb probléma, hogy miként lehet beilleszteni a rakétasebességű orvosi felfedezéseket és fejlesztéseket a nagyon is szűkülő nemzetgazdasági megengedhetőség keretébe. A világ erre egy megoldást ismer, a népegészségügyi helyzetre alapozott forráselosztást. Ez jelenti, hogy regionális szinten meg kell vizsgálni, milyenek a halálozási, megbetegedési mutatók, a születéskor várható élettartam, a csecsemőhalandóság és más népegészségügyi adatok. Fel kell állítani a fontossági sorrendeket, s ennek alapján kell elosztani a pénzforrásokat. Ami az ágyszámokat, az intézmények kapacitását illeti, azt is ehhez kell igazítani. De ezt nem lehet egyik napról a másikra megtenni, mert a liberális "reform" során olyan mértékben torzították el az egészségügyi ellátás struktúráját, hogy azt csak évtizedes távlatban lehet rendezni. A miénk tehát hosszú távú program, mintegy tízéves építkezést jelent. Senki ne reménykedjen abban, hogy egyik napról a másikra jön a Kánaán.

- Rövid távon számítani kell kórházi ágyszámcsökkentésre vagy intézménybezárásra?

- Illúzió, hogy az ágyszámcsökkentésből pénz lesz. A nagy intézmények bezárásából sem lett több forrás. Lakatot tettek többek között az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetre, azóta itt vannak az utcán a betegek, és elementáris erővel követelik civil szervezetek, hogy azonnal állítsák helyre a pszichiátriai szakellátás helyzetét. De említhetném a gyerekellátást is. Egyetlen kórházat sem kell bezárni. Óriásiak a szociális tehertételek, az idősellátás kihívásai, ezekre az intézetekre szükség van, csak lehet, hogy nem ezzel a feladattal, amit most végeznek. A hosszú távú építkezésben benne van a lehetőség, hogy több intézményt át kell profilíroznunk.

- Ezeket a lépéseket rövid idő alatt kell megtenni, forrásbevonás nélkül egyébként csakhamar ugyanaz lesz a helyzet, mint az elmúlt hónapokban, amikor a kórházvezetők éhségsztrájkkal és az ellátás korlátozásával akartak pluszpénzhez jutni, hogy elkerüljék a fizetésképtelenséget.

- Nyilvánvaló, hogy nekünk válságmenedzselést is kell folytatnunk, ha kormányra kerülünk. A 2010-es költségvetés rettenetes helyzetet jelent az egészségügynek, mert reálértéken további forráskivonást eredményez, amit ezzel a struktúrával nem lehet kezelni. Meg kell nézni, hogy melyek azok a kulcsfontosságú intézmények, amelyeknek a működését, fenntartását feltétlenül biztosítani kell. A következő évben az önkormányzatoknak nem lesz fejlesztési-felújítási forrásuk, nem fognak tudni az intézményeknek pénzt adni. Ez azt jelenti, hogy csak az egészségbiztosítás bevételeiből kell működniük, így nemhogy a fejlődés, de a fenntarthatóság sem lehetséges. Ebben a helyzetben az államnak át kell vállalnia legalább a meghatározó, nagy intézményeknél a fenntartói felelősséget. A fejlesztési-felújítási forrásokat az adóbevételekből a központi költségvetésnek kell biztosítani.

- Az államnak sem lesz pluszpénze.

- Az egész költségvetést át kell vizsgálni, mert egy válsághelyzetben a szociális területek, az egészségügy és az oktatás működtetése is kulcskérdés. Nem feltétlenül 4-es metrót kell építeni 600-700 milliárd forintból. Ebből az egész egészségügyi ellátórendszert konszolidálni lehetett volna.

- Az ellátórendszer finanszírozására valószínűleg nem jut több forrás, de lesz-e az egészségügyi dolgozók bérezésében előrelépés?

- Alapvető szemléletváltást várok. Ez annyit jelent, hogy a humán szektorok felértékelődnek.

- A kezdő orvos és az ápoló nem szemléletváltásra, hanem arra kíváncsi, hogy emelkedik-e majd a nettó 95 ezer, illetve a 80 ezer forintos fizetése...

- Ez csak úgy képzelhető el, hogy egy szemléletváltás kapcsán sokkal nagyobb, erősebb pozíciót biztosítunk egy kormányzati osztozkodásban a költségvetés összeállításánál a humán oldalnak. Ekkor juthat több pénz a rezidenseknek és az ápolóknak is.

- Meri ezt ígérni?

- Nem vagyok abban a helyzetben, először meg kell nyerni a választást. Lesz egy ember, akire rábízzák a kormányalakítást, akinek meg kell szabnia, milyen kormányzati struktúrában fog dolgozni, és ebben az egészségügy milyen pozíciót foglal el. Ezt nem én fogom meghatározni, legfeljebb a döntés-előkészítésnek egy kis pontja leszek.

- Készül kormányzati szerepvállalásra?

- Teszem a mindennapi feladataimat, nem pedálozok.

- Vállalja, ha felkérik?

- Ha olyan ember kér fel, akiben bizalmam van, és biztosítja egy ilyen típusú építkezéshez a feltételeket, akkor vállalnám a feladatot.

- A Hospinvest csődje után egy újabb kórház-üzemeltető magánbefektető jelezte, hogy kivonul az egészségügyi piacról. Újraszabályoznák, hogy miként szállhat be egy magáncég az egészségügyi intézmények működtetésébe.

- Azt hiszem, ezzel a kérdéssel most majd nem kell foglalkoznunk, mert nem fog egyelőre senki kórházak működtetésével próbálkozni. A magánbefektetők kivonulnak erről a területről. Nem látták át, amikor ebbe belekezdtek, hogy nem alkalmas a közgazdasági rendszer a befektetésük megtérüléséhez. Mindenki sorra csődbe megy. A 2001. évi kórháztörvényben mi is megadtuk a lehetőséget az intézetek működtetésére, persze szigorú szakmai feltételek mellett. Ez az út azonban csak akkor járható, ha az egészségügy közgazdaságilag érthető módon működik, vagyis a működtetési forrásba be van építve az eszközvisszapótlás, az amortizáció és a fejlesztési, felújítási rész is, vagyis a tőkehányad.

(Zivkovics Natália, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések