ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Újabb "nem" a lengyel és észt CO2-kvótákra

Az Európai Bizottság pénteken másodszor is elutasította Lengyelország és Észtország széndioxid-kibocsátási kvótáját az Európai Unió 2008 és 2012 között tartó kibocsátás-csökkentési időszakára (EU ETS). A környezetvédelmi biztos szerint az új döntések már figyelembe veszik az Európai Elsőfokú Bíróság közelmúltban kihirdetett határozatát, amely elutasította a Bizottságnak a két nemzeti kiosztási tervvel kapcsolatban meghozott korábbi döntéseit.
Létrehozva: 2009. december 14., 12:15
nyomtat küld

"Figyelembe véve a Bíróság indoklását, miszerint a Bizottságnak nem volt joga egyoldalúan módosítani a két tagállam nemzeti kiosztási tervében szereplő CO2-kvótát, a Bizottság ezúttal csak elutasítja az eredeti kiosztási terveket, arra hivatkozva, hogy azok több ponton is megsértik az Unió ETS-irányelvében foglaltakat, de nem jelöl meg új határértékeket" - közölte Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos a döntés pénteki, brüsszeli ismertetése során. Hozzátette: a labda most a két tagállam térfelén van, nekik kell új számokat javasolniuk, mégpedig az ETS-ben résztvevő cégek érdekében minél hamarabb, és figyelembe véve a valós kibocsátási értékeket.

Dimasz tájékoztatójában kitért arra, hogy az ETS-irányelv feljogosítja a Bizottságot arra, hogy a tagállamok kibocsátási terveinek vizsgálata során elutasítsa a javasolt értékeket, ha azok bizonyíthatóan veszélyeztetik az irányelv céljait; Dimasz szerint ebben az esetben a két ország kiosztási terveiben szereplő kvótaértékek aláásták volna az EU károsanyag-kibocsátás-csökkentési vállalását, amit a Kiotói Egyezmény aláírójaként tett.

A pénteki bejelentés nem érinti a Bizottság és a két tagállam között folyamatban lévő bírósági ügyet - tette hozzá a biztos.

Előzmények

Ismeretes, hogy az Európai Bíróság december harmadikán megfellebbezte az Európai Elsőfokú Bíróság szeptember 23-án kelt döntését, amelynek értelmében az Európai Bizottság nem járt el jogszerűen, amikor lecsökkentette a Lengyelország és Észtország által a 2008 és 2012 közötti időszakra javasolt nemzeti széndioxid-kibocsátási határértékeket. A döntés befolyásolhatja Magyarország és hat másik tagállam még folyamatban levő perét, amit hasonló okok miatt indítottak a Bizottság ellen.

Az elsőfokú bíróság szerint a Bizottság túllépte a ráruházott és "erősen korlátozott" hatásköröket, amikor az Európai Unió széndioxid-kibocsátási rendszerének (EU ETS) keretein belül, a nemzeti kiosztási tervek vizsgálata során meghatározta a kiosztható CO2-kvóták számát. E határértékeknek azért van fontos szerepük, mivel a tagállamok ezek keretein belül oszthatják ki a területükön működő egyes gazdasági szereplők között az ETS második, 2008 és 2012 között zajló szakaszában az érintett létesítmények által kibocsátható széndioxid-mennyiséget. (Az ETS-szabályok alapján ha egy létesítmény a nemzeti kiosztási tervben megengedett mennyiség felett bocsát ki széndioxidot, vagy kvótát kell vásárolnia a piacon a plusz mennyiség fedezésére, vagy bírságot fizet.)

"A Bizottság ellenőrzési hatáskörrel rendelkezik a nemzeti kiosztási tervek vonatkozásában, amely azonban erősen korlátozott" - olvasható az ítéletben. "Kizárólag a tagállam rendelkezik hatáskörrel egyrészt a kiosztási terv kidolgozásában, amelyet a Bizottságnak bejelent, és amelyben javaslatot tesz a vonatkozó irányelvben meghatározott kibocsátás-csökkentési célok elérésére, valamint az adott időszakban az általa kiosztandó kibocsátási egységek mennyiségére, és ezen egységeknek az érintett gazdasági szereplők közötti elosztására. A Bizottság jogosult ellenőrizni, hogy a terv összhangban van-e az irányelv előírásaival, és csak indokolt esetben utasíthatja el."

Ennek alapján tehát, közli ítéletében az Elsőfokú Bíróság, a Bizottság túllépte a hatáskörét, amikor a Lengyelország által javasolt kibocsátási összértéknek csak 73 százalékát, Észtország esetében pedig 52 százalékát hagyta jóvá az EU ETS második periódusában. A Lengyelországnak jóváhagyott mennyiség a teljes uniós "sapka" körülbelül 10 százalékát teszi ki. "A Bizottság a korlátozó intézkedések meghozatalakor olyan jogokat gyakorolt, amelyek kizárólag a tagállamokat illetik meg" - szól az ítélet.

A Bizottság azt követően döntött a nemzeti kiosztási tervekben szereplő összkibocsátási értékek csökkentéséről, hogy az EU ETS első szakaszában, 2005 és 2007 között, a tagállamok jelentősen több egységet osztottak ki, mint az emisszió-csökkentési rendszer hatálya alá tartozó létesítmények valós kibocsátása volt. Emiatt a cégek nem voltak érdekeltek a csökkentésben, ráadásul a túlkínálat miatt az első kereskedési időszakban összeomlott az egységek ára, gyakorlatilag ingyenessé téve a szennyezést. Márpedig a Bizottság egy hiteles kibocsátás-csökkentési programot szeretne felmutatni a decemberben, Koppenhágában tartandó klímatárgyalásokon, ahol a Kiotó Egyezmény megújítása lesz a tét. Ismeretes: az uniós tagállamok tavaly vállalták, hogy 2020-ra 20 százalékkal csökkentik az 1990-es szinthez képes az üvegházhatású gázok kibocsátását.

(bruxinfo.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések