ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Aki nem megy szavazni, a szocialistákat támogatja

"A Fidesz csak úgy tud győzni, ha minden szavazója ott lesz a választási urnánál, és leadja voksát" - mondta a Magyar Hírlapnak Navracsics Tibor, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője. Szerinte egyetlen egyéni választókerületről sem lehet kijelenteni azt, hogy munka nélkül meg tudná nyerni a Fidesz. A politikus beszélt négy kormánystruktúra-változatukról is: az egyik szerint tíznél kevesebb tárca maradna. A csúcsminisztériumi va­riáción kívül egyebek mellett számolnak az 1998 és 2002 közötti kormányszerkezettel, de ha az ország olyan helyzetbe kerül, hogy a stabilitás a legfontosabb, a mostani struktúra maradna.
Létrehozva: 2010. január 4., 09:40
nyomtat küld

- Sok találgatást lehet olvasni a leendő Fidesz-kabinet szerkezetéről. Milyen lesz az önök kormánystruktúrája?

- Először is meg kell határoznunk a kormányzati célokat, amit a struktúrának szolgálnia kell. A szerkezet nem cél, hanem eszköz. A Gyurcsány-kormány idején találkozhattunk azzal a gyakorlattal, hogy csak azért hoztak létre kevesebb minisztériumot, hogy elmondhassák: kisebb lett az állam. Önmagában persze ez sem volt igaz. Kormányzati célok hiányában Gyurcsányék módszere teljes káoszhoz vezetett.

- Az önök célja mi lesz?

- Az új kormányzati szerkezet, a közigazgatás és a politikai szféra is egy erős Magyarország felépítését hivatott szolgálni. Az állam és a kormányzat ma mind a piaci szereplőknek, mind az állampolgároknak csak terhet jelent, nem segítséget. Több kormányszerkezeti változattal készülünk, mindezeket az utolsó pillanatig fenn kell tartanunk. A legtöbb újdonságot az a variáció tartalmazza, amelyben kevesebb minisztériummal számolunk. Reményeink szerint ez tíznél kevesebb tárcát jelentene.

- Ez már önmagában hatékonyabb államot eredményezne?

- Nem, mert a hatékony állam eléréséhez jól működő köztisztviselői karra, hatékony politikai döntéshozatalra is szükség van. Emellett természetesen elengedhetetlen számos olyan intézkedés, amellyel a magyar államot takarékossá tesszük.

- Csúcsminisztériumok felállítása is felvetődött. Sokan attól tartanak, hogy ezzel több fontos terület is miniszter nélkül marad. Hogyan képzeljük ezt el: a csúcsminisztériumok államtitkárai vehetik át a szakpolitikai irányítást?

- Már Gyurcsányék is csúcsminisztériumnak nevezték a szörnyszülött Igazságügyi és Rendészeti Miniszté­riumot. Ennek az inflálódott, lejáratott "csúcsminisztérium" kifejezésnek vissza kell adni a becsületét. Ugyanis ez az angolszász országokban és Franciaországban is működő struktúra. Ugyanígy az államtitkár elnevezésnek sincs manapság semmilyen rangja. Mi azt szeretnénk, hogy ez a poszt ismét fajsúlyossá, fontos politikai szereplővé válna, az államtitkár a szakpolitikai terület valódi irányítója lenne. A csúcsminisztérium vezetője a jelenleginél nagyobb területeket fogna össze, sokkal inkább koordináló szereppel. Ez kormányzati érdeket közvetítő munkát jelentene, az államtitkárok pedig az egyes szakpolitikai területeket irányítanák.

- Visszaállítanák a közigazgatási államtitkári pozíciót is?

- Igen. 1990 és 2006 között - miközben sok kritika érte a közigazgatási államtitkárokat - ez a tisztség a közigazgatás pártsemlegességének garanciája volt. Tehát nem véletlenül szüntette meg ezt a pozíciót 2006 után a Gyurcsány-kormány. Ezt követően ugyanis szabályosan megszállták a közigazgatást a politikai kinevezettek. Mi vissza szeretnénk adni a közigazgatás rangját azzal, hogy újra biztosítjuk a közigazgatási életpályát. A közigazgatási államtitkár az adott minisztériumban újra a szakmaiságot testesíti majd meg.

- A csúcsminisztériumokon kívül milyen struktúrákban gondolkodnak még?

- Van egy olyan változatunk, amelyben a jelenlegi szerkezet folytatása szerepel. Ezzel arra az eshetőségre készülünk, ha a tavasszal olyan állapotok alakulnak ki az országban, amikor önmagában a stabilitás iránti igény felülír mindent. Ebben az esetben az állam átalakításával kapcsolatos feladatokat el kell halasztanunk.

- Mi a harmadik és a negyedik változat?

- Van egy olyan variáció, amely az előzőtől nem tér el sokban: a mostani kormányszerkezet maradna, csak az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot szüntetnénk meg, és újra létrehoznánk a Belügyminisztériumot. Ennek megszüntetése volt a legnagyobb kormányzati fiaskó az előző években. Számolunk azzal a variációval is, hogy az 1998 és 2002 közötti kormányzati szerkezetet honosítjuk meg újra.

- A balliberális sajtó két dologtól fél egyszerre, ha a Fidesz hatalomra kerülése kerül szóba: megerősödhet a miniszterelnöki, de a köztársasági elnöki pozíció is. Persze az egyik kizárja a másikat, de ez nekik nem okoz gondot. A Fidesz valójában miben gondolkodik?

- A parlamentarizmusban. A jelenlegi közjogi berendezkedést alapjaiban nem akarjuk megváltoztatni. Ugyanakkor a tény az, hogy a Medgyessy-, a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány szétverte a magyar kormányzati politikát. Most nehezen beszélhetünk egységes kormányzati érdekről és cselekvésről. A minisztériumok szétestek, szakpolitikai irányultságukat nem nagyon lehet felfedezni, nincs kormányzati összhang. Ilyen értelemben visszatérnénk a 2002 előtti magyar kormányzati hagyományokhoz. Elengedhetetlen ugyanis a koordináció, csak ezzel vezethetjük ki az országot a jelenlegi válságos időszakból, amelynek egyébként egyik előidézője az állam, a kormányzati politika legyengítése és szétesése volt.

- Hogyan tudják orvosolni, hogy a szocialista kormányok megszállták a független intézményeket is?

- A Gazdasági Versenyhivatal, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete alkotmányos státusának megerősítése a Fidesz célja. A válság azt bizonyította, hogy ezek az ellenőrző szervezetek nem jól működtek, vagy nem rendelkeztek azokkal az erős jogosítványokkal, amelyekkel a visszaéléseket megakadályozhatták volna. Ezek a független állami szervezetek korábban rendelkeztek ezekkel a garanciákkal, és megfelelő szakemberek álltak az élükön. A szocialisták szisztematikusan szétverték az intézményeket: a PSZÁF esetében még törvényt is módosítottak azért, hogy leváltsák az elnökét. Ugyancsak törvényellenesen távolították el a KSH vezetőit, akiket aztán a bíróság vissza is helyezett pozíciójukba.

- Tud-e arról, hogy ön a Fidesz kancelláriaminiszter-jelöltje?

- Az újságban én is olvastam ezt, de ennek nem tulajdonítok nagy jelentőséget. Nem foglalkozom ezzel a kérdéssel, jelenlegi feladataim teljesítésére összpontosítok.

- Ön szerint a 176-ból hány egyéni körzetben kell nyernie a Fidesznek ahhoz, hogy kétharmados eredményt érjenek el?

- Egyetlen egyéni választókerületről sem lehet azt kijelenteni, hogy munka nélkül meg tudnánk nyerni. Így a legbiztosabbnak tűnő fideszes választókerületben is teljes erőbedobással kell küzdeni. Ha másért nem, hát azért, hogy azok a választópolgárok, akik most azt üzenik nekünk, bíznak bennünk, helyesnek érezzék ezt a döntésüket a választások napján és a következő időszakban is. Ezért a bizalomért keményen meg kell dolgozni. Minden választókerületet meg kell nyernünk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk egy nagyarányú választási győzelemhez.

- Nem érzi veszélyesnek, hogy az egész közvéleményt arra hangolja a média és már az MSZP is, hogy biztos az önök választási győzelme?

- Mindez a választók "elaltatását" célozza. Azért is harsogják ezt a véleményt úton-útfélen, hogy megkíméljék magukat egy hatalmas tavaszi bukástól. A másik céljuk, hogy a Fidesz szavazói szemében tét nélkülivé tegyék a választásokat. 1990 óta még soha nem volt ilyen jó esélyünk arra, hogy megnyerjük a választásokat, de a voksolás még előttünk van. A sikerért rengeteget kell dolgoznunk. Azt is tudatosítani kell a szavazóinkban, hogy aki nem megy el választani, valójában a szocialistákat támogatja. A Fidesz csak úgy tud győzni, ha minden szavazója ott lesz a választási urnánál, és leadja voksát.

- A mostani közvélemény-kutatási adatok azt mutatják, a tavasszal teljesen átalakulhat a magyar pártszerkezet. Ez milyen változásokat jelenthet az országnak?

- Ha a Fidesz felhatalmazást kap a kormányzásra, nem a politikai oldalak, hanem a nemzet érdekében fog cselekedni, ami pedig az erős ország kialakítását jelenti. Hogy a pártszerkezet hogyan módosul, nem tudjuk, de az ellenzékbe szorult pártok között kialakulhat egy valódi rivalizálás. Ennek az lesz a tétje, hogy ki lesz az erősebb ellenzéki erő.

- Mi lehet az MSZP és a Jobbik közös versengési nevezője?

- Az, hogy melyikük ellenzi jobban a Fidesz-kormány terveit, cél­jait, politikáját. Az új kabinet éles támadásoknak lesz kitéve, de ez csak erősebbé teszi azt a meggyőződésünket, hogy nem az MSZP vagy a Jobbik, hanem a választópolgárok rokonszenvét kell elnyernünk a kormányzati politikánkkal. Az új kormány erejét az jelentheti majd a támadásokkal szemben, ha jól végzi a feladatát. A választók megérezhetik, hogy a kormány valóban az ő érdekeiket szolgálja, és Magyarország végre elindulhat a gyarapodás útján.

(Pindroch Tamás, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések