ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Navracsics: mi nem csodákat ígérünk

A csúcsminisztériumi rendszer átláthatóbb a mainál, s a korrupció elleni harcnak is eszköze lehet - mondja Navracsics Tibor, aki a bürokrácia átalakításának előkészítéséért is felelős a pártjában. A Fidesz frakcióvezetője szerint a versenyképesség visszaszerzéséhez át kell alakítani a köz- és az államigazgatást.
Létrehozva: 2010. február 15., 09:34 | Utoljára frissítve: 2010. február 15., 09:42
nyomtat küld

A jövőnk múlik azon, hogy újra vonzóvá válunk-e a befektetők számára (Fotó: hetivalasz.hu)

- Szólíthatjuk csúcsminiszter úrnak?

- Erre a kérdésre ennyi a válaszom: "A Fideszben feladatot osztanak, nem pozíciót..."

- Akkor hagyjuk. Az viszont nem titok, hogy a bürokrácia csökkentésével kapcsolatos tervek kidolgozásában oroszlánrésze van.

- Igen, de sokan mások is kiveszik ebből a részüket.

- Hogyan kell elképzelni a jövőt? Az idei helyhatósági választásokra például megfelezik az önkormányzatok számát?

- A bürokrácia csökkentése nem feltétlenül számbeli csökkentést jelent. Annak, hogy ma Magyarországon ilyen súlyos a helyzet, részben gazdasági, részben politikai okai vannak, amiről azonban kevesebbet beszélünk, az maga az állam állapota. Pedig versenyképtelenségünk nagyrészt abból adódik, hogy az állam rosszul teljesít.

- Ez így túl általános.

- Tudom konkrétabban is. A Világgazdasági Fórum éves versenyképességi rangsorát tartalmazó jelentés értékeli az állami infrastruktúrát is, ebből kiderül, hogy borzasztó rosszul állunk. A 133 értékelt ország közül 130.-ak vagyunk, ami a kormányzati szabályozás terheit illeti, 127.-ek a kormányzati pazarlás, 114.-ek a döntéshozók részrehajlása szempontjából, és még sorolhatnám. Lesújtó. Az intézményrendszerben mindenesetre nem a személyi állomány nagyságát minősítik versenyképtelennek, hanem az eljárásokat.

- Akkor most fellélegezhetnek a közigazgatásba benyomulni vágyó Fidelitas-tagok? Mégis lesz helyük.

- A Fidelitast meg kell védenem. Nem benyomulni akarnak - mi úgy gondoljuk, hogy igenis szükség van a tehetséges fiatalokra a közigazgatásban. Ráadásul ez a terület a fiatalok számára már régóta nem vonzó. Ezért is kell visszahozni az életpályamodellt, mérsékelt anyagi előnyökkel, de nagyobb szociális biztonsággal, mint amit a versenyszféra kínál. A bürokrácia átalakítása viszont, hangsúlyozom, nemcsak személyi, hanem főként eljárási kérdés. Az, hogy napjainkban egy hivatalos ügy elintézéséhez szabadnapot kell kivenni, több mint idegőrlő, és még a GDP növekedési lehetőségeit is rontja.

- Föltaláltak egy csodát. Úgy hívják: internet.

- Ez az egyik lehetőség. A másik az integrált ügyfélszolgálati irodák rendszere. A megyeszékhelyeken ki lehet alakítani ilyeneket, amelyek aztán megszüntetnék a hivatalok közötti kényszerű, időt és energiát pazarló ügyintézést.

- A kormányzati rendszert is integrálnák, ha minden igaz. Miért jobb hét-nyolc csúcsminisztérium, mint a sok kicsi?

- Tegyük hozzá: ha egyáltalán megvalósul.

- Tegyük. Tehát?

- Vannak előnyei és bizonyára hátrányai is - utóbbiakat az MSZP egy sor sajtótájékoztatón és számos pártpolitikusi kirohanással nyilván ki fogja fejteni, így ezekről most nem is beszélnék részletesen. Az előnyök között az szerepel, hogy ebben a rendszerben egy minisztérium házon belül is rendezni tudja egy nagyobb terület stratégiai irányítását, s nem kell kormányszintre emelni minden kérdést. A kevesebb miniszter a közvélemény szerint ráadásul olcsóbb államot ígér.

- A közvélemény szerint.

- Ez most az egész ország érdeke. A csúcsminisztériumi rendszer egyébként valódi szerkezeti reform lenne: olyan ágazati lobbikat húzna össze, amelyek eddig mindig ki tudták harcolni az egyéni bánásmódot. Erre többé nem nyílna mód, így nőne az átláthatóság, és visszaszorulna a korrupció. Ez a modell nem spanyolviasz: számos európai gyakorlat mutatja, hogyan növelhető a hatékonyság és a transzparencia - például a brit kormányzati rendszer működik hasonlóan.

- Csakhogy ha bármilyen fejlesztés kell, mondjuk az oktatásban, akkor az oktatási államtitkárnak el kell mennie a humán-csúcsminiszterhez, neki pedig az infrastrukturális csúcsminiszterhez... Nem túl bonyolult ez?

- A mostani rendszerben sosem lett semmiből semmi - ehhez képest csak javulást érhetünk el. A fejlesztéspolitika ráadásul a mostani kormányzat legneuralgikusabb pontja. A fent vázolt rendszer viszont az átláthatóságot erősíti: pontosan körülírtak a felelősségi szintek, a közpénzek felhasználásnak az útja is nyomon követhető és ellenőrizhető. A területi közigazgatásban is muszáj hatékony államot építeni, e nélkül ugyanis nincs gazdasági növekedés. Annak beindítása pedig megkerülhetetlen. A versenyképesség ugyanis sokkal átfogóbb kérdés annál, ahogy a magyar politikában gondolkodnak róla; jellemző egyoldalúság az, miszerint "nem kell annyi szociális juttatás, tessék kevesebbet táppénzre menni".

- Azért valahonnan kell pénz is.

- Az EU-források átstrukturálásával lökést adhatunk a kis- és középvállalkozói szektornak, s ehhez kedvezőnek látszanak a világgazdasági feltételek is: Lengyelország nem fordult mínuszba, Csehország, Szlovákia idén már pluszban lesz. Feladatunk, hogy megtermeljük azt a pénzt, melynek segítségével lassan, de biztosan el tudunk kezdeni gyarapodni.

- Orbán Viktor beutazta a világot, kipipálta a pénzügyi gurukat. Államkötvényt árul, pénzt gyűjt?

- Inkább hitelességet. A külföldi befektetők is úgy érzik: a választás annak az esélyét teremti meg, hogy újra hitelessé váljon a magyar politika, ám ez nem automatikus. Ennek megalapozása zajlik most. A személyes ismeretség rendkívül fontos - egy jövendő miniszterelnök látogatássorozata az ország gazdasági állapota szempontjából nem lényegtelen.

- Azért cserébe az IMF-adósságért százezer kínai betelepítését ugye nem tervezik?

- Dehogy. Nem is tudom, Herényi Károly honnan vette ezt a blődséget.

- Ön mindenesetre nem kapott a szívéhez, amikor jött a hír: a Fidesz pártközi kapcsolatot létesített a kínai kommunistákkal?

- Érdekes volt olvasni, mi tagadás. De megnyugtathatok mindenkit: ez csupán egy terminus technicus arra, hogyan léphetnek kapcsolatba a kínaiak egy nem kommunista párttal.

- Az azért látszik, hogy a tőke nagyon kell, ha még ez a testvériség is belefér.

- A jövőnk múlik azon, hogy újra vonzóvá válunk-e a befektetők számára. Az első lépés azonban az állam rendbetétele. Ha ez nem működik tisztességesen, akkor semmi sem fog.

- Fejétől bűzlik a hal?

- Abszolút. A bűz pedig beissza magát a társadalom minden zegébe-zugába. Szétrohaszt mindent. Ezt tette az elmúlt nyolc év. Ezért mi nem csodákat ígérünk. Ahhoz viszont, hogy el tudjunk indulni, a választások után el kell jutni a pártok közötti konszenzusig. Egy szintig, amelyben egyetértünk. Az elmúlt nyolc év drámai volt ebben a tekintetben, bár emlékeim szerint korábban, még a polgári kormány idején létezett konszenzus, ezért nem vagyok pesszimista. Alapdolgokban, például az adósságszint csökkentésének fontosságában 2002-ig egyetértettek az egymást követő kormányok. Ezért nem is lehetetlen tető alá hozni egy új megállapodást.

- Már miért lenne rá szükség? Főleg, ha megvan a kétharmad.

- Hogy meglesz-e, azt majd a választók eldöntik. De még akkor is szükséges. Éppen azért, hogy ne történhessen meg újra, ami 2002-ben: négy év Fidesz-kormányzás után hajtűkanyar, teljes rombolás. A közigazgatásnál szükség lesz arra, hogy leválasszuk a politikáról, életpályamodellt is csak akkor lehet bevezetni, ha azt biztosan nem veri szét az sem, aki később kormányra kerül.

(Stumpf András, hetivalasz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések