ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Helyzetünk és a kilábalás

Nézzük a legfrissebb adatokat! A The Economist március 13-i száma szerint a vizsgált 42 ország közül ebben az évben csak háromban: Venezuelában, Spanyolországban és Magyarországon folytatódik a gazdaság szűkülése. Fontos dolog azonban, hogy nálunk a gazdasági leépülés két évvel korábban elkezdődött, ezért az együttes hatás 2010 végére nálunk lehet a legdrámaibb.
Létrehozva: 2010. március 23., 08:47 | Utoljára frissítve: 2010. március 23., 08:52
nyomtat küld

A környező országokban viszont az idén már növekedés várható: például Csehországban 0,9, Lengyelországban pedig 2,8 százalékos. A nyugat-európai növekedési értékek 1,4-1,6 százalékot érhetnek el. Ez arra figyelmeztet, hogy közöttünk és a többi uniós ország között tovább nő a szakadék. Nálunk továbbra sem jut elég pénz olyan fejlesztésekre, amelyek segítségével a gazdaság versenyképessége növelhető lenne.

Az emberek életszínvonala 2006 óta romlik. Ennek egyik oka a bércsökkenés - például a 13. havi fizetés és nyugdíj eltörlése, illetve a legutóbbi "szuperbruttósítás", ami miatt sokak keresnek most még kevesebbet, mint korábban. A másik ok a növekvő infláció. Jelenleg nálunk az infláció 6,4 százalékos. A vizsgált 42 ország közül ez a hatodik legmagasabb érték. A listán mögöttünk csak Törökország, India, Pakisztán, Argentína, Venezuela és Egyiptom áll. Euró­pai ország nincs. A magas infláció növeli a hitelkamatokat, viszont továbbra is kedvez a spekulatív pénzbefektetéseknek. A magas kamatok ellehetetlenítik az adósággal küzdő családokat, és nem engedik kiszabadulni a válságból a hazai kis- és közepes cégeket. Továbbá lehetetlenné teszik a termelőberuházásokat, pedig ezek nélkül a vállalatok technológiai lemaradása hosszabb távon sem lesz leküzdhető. A visszafogott beruházások gátolják továbbá a munkahelyteremtést. Érthető tehát, hogy munkanélküliségi indexünk magas: januárban 10,8 százalék volt. Ennél magasabb értéket a 42 ország közül csak hatban találhatunk.

Mindebből az következik, hogy az új kormánynak nagyon nehéz dolga lesz. A sok negatív adat mind a gazdaság betegségét mutatja. Közülük azonban a társadalomra legveszélyesebb a magas munkanélküliség. A munkanélküliség ugyanis az egészségi állapotra is romboló hatással van. Ezenkívül a megszerzett tudást, gyakorlatot is leépíti. Minél tovább munkanélküli valaki, annál nehezebb lesz munkahelyet találnia. A The Medical News orvosi lap így figyelmeztet a problémára: "Az egészséges emberek a gazdasági fejlődés és a munkatermelékenység-növelés legfőbb feltételei. Ezért válságban is kell beruházni az emberbe."

Az OECD legfrissebb tanulmánya szerint a harminc tagország között a magyar lakosság egészségi állapota a legrosszabb: a férfiak várható élettartama a legrövidebb. Mindezek alapján az új kormány első fontos feladata a munkanélküliség csökkentését segítő, illetve a munkahelyek számát növelő intézkedések meghozása, valamint az egészségügy rendbetétele lesz. A munkahelyek számát csak a kis- és közepes cégek tudják viszonylag gyorsan növelni. Éppen ezért indokolt jelentős kedvezményekkel támogatni ezen cégek munkahelyteremtő beruházásait.

Elképzelhető lenne, hogy adott bevételig ezek a cégek jelentős adókedvezményt kapjanak. Igaz, ez mérsékelné az állam adóbevételeit, másrészről viszont, a munkahelyteremtés miatt, csökkentené szociális kiadásait. De enyhülne a nyomás az egészségügyi intézményeken is, hiszen a munkába visszatérés jó hatással lenne az emberek egészségi állapotára. A legtöbb munkahelyet gyorsan vidéken lehetne teremteni. Bátorítani lehetne a bedolgozórendszer felelevenítését. Ennek segítségével részmunkaidőben helyi munkát lehetne adni a falusi családoknak.

Rendezni kellene továbbá a válság alatt önhibájukon kívül csődbe került vállalkozások helyzetét. Konszolidálni kellene ezeket a vállalkozásokat azért, hogy életben maradhassanak, és ne kényszerüljenek munkavállalóik elbocsátására. A közbeszerzések rendszerét, valamint a nemzeti fejlesztési tervben szereplő célokat is felül kell vizsgálni, és úgy kell átalakítani, hogy ezeknél - éppen úgy, mint más uniós országokban - a kisvállalkozások előnyt élvezzenek, mivel szerepük stratégiai fontosságú a munkahelyteremtés, a vidékfejlesztés és a falusi közösségek felélesztése szempontjából egyaránt. Ezért indokolt lenne, hogy az új kormányban a velük kapcsolatos teendőket megfelelő szintű szakember fogja össze. A munkahelyteremtésre összpontosító gazdaságpolitika nem feledkezhet meg az oktatásról sem. A már idézett OECD-tanulmány hívja fel a figyelmet arra, hogy a továbbképzésben nagyon rosszul állunk. Ez azt jelenti, hogy a már munkában lévők közül kevesen frissítik rendszeresen tudásukat. Ez is gátja a gazdaság fejlődésének.

A munkahelyteremtést, az egészségügyet és az oktatást együtt mint humántőke-fejlesztést kell kezelni. Ez segítene abban is, hogy a magyar gazdaság végre letérjen az olcsósággal való versenyzés útjáról, és az emberi tőkével, a tudással és képességekkel versenyző fejlett nemzetek közé kerülve a fenntartható fejlődés útjára lépjen.

(Csath Magdolna, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések