ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Csontvázak és tömegsírok

Közeledik az országgyűlési választások időpontja, s egyre inkább visszahőköl a gazdasággal és költségvetéssel foglalkozó szakértők hada, ugyanis több olyan adat lát napvilágot, amely azt bizonyítja, hogy a gazdaságról és a költségvetésről eddig kialakult - vagy feltételezett - "rózsaszín" kép sokkal rosszabb annál, mint amit korábban gondoltak. Nagy kérdés, mi lesz akkor, ha eljön az igazság pillanata. Ha a kormányra készülő legnagyobb ellenzéki párt átveszi az aktákat, kinyitja a kincstárat, és üres, esetleg kifosztott kasszát talál benne, ne adj' isten számos ígérvényt, vagyis olyan számlát, amelyet a leendő kabinetnek kell kifizetnie.
Létrehozva: 2010. április 1., 09:17
nyomtat küld

Márpedig ez a tipp bejöhet. Elég rápillantanunk a friss jelentésekre. Például az Állami Számvevőszék összefoglalója szerint nagyon magas kockázata van az államháztartás több bevételének. Az áfa és a jövedéki adó közepes kockázatú, a társasági adó, a hitelintézeti járadék, az eva és a regisztrációs adó pedig igen magas kockázati tartalmú bevételnek minősül. A számvevők úgy tartják, hogy csak ezen elmaradó bevételek miatt mínusz százmilliárd forintos tétel terheli meg az államháztartás hiányát. Nota bene! tartalmilag hasonló jelentést adott ki a költségvetési tanács is.

A kormányzati gazdaságpolitika csődöt mondott. A gazdaság rossz irányba megy. Nem pusztán arról van szó, hogy elszabta a kormány a gazdaságpolitikát, hanem: a hatalom teljesen érzéketlen az emberek problémáira. Bár a Bajnai-kormány valójában csak a válság menedzselésére rendezkedett be, a mindennapok azt a látszatot keltik, hogy egy gyenge kormány nem tudja megvédeni az embereket attól a kiszolgáltatottságtól, amely most éri őket.

De mire is lenne szükség? Négy pont megvitatását ajánlom.

Mindenekelőtt foglalkoztatás-köz-pontú gazdaságpolitikát kell a következő kormánynak képviselnie, hiszen például a Magyarországhoz hasonló nagyságú és népességű Csehországban egymillióval több a foglalkoztatottak száma. A két nemzetgazdaság összehasonlításában ez számunkra óriási versenyhátrányt jelent, ennek a leküzdésén kell dolgozni.

Súlyosbítja a bajt, hogy nálunk a munka becsülete leértékelődött, a változás garanciája ezért is nem elsősorban a törvénymódosítások körében keresendő, hanem a mentális megújulásban. Ma az adórendszer a foglalkoztatást bünteti, ezzel párhuzamosan az állam a munkakerülést segíti; a kiutat a munkaalapú gazdaság újjáépítése jelenti. Második teen-dő az adó- és járulékrendszer terheinek csökkentése. A közterhek csökkentése elsősorban ott szükséges, ahol az a foglalkoztatás bővítésével jár együtt.

Harmadik alapvetés lehet a kormányzati gazdaságfejlesztési program elindítása. 2002-ben azzal a cinikus kitétellel szüntette meg a Széchenyi-tervet az akkori kormány s annak gazdasági minisztere, Csillag István, hogy Angliában sincs Cromwell-terv, meg Ausztriában sincs Mária Terézia-terv. Azon túl, hogy gazdaságfejlesztési programok a megidézett országokban is vannak, legfeljebb arról a szabad demokraták nem tudtak. A szabadpiac mindenhatóságában hívők épp a jelenlegi gazdasági világválságban élik meg napról napra teóriájuk érvénytelenségét: új gazdaságpolitikára van szükség, amelyben az állam szerepe nem lehet túlsúlyos, ám felelőssége elvitathatatlan.

Negyedik gondolat az euró-
bevezetés céldátumának kitűzése. Az Orbán-kormány működésének utolsó évében egyetértés mutatkozott abban, hogy a céldátum, 2006, legfeljebb 2007 lehet. Ehhez képest 2003-ban László Csaba akkori pénzügyminiszter 2008-ra, 2004-ben Draskovics Tibor pénzügyér 2010-re módosította a dátumot, ma pedig már - szocialista politikusnak - nincs is értelme ilyenről beszélni. Mindeközben a 2002-ben lesajnált Szlovákia ma már euróval fizet, vásárlóerő-paritáson pedig meg is előzött bennünket. Nyolc év alatt a régió legversenyképesebb államából oda jutott Magyarország, hogy ma már nem Szlovénia a versenytárs, inkább Bulgária vagy Románia. Minden magyar polgárra kétmillió forint államadósság jut, a helyzet mégsem reménytelen, józan gondolkodással, a hangsúlyok áthelyezésével, világos értékrendszerrel van remény a kilábalásra.

Meggyőződésem szerint a Nemzetközi Valutaalappal is újra kell tárgyalni a hitelszerződéseket, hiszen olyan nagyságrendű adósság jár le 2011-ben és 2012-ben, amilyennek a fedezetét a nemzetközi pénzpiacokon lehetetlen megteremteni.

Egy biztos: a következő kormánynak alapos, minden apró részletre kiterjedő átadás-átvétel után szabad csak programot hirdetnie. Miután nemcsak csontvázak dőlnek majd ki a szekrényekből, hanem tömegsírok is megnyílnak.

(Szajlai Csaba, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések