ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Látvány helyett igazi gyógyítást

Nem lesz könnyű dolga a következő, minden bizonnyal polgári kormánynak, hogy megálljt parancsoljon az egészségügy folyamatos pusztulásának, és nehéz lesz ismét növekvő pályára terelni az ágazatot. A Fidesz azonban pontosan tudja, mit vesz át szociálliberális elődeitől - mondta Magyar Hírlapnak Pesti Imre, a párt egészségügyi fejezetét jegyző szakpolitikusa.
Létrehozva: 2010. április 6., 09:34
nyomtat küld

- Senki nem gondolja, hogy egy csapásra minden rendbe jön. Mégis mi lenne az első lépés, amitől legalább egy kicsit jobban érezhetné magát az ember?

- Meg kell és meg lehet állítani azt a gyakorlatot, hogy folyamatosan pénzt vonjanak ki az egészségügyből. Ha az emberek nem olyan híreket hallanak, hogy melyik kórház várólistája mennyivel hosszabbodik, máris nyugodtabb lesz a helyzet. Elfogadhatatlan, hogy egy felelős kormány a maradékelv alapján működtesse az ágazatot. Itt életminőségről, munkaképességről van szó, a bajok megelőzése, illetve a megromlott egészség helyreállítása a tét. Ezt kell szem előtt tartani. Márpedig ha az emberek érzik, hogy a kormány ennek jegyében mindent meg akar tenni a lepusztult egészségügy följavításáért, máris javulhat a közérzet.

- Ma zűrzavar a jellemző, ide-oda küldözgetik a betegeket, mert az egyik kórházban eszköz, a másikban orvos nincs, a harmadikban pedig kitehetnék a telt ház táblát. Ez méltatlan és megalázó a segítségre szoruló embereknek...

- Reform címszóval sajnos nem a rendszer ésszerű átalakítása, hanem a szétverése folyt éveken át, ezért az ellátás kiszámíthatatlanná vált. Olyan fogalmakkal dobálóztak, mint amilyen például a póluskórház, miközben nem határozták meg, hogy mitől válik egy intézmény azzá. Eközben fejlesztési pályázatokat is kiírtak a póluskórházak létrehozásához, de ismétlem, nem tudni, hogy mit takar az elnevezés. A reformok is jobbára látványelemeket tartalmaztak, gondoljunk csak a széfekre, a vizitdíj-automatákra, a kórházi menü bővítésére. Közben bezárt több nemzetközileg is elismert munkát végző intézmény, összekuszálódtak a betegutak, s ez fokozta a bajbajutottak kiszolgáltatottságát, és adott esetben tovább rontotta az állapotukat.

- Az egészségügyi reform fogalmáról önnek mi jutna az eszébe?

- Egy ésszerű, lépésről lépésre történő átrendeződés, a valóság figyelembevétele alapján. Óriási veszélyt rejt, ha a döntéshozók elszakadnak a realitástól. Ha például azért muszáj bezárni egy kórházat, mert korszerűtlen épületének, gépészetének a fönntartása aránytalanul sok közpénzt emészt fel, akkor előzőleg igenis építeni kell egy modern, költséghatékony másikat helyette, hogy az ellátás ne sérüljön. A reformhoz az is hozzátartozik, hogy korszerűsítve megőrizzük azt, amire szükségünk van, s csak azoktól a dolgoktól szabadulunk meg, amelyeken már végérvényesen túlszaladt az idő.

- A Gyurcsány-kormány ezt mondta a társadalmi egészségbiztosításról is...

- Az ő elképzelésük középpontjában a pénz, és nem a betegérdek állt. Azt mondták, hogy a részben privatizált pénztárak majd jobban felügyelik a kórházi kiadásokat, visszafogják az intézményi pazarlást, és jobban eligazgatják a beteget az ellátórendszer labirintusában. A sokat hangoztatott verseny jegyében csak kevés intézmény lett volna képes talpon maradni, ami tovább növelte volna a területi egyenlőtlenségeket. Ám ha akár csak részben is, magánkézbe adjuk a finanszírozást, a pénztárak profitmaximalizálásra törekednek, hiszen a befektetőnek a lehető legnagyobb haszon a célja. Ezt csak úgy érheti el, ha több a bevétele, mint a kiadása, vagyis éppen a betegérdekkel ellentétesen működik. A szolidaritáson alapuló, nemzeti kockázatközösségre épülő egészségbiztosítást nem szabad föladni, mert az a mai napig a legkorszerűbb forma, és az garantálja leginkább a kiszámíthatóságot, a betegellátás biztonságát.

- A pénztártörvény szószólói egyebek mellett arra hivatkoztak, hogy az egyetlen Országos Egészségbiztosítási Pénztár nem képes hatékonyan felügyelni az egészségügyi közkiadásokat. Valós jelenség a túlköltés, a pazarlás?

- Az OEP ellenőrző szerepkörét ki kell szélesíteni, és a finanszírozást még inkább hozzá kell igazítani a betegek és a szolgáltatók igényeihez, vagyis kétségtelenül újrahangolásra lesz szükség ezen a téren is. Ez a feladat ugyancsak a következő kormányra vár.

- Az egészségbiztosítás társadalmi jellegének megőrzésével óhatatlanul fölmerül a kérdés, hogy lehet-e ismét jövőjük a társadalombiztosítási önkormányzatoknak, amelyeket éppen a polgári kormány számolt föl annak idején.

- Érdemes elgondolkodni a kérdésen, hogy a civilszervezetek, szakszervezetek kapjanak-e beleszólást az egészségügyre szánt közpénzek felhasználásába, s ha igen, milyen játékszabályokat alkossunk ehhez.
Azt gondolom, semmiképp nem érdemes elzárkózni olyasmitől, ami javíthat a jelenlegi siralmas helyzeten, legalábbis minden lehetőséget végig kell gondolni. 1998-ban sok szempontból más volt a helyzet, az új kormánynak most általában véve nem megszüntetnie, hanem létrehoznia kell bizonyos dolgokat.

- Ellenzékként jól működő partneri kapcsolatot alakítottak ki a három egészségügyi kamarával. Tervezik, hogy helyreállítják a kötelező tagságot?

- A funkciójukban megrendült hivatásrendi testületeket valóban partnereinknek tekintjük, s ez a jövőben is így lesz. A kormánynak nem az a dolga, hogy erővel beleszóljon a kamarák működésébe, és elrendelje, hogy kötelező testületi tagnak lenni vagy nem. A kamaráknak azonban mielőbb vissza kell kapniuk mozgásterüket, presztízsüket, hiszen megerősítésük mindnyájunk érdeke. Folyamatos párbeszédre lesz szükség a testületek és a kormányzat között, és ez vonatkozik a szakmai kollé-giumokra is, amelyek az adott terület véleményét képviselik, tanácsot adnak az egészségügyért felelős vezető politikusnak.

- Egy friss felmérés szerint a magyarok egészségi állapota még a visegrádi országok viszonylatában is rossz.

- Ez azért döbbenetes, mert ilyen mértékű lemaradást nem indokolna gazdasági-társadalmi helyzetünk. Az egyik legfőbb baj az, hogy bár van népegészségügyi programunk, nem hajtjuk azt végre. Ennek részben finanszírozási, részben emberi okai vannak. Nagyon sürgősen változtatni kell a helyzeten, főleg a megelőzésre összpontosítva, föl kell számolni a területi egyenlőtlenségeket. Fejleszteni kell a népbetegségek, kivált a daganatos, a szív- és érrendszeri betegségek megelőzését, gyógyítását szolgáló lehetőségeket. A társadalom egészségi állapota ugyanis nagymértékben befolyásolja egy ország versenyképességét, gazdasági teljesítését.
A népegészségügyi program végrehajtásával egészségesebb lehet a nemzet, s fellendülhet a gazdaság. Ebből a szemléletből kell kiindulni.

- Az illúzió, hogy hazatérnek az elvándorolt szakemberek. De hogyan lehetne megállítani a többieket?

- Semmiképpen nem szankciókkal, ahogyan évekig tapasztaltuk. Orvosnak, nővérnek jogos igénye az életpályamodell, amelyet végre ki kell dolgozni. Az erkölcsi megbecsülés mellett természetesen a bérek rendezésére is szükség van. Ma méltatlan a helyzetük azoknak, akik révén még egyáltalán így-úgy, de valahogyan működik az ellátás.

- A reformok kapcsán sok szó esett a háziorvosi rendszer és a járóbeteg-szakellátás fejlesztéséről is, hiszen a betegek elsőként ezeket veszik igénybe. Ám ezen a területen nem sok fejlesztés történt. Melyek a legsürgetőbb feladatok?

- Sajnos nincs elegendő háziorvosunk, és a praxisban lévők jelentős része sem fiatal. Sokan nyugdíjaskorúak, úgy dolgoznak. Mindezt tetézi, hogy idejük jó részét nem gyógyítással, hanem papírmunkával töltik, annyi az adminisztrációs kötelességük. Pedig elsősorban a háziorvos lehet partner a megelőzésben, hiszen ő ismeri a beteget, a családot, a szokásaikat, életmódjukat. Ha azt akarjuk, hogy a háziorvos igazi kapuőr legyen, vagyis a lehető legtöbb gondot maga oldja meg, és csak szükség esetén küldje tovább szakellátásra páciensét, akkor mentesíteni kell őt az adminisztráció nagy részétől. Javítani kell a praxisok finanszírozásán is, mert például a kártyapénz évek óta veszít vásárlóértékéből. Ehhez képest elvárjuk az orvostól, hogy tartson fönn rendelőt, fizessen asszisztenst, takarítót, s a saját autójával menjen a beteghez. A járóbeteg-szakellátás helyzetét is rendezni kell, mert az ágyszámok csökkentésével még nagyobb teher hárul rá.
A szociálliberális kormányok előbb építették le a kórházi ágyakat, mint hogy megerősítették volna a szakrendeléseket, amelyekre így szinte elviselhetetlen teher hárul, miközben egyre kevesebb pénzt kapnak. Prioritásként kell tehát kezelni mindkét területet, s az egynapos beavatkozások kiszélesítésével tovább kell csökkenteni a kórházakra nehezedő nyomást. Ezzel a várólisták is csökkenhetnek, s máris visszatértünk az első gondolathoz. Ha az emberek azt látják, hogy hamarabb kapnak ellátást, csökken a tumultus a szolgáltatóknál. A kiszámíthatóságot, a biztonságot, a kapaszkodókat kell visszaadni az embereknek, mert alapvetően ezektől fosztották meg őket nyolc év kormányzásával. A kár minden területen igen nagy, de az egészségügy különösen érzékeny terület.

(Niczky Emőke, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések