ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Átadták az első új típusú európai fregattot

A francia elnök jelenlétében adták át kedden a nyugat-franciaországi Lorient kikötőjében a francia-olasz együttműködéssel elkészült első új típusú, úgynevezett európai többfeladatú fregattot (FREMM), amelyből Franciaország 11 példányt rendelt 7 milliárd euró értékben.
Létrehozva: 2010. május 4., 22:59 | Utoljára frissítve: 2010. május 4., 23:00
nyomtat küld

A jelen pillanatban legfontosabb európai haditengerészeti program célja a tengeralattjárók elleni védelmet és a légtérellenőrzést biztosító francia fregattflotta teljes megújítása, de a FREMM gyártói jelentős exportmegrendelésekre is számíthatnak.

Nicolas Sarkozy államfő az új típusú fregattot a francia "ipari ambíciók jelképének", a hajógyártást pedig a "gazdasági stratégia központi elemének" nevezte a francia hajóépítési igazgatóság (DCNS) lorient-i központjában.

Az új típusú fregattból Franciaország 11, Olaszország pedig tíz példányt rendelt. Görögországgal is tárgyalások kezdődtek, még a pénzügyi válság előtt, valamint Algéria, Szaúd-Arábia és Brazília is jelezte érdeklődését. A 142 méter hosszú FREMM automatizált, és mérete ellenére szinte észrevehetetlen.

A többfeladatú fregattok építéséről 2005-ben kötött együttműködési megállapodást Franciaország és Olaszország. A most átadott első FREMM 2012-ben állhat szolgálatba.

A francia elnök úgy ítélte meg, hogy az új fregattprogram tíz évre biztosítja a munkát a 75 százalékban állami tulajdonú DCNS lorient-i gyárának.

A DCNS 25 százalékos tulajdonosa a Thales repülő-, űr-, védelmi-, biztonsági és fuvarozó cég, amelyet a francia állammal együtt az ünnepélyes átadás előtt néhány órával kötelezett egy bíróság 630 millió euró illegálisan kifizetett jutalék visszafizetésére. A jutalékot hat francia fregatt 1991-es tajvani eladásáért fizették ki.

A sokáig az évszázad üzleteként emlegetett 2,5 milliárd eurós szerződésért kifizetett csúszópénzek miatti büntetés zömét a cég legfőbb részvényesének, a francia államnak kell állnia.

A szerződés kapcsán esetleg francia személyeknek is juttatott csúszópénzek ügyében éveken át folyt nyomozás, de Renaud van Ruymbeke vizsgálóbíró végül vádemelés nélkül zárta le a vizsgálatot arra hivatkozva, hogy több esetben is kérte bizonyos dokumentumok titkosságának feloldását, de mindig elutasító választ kapott. Később politikusok is kezdeményezték, hogy a szerződés minden részletére fény derülhessen, de ezt valamennyi - jobb- és baloldali - kormány megtagadta.

(MTI)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések