ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Kossuth téri mélygarázs: már a koncepció is téves volt

Bagdy Gábor (KDNP) szerint a Parlament elé, a Kossuth térre tervezett mélygarázs-beruházásnak már a koncepciója is alapvetően téves volt, mégis 270 millió forintot költöttek annak előkészítésére.
Létrehozva: 2010. május 19., 22:13 | Utoljára frissítve: 2010. május 19., 23:09
nyomtat küld

A főváros nagy értékű beruházásait vizsgáló bizottság elnöke a testület szerda délutáni ülését követően az MTI-nek azt mondta: a beruházás vizsgálatára már az is okot adott, hogy felvetődött, egyáltalán miért építene a főváros a Kossuth tér alá parkolót az Országgyűlésnek.

Mint mondta, nem világos, miért kell az önkormányzatnak az ügyben "ingatlanfejlesztőként" eljárnia, amikor a fővárosnak ehhez nincs is szaktudása.

Bagdy Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy a (fővárosi tulajdonú) Parking Kft. 270 millió forintot költött a beruházás előkészítésére "adósságból", miközben ez nem is szerepelt az üzleti tervében. Kiemelte, hogy a kft. a főváros gazdasági bizottságától sem kért jóváhagyást erre a tevékenységre.

Ráadásul, mint mondta, az Országgyűlés hivatala sem jelezte, hogy szüksége lenne a parkolóra. Véleménye szerint a beruházás úgy indult meg, hogy semmiféle érdemi, racionális döntés nem húzódott meg mögötte.

A vizsgálati jelentés tervezete szerint a projekt előkészítése során a beruházással kapcsolatban gazdasági, műszaki elemzés sem készült. A dokumentum tartalmazza azt is, hogy a beruházás átgondolatlansága és előkészítetlensége már előrevetítette a kudarcot.

Bagdy Gábor elmondta, hogy a 2009 júniusában megalakított "paritásos" testület mandátuma június közepéig tart, ám kezdeményezni fogják annak meghosszabbítását. (A testület a valóságban már nem paritásos, mert abban a volt kormányoldalon az SZDSZ mellett ülnek az MSZP képviselői, miközben a szocialisták már hónapokkal korábban kiléptek a fővárosi koalícióból.)

A testület elnöke közölte: a nagy értékű fővárosi beruházások vizsgálatát az indokolja, hogy ezek "általános jellemzője" a határidőcsúszás, a költségnövekedés, valamint az, hogy azok alakulását nem lehet nyomon követni. Emlékeztetett arra, hogy a bizottság a 4-es metró, a Margit híd és a Kossuth téri mélygarázs beruházását vizsgálja.

Hock Zoltán (MDF) képviselő az MTI-nek azt mondta, a testületnek egyebek mellett arra kellene választ adnia, miért kerül adott esetben a tervezett összeg duplájába egy beruházás.

A Margit híd rekonstrukciójával kapcsolatban úgy vélte: valakinek lassan meg kellene indokolnia, miért kerül 30 milliárd forint közpénzbe a beruházás, amikor 13 milliárd forintról indult. Jelezte: 6 hónap alatt emelkedett ilyen mértékben a projekt összege. Mint mondta, "valakik valamiért" olyan adatot szolgáltattak 2009-ben a fővárosi költségvetést összeállító ügyosztálynak, hogy a beruházás "csak" 13 milliárd forintba kerül.

Hock Zoltán a Kossuth téri mélygarázs-beruházásról szólva arra mutatott rá: a Parking Kft. úgy kezdte meg "saját szakállára" az engedélyeztetést és a terveztetést, hogy mind a három érintett fél - az Országgyűlés hivatala, a főváros és az V. kerület - még nem is hozott döntést. Hozzátette: a kft.-nek a felhatalmazást a Fővárosi Közgyűlés utólag adta meg.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy a magyar uniós elnökség miatt 2012 előtt nem is lehet "feltúrni" a Parlament előtti teret, így a korábban megkért engedélyek akkor már nem érnek semmit. Úgy vélte: a mélygarázs ötlete "gondolatkísérletként" kicsit sokba került, hiszen 270 millió forintot már kifizettek rá, ám a beruházás mára "megbukott".

Hock Zoltán a 4-es metró beruházása kapcsán arról beszélt: a legnagyobb probléma az, hogy a főváros "még az elején" nem egy nemzetközi pályázaton nyertes generálkivitelezővel szerződött, így ma a "városháza menedzsmentje küzd" az alagútfúrókkal, a felszíni munkásokkal, a Duna elterelésével, a hidak lezárásával vagy a megrepedt házak tulajdonosaival.

A képviselő szerint az elhibázott beruházási konstrukció is az oka annak, hogy a 4-es metró eredetileg 320 milliárd forintra tervezett beruházásának költsége 520 milliárd forintnál tart.

A vizsgálóbizottság két hét múlva ülésezik újra, várhatóan akkor fogadják majd el a Kossuth téri beruházásról szóló, a Fővárosi Közgyűlésnek készített jelentést.

(MTI)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések