ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Negyedik Köztársaságot!

Némileg szokatlan módon kezdem ezt az írást, idézek saját könyvemből, amit 2005-ben írtam, s 2006-ban jelent meg, címe: Az árok két oldalán - a magyar demokrácia természetrajza. A kötet zárszavában anno így fogalmaztam: "Meggyőződésem, hogy Magyarországnak alapvetően katarzisra van szüksége, ugyanis a lassú, aprólékos s leginkább óvatos alakítgatások valójában eddig sem változtattak semmin. Nem forradalmi eseményekre gondolok, hanem a megújulásnak egy elérhetőbb, megvalósíthatóbb formájára. Arra mégpedig, hogy egy új alkotmány beiktatásával, kellő szimbolikus erővel létre kell hozni Magyarországon a negyedik köztársaságot, mégpedig a társadalom és a politikai elit közös akaratának eredményeképpen. Ezt a társadalom nélkül megvalósítani ma már értelmetlen, a politikai elit nélkül pedig lehetetlen."
Létrehozva: 2010. június 4., 10:11
nyomtat küld

Ma már egyre többen "zárkóznak fel" ezekhez a politika főáramába került koncepciókhoz, s tesznek úgy, mintha mindig is töretlenül ezeket a célokat vallották volna. Ám ezen túl észre kell vennünk, hogy az új kormány létrejöttével megfogalmazódott elképzelések logikájából következik, illetve következhet a Negyedik Magyar Köztársaság. Ha komolyan vesszük azt, hogy a szavazófülkékben forradalom zajlott le, s hogy új rendszer jön létre - a nemzeti összetartás rendszere -, akkor ez a köztársasági államforma megújulását is magával hozza. Márpedig az eddigi jelek alapján komolyan vehetjük, hogy radikális átalakulások fognak lezajlani. A Fidesz-kormány szándékai azt mutatják, hogy nem pusztán a retorika szintjén beszélnek az átfogó változásokról. Az első lépések, amelyek még elsősorban szimbolikus voltak, valóságos szándékokról tesznek tanúbizonyságot. Persze ez még csak az út kezdete, de a kiindulópon­tok jó irányba mutatnak, s mindez elvezet az új alkotmány beiktatásáig, amely egyben "csúcspontja" lehet a radikális átalakulásnak, a valóságos rendszerváltásnak.

A rendszerváltás szót használom, de észre kell vennünk, hogy létezik-létezhet a demokrácia igen tág, jogi-intézményes keretei között sokféle változat, sokféle rendszer, tehát demokrácia-rendszerek vannak. Ezért felesleges a baloldal aggodalma, mert ők még a hagyományos fogalmakkal dolgoznak: vagy diktatúra, vagy demokrácia. Nem, Magyarország - s tágabban a posztkommunista országok új demokráciái Kelet- és Közép-Euró­pában - megmutatták, hogy a hagyományos demokratikus rendszerekhez képest újak keletkeztek, új problémákkal, új belső konfliktusokkal. Ezek tanulsága, hogy sok országban a demokrácia formális keretei között informálisan megmaradt a posztkommunizmus, idehaza a posztkádárizmus, s ezek bizony rendszerszinten maradtak fenn - legerősebben talán éppen nálunk.

S éppen ezért indokolt arról beszélni, hogy Magyarországon rendszerváltás történik 2010-ben. Forradalmi változás, amelyből következik, hogy egy új, immáron nem sztálini gyökerű alkotmányt fogad el az ország 2012-ben. Az új alkotmányra egyfelől nyilvánvalóan szimbolikus okok miatt van szükség, ám korántsem csak ezért: a jelenlegi alkotmány az elmúlt húsz évben világosan bizonyította, hogy igen sok esetben nem ad mozgásteret a politikai konfliktus- és válsághelyzetek kezelésére. Átgondolandó például a köztársasági elnök jogköre, amely egyes pontokon túl erős, viszont más kérdésekben túl gyenge. Át kellene gondolni a parlament feloszlatásának lehetőségeit is, mert az őszödi beszéd utáni krízis azt mutatta, hogy képtelenség megszabadulni ciklus közben egy olyan kormányfőtől és kormánytól, amely választási manipulációt követ el, megvereti a saját népét, tönkreteszi a gazdaságot, és súlyosan megtépázza az ország tekintélyét. Egyáltalán, megítélésem szerint újra kellene gondolni az államhatalmi ágak - kormány, parlament, köztársasági elnök, igazságszolgáltatás - egymáshoz való viszonyát is, mert jelenleg a kölcsönös ellenőrzés és kontroll nehezen valósul meg, helyette patthelyzetek és feloldhatatlan konfliktusok alakulnak ki.

A Fidesz által vállalt társadalom-központúságból, az emberek felé fordulásból az következik, hogy az új alkotmányt népszavazással is el kell fogadtatni. Egy ilyen átfogó változtatássorozat, amely valóban - és remélhetően - új "fazont" szab Magyarországnak, új köztársaságot is jelent, ezzel nézzünk szembe, és ne ijedjünk meg kimondani. Orbán Viktor példája e tekintetben szemléletes, ő a mostani válságunkat az ötvenes évek végi francia válsághoz hasonlította, s ne feledjük - bár ezt Orbán nem mondta ki -, hogy akkor, De Gaulle vezetésével, 1958-ban létrejött az Ötödik Francia Köztársaság. Nekünk nincs ilyen nagy köztársasági múltunk, de mi is képesek vagyunk történelmi tettekre. Legyen hát katarzis: jöjjön a Negyedik Magyar Köztársaság!

(Fricz Tamás, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések