ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

A tanárok kezében van a jövő

A több sebből vérző oktatási rendszer minden szereplője rendet, kiszámíthatóságot, világos és előremutató koncepciót, valamint elegendő anyagi forrást vár a parlamenttől és a kormánytól. Az új, az oktatásügyet is magában foglaló tárca előtérbe helyezné a nevelést, vonzóbbá és megbecsültté tenné a pedagógusi pályát, és megváltoztatná az oktatásfinanszírozás jelenlegi rendszerét is. A tervekről Hoffmann Rózsával, a Nemzeti Erőforrások Minisztériuma oktatásért felelős államtitkárával beszélgetett a Magyar Nemzet.
Létrehozva: 2010. június 4., 12:24 | Utoljára frissítve: 2010. június 7., 00:59
nyomtat küld

- Mi a legfontosabb kérdés ma az oktatásügyben?

- A minőség. A minőségre való törekvésnek át kell hatnia mind a közoktatást, mind a felsőoktatást. A közoktatásban ez azt is jelenti, hogy a nevelést - kiemelve a tennivalók sorából - a szó klasszikus értelmében egyetemes feladattá kell tenni. Ha a gyerekek személyiségét a maga teljességében segítjük fejlődni, akkor az meglátszik a tanulás eredményességén és a tanulók viselkedésén is.

- Ezek szerint az iskolában a nevelés újra hangsúlyos szerepet kap?

- Az elmúlt nyolc évben az volt a gond, hogy a nevelés klasszikus tereit és lehetőségeit fokozatosan kivették az iskola életéből - pénzügyi megszorításokkal, a pedagógusok túlterhelésével, az osztálylétszámok emelésével, és még hosszasan sorolhatnám az intézkedéseket és társadalmi folyamatokat, amelyek a jelenlegi helyzethez vezettek. Az iskolában minden nevel, a falak, a tantermek, a pedagógusok megjelenése, beszéde, és természetesen a tanítási órák történései. A nevelést éppúgy nem lehet elvenni, mint a család szerepét elfeledve kizárólagosan elvárni az iskolától. Az iskola akkor tud nevelési feladatainak is eleget tenni, ha megteremti a feltételeket arra, hogy a tanár a tananyag kötelmei nélkül, szabadon beszélgethessen a gyerekekkel erkölcsi kérdésekről, az élet dolgairól, megoldást kínálhasson a problémáikra, tanácsot adhasson nekik, kérdezhessen tőlük. Ezek a beszélgetések formálják a diák személyiségét. Erre adnak lehetőséget a tanórán kívüli foglalkozások, a szakkörök, a délutáni szabad foglalkozások, a kirándulások, a nyári táborok, amelyek mára jószerével teljesen eltűntek az iskolából. Pedig ezek fontos elemei lennének a pedagógusok munkájának.

- Van erre idejük a tanároknak?

- Bajosan, ugyanis a pedagógusok hetven százalékának szabadidejét az köti le, hogy másodállásban pénzt keressenek, hiszen a fizetésükből nem tudnak megélni. Ezért megfogalmazható ugyan a gyermekek minden rezdülésére történő odafigyelés igénye, de igazából nem várható el. Ahhoz, hogy a nevelőmunka, ami igen időigényes feladat, része legyen a mindennapjaiknak, csökkenteni kellene a pedagógusok terhelését, tisztességesen meg kellene fizetni munkájukat. Az elmúlt évek intézkedéseinek köszönhetően ma a pedagógusok átlagosan ötvenegy órát dolgoznak egy héten. Fontos megjegyezni, hogy értékek nélkül nem lehet nevelni, és az értékeket a világnézetünk alapozza meg. Világnézetileg semleges iskola tehát nincs. A magát ilyennek deklaráló iskolának is - pedagógiai megfontolásból - meg kell határoznia a pedagógiai programjában azokat a nevelési értékeket, amelyeket követni akar. A gyerekeknek világos utat kell mutatni, amire a korábbi oktatáspolitika egyáltalán nem figyelt.

- Az Iskola, erkölcs, tudás című program bevezetőjében a rend, fegyelem és kötelességteljesítés szavakkal találkozik az olvasó. Várható-e visszatérés a klasszikus értékekhez?

- A közgondolkodásban van egy olyan jelentése a rend szónak, hogy az valamiféle embertelen, militarista kifejezés. Holott életünk egyik alapvető rendezőelve, elementáris szükségletünk, vagyis pozitív töltésű dolog. Az iskolában a rend azt jelenti, hogy mindenki tudja a dolgát, ismeri és tudomásul veszi a maga lehetőségeit, szerepeit, kötelességeit, és ezen belül éli meg a szabadságát. A pedagógia egyik legfontosabb feladata az, hogy a fiatalokat fel tudja készíteni egy szabályozott, tisztességes munkán alapuló társadalomba történő beilleszkedésre.

- Jelenleg ez nem valósul meg.

- Sajnos nem. A probléma egyebek között azokban a jogszabályokban gyökerezik, amelyek megbontották az egyensúlyt az ember természetes kötelességei és jogai között. Meggyőződésem, hogy a jogok és kötelességek harmóniáját helyre kell állítani. Az elmúlt nyolc év kormányzati oktatáspolitikusai többnyire elnézően szóltak a normaszegésről, sokszor az agresszióról is, és gyakran elítélően azokról a pedagógusokról, akik fegyelemről, szabályok betartásáról beszéltek. Ha egy tanárt meg lehet büntetni, meg lehet verni azért, mert szigorúbban rászól az órát zavaró gyerekre, akkor ott előbb-utóbb felborul az értékrend. Nem a szülőket akarja "megfélemlíteni", hanem ezt az anarchiába torkolló folyamatot akarja megállítani az új parlament a három csapás törvény részeként beterjesztett passzussal, amely szerint a pedagógust bántalmazó személyt szigorúan lehet büntetni.

- Ilyen körülmények között hogyan lehetne a pedagóguspályát vonzóvá tenni?

- A 2002-ben elkészült pedagóguséletpálya-modellt újra elő kell venni és aktualizálni, hogy kiszámíthatóvá váljon a tanári hivatás. De ez önmagában nem elég, és meg kell hogy ismételjem, több pénzre van szükség. Ha a magyar társadalom nem lesz képes ebben a kormányzati ciklusban arra, hogy jelentősen javítsa a pedagógusok életszínvonalát, akkor nem várható az oktatási rendszer eredményeinek a javulása. Tudományos kutatások által igazolt tény, hogy a jó iskolarendszer legfontosabb kritériuma a megfelelően kiválasztott és képzett, megbecsült pedagógus. Ha ezt követjük, akkor felvirágzik az oktatásügy, következésképpen a gazdaság is. Az oktatás stratégiai ágazat, a tanárok kezében van a jövő.

- Akkor meg is érkeztünk a tanárképzéshez, illetve a bolognai rendszerhez...

- Igen, komoly felülvizsgálatra és átrendezésre van szükség a tanárképzés szerkezetét és tartalmát illetően is: sokan vélekednek úgy, köztük én is, hogy a bolognai rendszer bevezetése nem javított, hanem rontott a helyzeten. A továbbképzésekkel rugalmassá lehet tenni a mindenkori tanári kart arra, hogy az új követelményekre megfelelően tudjon reagálni. Fontos elem a pedagógusok munkájának szakszerű, segítőkész és objektív ellenőrzése. Életre kívánunk hívni egy szakmai hivatáskamarát, amely a mindenkori döntéshozóknak az egyeztető partnere lenne oktatási kérdésekben.

- Beterjesztett egy törvénymódosító javaslatot, amely ismét engedélyezné az évismétlést a második osztálytól kezdve. Miért?

- Értékrendünk fontos eleme annak tudomásul vétele, hogy kötelességeink vannak. A kisgyerek számára ilyen kötelesség a tanulás. A követelményeket évszázadok óta úgy állapítják meg, hogy azt egy átlagos képességű tanuló teljesíteni tudja. A gyerek az első, második osztályban megtanulandó alapkészségek, képességek nélkül nem tud a későbbiekben boldogulni. Az év megismétlése nem cél, nem is büntetés, hanem a gyermek érdekében meghozott szükségszerű és kényszerű pedagógiai döntés. 2003-ban bontották meg ezt a rendszert, aminek súlyos következményei lettek. A követelményeket nem teljesítő gyermekek szembesültek azzal, hogy nincs esélyük behozni a lemaradást, így gyakran iskolakerülővé váltak. Másrészt az évismétlés tilalmának az volt az üzenete, hogy nem kell teljesíteni a kötelességünket, anélkül is lehet boldogulni. Az elégtelen eredmények elkerülésére persze kis létszámú osztályokra, egyénre szabott pedagógiai munkára volna szükség, ehelyett felemelték az osztálylétszámokat, csökkentették a gyerekek heti óraszámát, s közben megtiltották az évismétlést. Ez így nem mehet tovább. A tanítói társadalom egyetért a javaslatunkkal, máris százával üdvözölték a kezdeményezésünket.

- A korábban már említett javaslatban a nem szakrendszerű képzést nem tennék kötelezővé szeptembertől az iskolák számára. Mi ennek az oka?

- A nem szakrendszerű képzés pedagógiailag értelmezhetetlen fogalom. Abszurd dolog a tanítást szétválasztani ismeretszerzésre és kompetenciafejlesztésre. Szívem szerint ki is törölném a szótárunkból ezt a kifejezést. A törvénymódosító javaslatunk mégis lehetővé teszi a tanítási órák huszonöt százalékában a nem szakrendszerű képzés folytatását a következő tanévben, nehogy nehézséget okozzon a tantárgyfelosztás újragondolása ott, ahol már így tervezték meg. Lesz tehát egy átmeneti időszak, de a jövőre nézve ezt a fogalmat elfelejtjük. Pedagógustovábbképzésekkel, új tantervvel és tankönyvekkel kell elérni azt, hogy a kompetenciafejlesztés időt és teret kapjon az iskolai oktatás egészében, első osztálytól a gimnázium végéig. Lazább, módszertanilag jobban megalapozott tantervre van szükség, ami a kompetenciafejlesztést állandó kísérőjelenségévé teszi a pedagógiai gyakorlatnak. Fontos az állandó korszerűsítés, de nem a mostani merev, szakmailag elhibázott formában.

- A jelenlegi szegregációellenes, nagy létszámú és erősen heterogén osztályok létrehozását elősegítő politika helyett kívánják-e engedélyezni szakmai szempontok alapján a felzárkóztató vagy tehetséggondozó csoportok létrejöttét?

- Az integrációt csak kisebb csoportokban lehet eredményesen szolgálni. A sokat hivatkozott finn példa is ezt mutatja: húszfős vagy annál kisebb létszámú osztályokban lehet csak eredményes az integráció. Ahol tehát sok felzárkóztatásra szoruló gyerek van, ott nem a tanulási teljesítmény alapján történő szétválasztás, ha úgy tetszik, a szegregáció az út, hanem az egyéni fejlesztést lehetővé tevő tanulólétszám. Emellett alkalmilag természetesen lehet differenciálni, csoportokat szervezni, projekteket végigvinni mind a két említett cél érdekében. Ez persze a jelenleginél jóval több költségvetési ráfordítást igényel.

- Hogyan tudná a jelenleginél hatékonyabban segíteni a cigányság integrációját az iskola? Várhatnak-e állami-önkormányzati segítséget ehhez az intézmények?

- A cigányság eredményes integrációja a részben már korábban is említett eszközökkel képzelhető el. Nincsenek, vagy csak papíron léteznek varázsutak. E téren csak az egyéni fejlesztés, a kisebb létszámú csoportok, a differenciált pedagógiai munka, a jobban felszerelt iskolák, az iskolakerülés lehetetlenné tétele, s a kötelességteljesítésre nevelés hozhat valós eredményeket. Ami a segítséget illeti, válaszom természetesen igen. A cigányság felzárkóztatása a legsürgetőbb társadalmi feladatunk és alapvető nemzeti érdekünk. Ám hozzá kell tennem, a felzárkóztató programokat szakmailag jól meg kell tervezni, és szükséges a folyamatos ellenőrzés, hogy ne dobjunk ki eredmény nélkül - az Állami Számvevőszék jelentése alapján - százmilliárdos nagyságrendű összeget az ablakon, mint az elmúlt néhány évben.

- Hogyan alakítanák át a jelenlegi középiskolai és egyetemi felvételi rendszert? A már említett program szerint visszaadnák a szóbeliztetés lehetőségét. Mikortól vezetnék be az új szabályozást?

- A jelöltek meghallgatásának ismét a felvételi eljárás részévé kell válnia. Az egyetemre jelentkező fiatalok nem gépek, akik ha teljesítenek valamennyi pontot, megkezdhetik a felsőoktatási tanulmányaikat, ha pedig nem, akkor kiesnek. Különösen a humán szakmáknál - ilyen például a tanárképzés - elfogadhatatlan a jelentkezővel való személyes találkozás mellőzése. A felsőoktatásban tanítók mindenütt arra törekednek, hogy a leginkább alkalmas fiatalokat vegyék fel, nem érdekük a rosszindulatú szubjektív válogatás. Új szabályozást az érintettekkel folytatott sokoldalú konzultációt követően, új törvényekkel kívánunk bevezetni, elegendő átállási időt hagyva az érintetteknek.

- Hogyan változtatnának az oktatás pénzügyi támogatásának, finanszírozásának módján?

- El akarjuk érni, hogy a közoktatási intézményekben dolgozók bérét és járulékait a központi költségvetés biztosítsa. Ez egy-egy intézmény költségvetésének körülbelül a kilencven százalékát jelenti. Ma ez az arány úgy néz ki, hogy kevesebb mint ötven százalékot ad a költségvetés, a hiányzó több mint ötven százalékot a fenntartó teszi hozzá. Ezt az áldatlan helyzetet amint lehet, fel kell számolni. Így megszűnik majd a fejkvótaalapú támogatás is, amelynek kártékony voltával minden elemző egyetért. Persze ehhez az elgondoláshoz is nagyságrenddel több pénz szükséges, amit a fejlődő gazdaságnak kell sürgősen előteremtenie. De új korszak, új időszámítás kezdődött május 29-én: megvan az esélyünk rá, hogy ismét meg tudjuk valósítani a klebelsbergi csodát, azaz az iskolaépítést a rombolás helyett.

(Péterffy Balázs, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések