ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

"Az alkotmány egészét sosem fogadta el demokratikus szerv"

Az emberek jelentős többsége továbbra is támogatja a kormányzó pártszövetség politikáját, azonban vannak területek, amelyeket világosabban kellene kommunikálniuk a döntéshozóknak - nyilatkozta portálunknak Szánthó Miklós. Soros EU-elnökségünkkel kapcsolatban a politikai szakértő kifejtette: az adminisztráció tevékenységének jó részét a folyó ügyek "menedzselése" köti majd le.
Létrehozva: 2010. december 1., 14:52 | Utoljára frissítve: 2010. december 1., 15:02
nyomtat küld

- Hazánk lesz az Európai Unió soros elnöke 2011 első félévében, milyen lehetőségek rejlenek a megbízatásban, illetve mik azok az ügyek, amelyeket kiemelt figyelemmel kell majd kezelni?

- Az országimázs szempontjából óriási lehetőség 2011 első féléve a magyar kormány számára, még akkor is, ha a lisszaboni reform óta a soros elnökségnek kisebb befolyása van az uniós külpolitika alakítására. Az elnökség tevékenységének jó részét a folyó ügyek "menedzselése" köti majd le, azonban fel kell készülni az esetleges válsághelyzetek kezelésére, a saját prioritások kommunikálására is. Továbbá kiemelt jelentőséggel bírhat Horvátország csatlakozásának előmozdítása, a közép-európai együttműködés erősítése és az EU-orosz "kiegyezés" részleteinek alakítása is.

- A közvélemény hogyan viszonyul egy teljesen új alkotmány megalkotásához?

- A hatályos, '89-ben teljesen átírt alkotmány tekintetében abban egyetértés van, hogy korrekcióra szorul. A Nézőpont Intézet novemberi kutatása szerint a megkérdezettek 58 százaléka gondolja úgy, hogy a Parlamentnek felhatalmazása van egy új koncepció kidolgozására. Az, hogy a jelenlegi alaptörvény egészét egységesen sosem fogadta el demokratikus népképviseleti szerv, valamint, hogy számos értékrendbeli témában "nyitva hagy" egyes kérdéseket, jelentős érv egy új alkotmány elfogadása mellett. A közjogi struktúrában érdemi változás nem várható, hiszen például a kancellári típusú kabinetformánál erősebb kormányzati hatalmat nehéz elképzelni. Kérdés azonban, hogy a szimbolikus viták kifutása után egyes tartalmi ügyekre, hogyan reagál majd a szélesebb nyilvánosság.

- Az elmúlt hetekben nagy hullámokat vert a Költségvetési Tanács körül kialakult vita...

- A Költségvetési Tanács, illetve annak költségvetése már a testület felállításakor is váltott ki kritikákat. A Fidesz jelenlegi javaslatai tehát annak újraszabályozására valójában csak a párt korábbi koncepciójának felelevenítését jelentik. Ez egyrészt az önálló apparátus megszűntetését, másrészt a testület hatáskörének kiterjesztését, jogosítványainak erősítését jelenti.

- Ugyancsak a közvélemény érdeklődésének homlokterébe került az utóbbi napokban a nyugdíjrendszer átalakítása.

- Külső és belső körülmények egyaránt szükségessé teszik, hogy rövid és középtávon is fenntartható költségvetési pálya alakuljon ki. Az EU által "előírt" hiánycélok, az elmúlt 8 év sikertelen gazdaságpolitikája miatt 80%-osra növekedett államadósság, valamint, hogy a lakosság további közvetlen megszorításokat már nem tud elviselni, kényszerpályára állították a kormányzatot. A bevételi oldal válságadókkal, illetve a magán-nyugdíjpénztári vagyon átirányításán keresztül történő növelése ezért elfogadható célnak tekinthető, a bejelentések nyilvánosságra hozatalának időbeni elhúzódása, és azok részben "hiányzó" jogszabályi háttere azonban támadási felületet biztosított az ellenérdekelt felek számára. A sokszor széttartó kommunikáció, illetve csak részletekben megismert elképzelések miatt komoly bizonytalanság alakulhat ki az érintettek körében - melyre szükséges adekvát módon reagálnia a kormányzatnak. A piacok számára ugyanakkor megnyugtató lehet, hogy 2011 elején 6-800 milliárd forintos strukturális átalakításokra lehet számítani.

- Megválasztották a közmédiumok vezetőit, az új médiatörvényt ma-holnap elfogadja a Parlament. Mondhatjuk azt, hogy egy korszak lezárult a közmédiában?

- A több jogszabályból álló "médiacsomag" keresztülvitele komoly koncepciózusságot mutat. A technikai fejlődésből fakadó 21. századi követelményeknek a korábbi sajtó- és médiatörvények már nem feleltek meg, ezért egyértelműen szükség volt új szabályozásra. Az ezzel kapcsolatos alkotmánymódosítást a médiahatóság, valamint a közmédiumok szervezetrendszerének átalakítása, majd az alapelveket tartalmazó médiaalkotmány követte - és a folyamat lezárásnak tekinthető a nemrégiben benyújtott új médiatörvény. Az újraszabályozás hosszú évek elnöknélküliségére (TV-elnök) és közpénzpazarló intézkedéseire (TV-székház) tehet pontot. Fontos azonban, hogy a médiaalkotmány alapelveit betartsa az új közmédia is és ne alakuljon ki médiaháború. Az MTI központi közszolgálati hírcentrummá alakítása komolyan befolyásolhatja többek közt az internetes hírpiac szegmensét is.

(Nézőpont Intézet-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések