ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Új "fenomén" jött létre a magyar politikai erőtérben

"Következetességemet úgy őrzöm, hogy célom egysége érdekében válogatom eszközeimet" - adta meg a konzervatív politizálás alapvetését Edmund Burke. És bár gondolata két évszázaddal ezelőtt született, az igaz lehet a XXI. századi tömeg- vagy médiademokrácia korában is. Ahhoz ugyanis, hogy a polgári jobboldal elérje középtávú célját - azaz 2014-ben is megnyerje a választásokat -, következetes, hiteles politizálásra van szükség. Tömören fogalmazva: a "jó állam" kiépítésére. Ehhez kell megtalálni a megfelelő pragmatikus eszközöket - írja Szánthó Miklós a Nézőpont Intézet munkatársa a 2010-es évet értékelő, összefoglaló írásában.
Létrehozva: 2010. december 30., 12:48
nyomtat küld

A 2010-es áprilisi választásokon egy 20 éves vélelem dőlt meg: az, hogy a vegyes magyar választási rendszer sajátosságaiból fakadóan egy párt - vagy pártszövetség - nem tehet szert kétharmados parlamenti többségre.

Azáltal azonban, hogy a Fidesz-KDNP-nek ez mégis sikerült, olyan "politikai fenomén" jött létre, melyhez a többi párt, de a véleményformáló elit egy része sem tudott sem akkor, sem több mint fél év elteltével akklimatizálódni. A pártszövetségre ugyanis a minősített többség birtokában nem nehezedik olyan külső politikai egyeztetési- és konszenzuskényszer, mint a rendszerváltás óta hivatalban volt kormányokra.

A magyar politikai közvélemény eddig akár a különböző, egyszerű többséggel rendelkező jobboldali vagy baloldali koalíciós kormányok, akár az 1994-1998 között létezett MSZP-SZDSZ-kétharmad időszakában a döntések eléréséhez szükséges pártpolitikai vitákhoz és kényszeregyezségekhez volt szokva vagy szoktatva. Idén május óta azonban utóbbiak kiiktatódtak a döntéshozatali folyamatokból. A szakpolitikai viták egy része természetesen a kormányzó pártokon vagy magán a kormányon belül most is megjelenik, azonban ezek természetüknél fogva teljesen más jellegű konfliktusok, mint mikor arról volt szó, hogy egy aktuális koalíciós partner beleegyezését adja-e egy törvényhozási aktushoz. Vagy, hogy konszenzusra kell jutni az ellenzékkel is a kétharmados döntések meghozatalához.

A nagyarányú fölény az elmúlt évekhez viszonyítva példátlanul aktív "jogalkotási lázban" fejeződött ki, úgy parlamenti, mint kormányzati szinten. A gyurcsányi "semmittevés kompromisszumaihoz" képest a Fidesz-KDNP-többség már a kormány formális megalakulása előtt - és azt követően is - olyan tabutémákhoz nyúlt hozzá, melyek eddig megfelelő támogatottság hiányában érinthetetlenek voltak.

Ilyen volt például a médiaszabályozás átalakításával kapcsolatos nyári törvényhozás vagy az önkormányzati választási rendszer átalakítása. A különböző - közigazgatási, közbiztonsági, adózási stb. - területekre kiterjedő, permanens jogszabályalkotás egyrészről szükségszerű: nyilvánvaló módon egy új kabinet számára a nagy horderejű kérdések megoldásának legmegfelelőbb időszaka a kormányzás első 1-2 éve - hiszen ebben az esetben marad megfelelő tér és idő a következő választásokra történő felkészülésre.

A kormányzat mozgásterét tehát nem aktuális belpolitikai tényezők - váltópárti potenciállal bíró ellenzéki erő, széles társadalmi rétegeket megmozgatni tudó parlamenten kívüli mozgalom stb. -, hanem sokkal inkább a korábbi MSZP-SZDSZ-kabinetek által hátrahagyott gazdasági örökség és az ezzel kapcsolatos nemzetközi, uniós keretek határolták be.

A Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok által félretervezett költségvetések folyományaként a 2010-es hiány a 7-7,5%-ot közelítette, az azt 5% körülire leszorítani igyekvő új jobboldali kabinet terveit azonban az EU már a nyár folyamán átírta, amennyiben nem engedett az idei 3,8-as és a 2011-es 3%-os GDP-arányos hiánycélból.

Mivel politikailag az nyilvánvaló volt, hogy a választások után pár hónappal a lakosság sem anyagilag, sem morálisan nem fogadott volna el közvetlen megszorításokat, ezért a gazdaságilag kényszerpályán mozgó kormány először a bankadó, majd a szektorális különadók kivetésének eszközéhez nyúlt.

A hitelesség megőrzése céljából ezzel párhuzamosan sor került a legfőbb választási ígéretek - így az egykulcsos, családbarát szja és a társasági adó csökkentése - valóra váltására. A különadókon kívül a kormányzat még abban bízhatott, hogy Magyarország és másik 8 EU-tagállam augusztusban indított kezdeményezése, miszerint a korábban kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszert bevezető országok a "reform" költségeit továbbra is elszámolhatják az államháztartáson belül, Brüsszelben megértő fülekre találnak.

A tárgyalások - legalábbis az eddigi állás szerint - azonban megfeneklettek, így az Orbán-kabinet előremenekült: először a pénztári tagdíjak tb-kasszába történő ideiglenes átcsatornázásának bejelentésére, majd a tisztán állami rendszerbe történő visszalépés lehetőségének megteremtésére került sor. A gyors és fontos döntések jogi kivitelezése, illetve magyarázata sok esetben elhúzódott, s ez a Fidesz táborában is elbizonytalanodást okozott.

Ennek ellenére a kormány "kegyelmi időszaka" érezhetően hosszú ideig kitart: ennek megnyilvánulásaként értékelhetőek az elsöprő sikert hozó önkormányzati választások, valamint az év végére némileg csökkenő, de még mindig kitartóan magas népszerűségi mutatók.

Ez azért is különleges, mert a kabinet nem csak a fent már említett területeken kezdte meg a strukturális átalakításokat, de: (1) a közigazgatási reform keretein belül sor került az integrált minisztériumi rendszer és a kormányhivatali rendszer kialakítására; (2) az Országgyűlés elfogadta a közbiztonsági csomagot és az új alkotmányra vonatkozó koncepciót; (3) megszületett a könnyített honosítási eljárásról szóló törvény; (4) az Új Széchenyi Terv és a Semmelweis-terv koncepciója kialakításra került; (5) elkezdődött a vita a felsőoktatás és a közoktatás átalakításáról - és (6) nem utolsósorban nemrég elfogadták az új médiatörvényt is.

A törvényi kötelezettségből szükséges vezetőválasztások (köztársasági elnök, ÁSZ-elnök, legfőbb ügyész stb.) mellett olyan "vis maior" szituációkat is kezelnie kellett a kormánynak, mint a tavaszi árvizek vagy a vörösiszap-katasztrófa.

A számos részérdeket sértő és eddig tabuként kezelt szerkezeti reformok jövő évben várhatóan folytatódnak, mintegy 6-800 milliárd forinttal átalakítva a büdzsé kiadási oldalát. Komolyan vehető egyéb politikai alternatíva hiányában azonban a Fidesz-KDNP-nek rövidtávon csak saját maga lehet az ellenfele.

A "pálya ugyanis szabad": három és fél évig várhatóan nem lesz Magyarországon országos választás, így az elkövetkezendő években nincs szükség a szavazatmaximalizáláshoz szükséges "kampánylogikára". Ha azonban jövőre nem fejeződnek be, vagy nem indulnak el a beígért és kézzelfogható átalakítások, azzal a pártszövetség önmaga számára nehezíti meg a 2014-es választásokra történő hatékony felkészülést, vagy élesztheti fel jelenleg tetszhalott állapotban lévő ellenzékét.

(fidesz.hu-Nézőpont Intézet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések