|
|
|
|
Nagy érdeklődést váltott ki a TEN-T hálózat felülvizsgálata
|
Nagy érdeklődést váltott ki a tagországok körében a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálatának, fejlesztésének kérdése az Európai Unió közlekedési minisztereinek informális tanácsülésén - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastrukturális államtitkára kedden a munkaértekezlet szünetében újságíróknak. |
Létrehozva: 2011. február 8., 13:56 | Utoljára frissítve: 2011. február 9., 10:01 |
nyomtat
|
küld
|
|
|
Hozzátette: a kérdés fontosságát jelzi, hogy a kiemelt témaként megtárgyalt napirendhez 27 hozzászólás érkezett. A szakminiszteri tanácsülésen elnöklő Völner Pál kifejtette: a tagországoknak az eltérő közlekedési adottságok ellenére sikerült kialakítani azt az álláspontot, hogy az Európai Bizottság továbbra is foglalkozzon a TEN-T törzsét jelentő maghálózat kialakításával. Völner Pál elmondta, hogy a TEN-T finanszírozásáról kedden délután folytatják le a vitát.
Az államtitkár szerint bebizonyosodott, hogy diktátummal, íróasztal mellől nem lehet a TEN-T felülvizsgálatát, fejlesztését megoldani. Az Európai Bizottság is elfogadta, hogy valamennyi tagállamot bevonja a TEN-T felülvizsgálatába, a konszenzus pedig bilaterális egyeztetéseken alakul majd ki.
Völner Pál kifejtette: a kedd délelőtti ülésen Peter Ramsauer német közlekedési miniszter felvetette az elektromos autók szubvenciójának kérdését, és javaslatot tett arra, hogy a tagállamok a vásárlást ne dotálják. Az NFM államtitkára közölte: ezzel kapcsolatban az kérte, hogy a bizottsággal közösen dolgozzanak még a témán, és egy későbbi ülésre hozzák vissza megvitatásra alkalmas formában.
A Európai Unió közlekedési miniszterei és államtitkárai kedden informális tanácsülésen tárgyalják a TEN-T felülvizsgálatát. A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) az Európai Unió közös érdekű közlekedési hálózata, a teljes hossza az Európai Unió 27 tagállamában vasúton mintegy 90 ezer, közúton közel 100 ezer kilométer. A 2007-2013 közötti időszakban a hálózaton szükséges beruházásokból a TEN-T költségvetés pályázati rendszerben mintegy 8 milliárd euró összeget fedez. A szűkebb kör számára fenntartott kohéziós és strukturális uniós támogatások 43 milliárd euróval járulnak hozzá a közlekedési hálózat fejlesztéséhez. A tagállamok saját költségvetésükből 196 milliárd eurót fordítanak ilyen beruházásokra. Az Európai Beruházási Bank (EIB) 65 milliárd eurós támogatást nyújt kölcsönök és pénzügyi eszközök révén. A TEN-T beruházási igényeket azonban még ezeknek a forrásoknak az összessége - mintegy 300 milliárd euró - sem fedezi teljes mértékben. Az Európai Bizottság hivatalosan 2009-ben indította el a TEN-T felülvizsgálat előkészítését az alapelvekről szóló Zöld Könyv közzétételével.
A dokumentumról a Közlekedési Tanács 2009 júniusában következtetéseket fogadott el. Az Európai Bizottság ezt követően hat szakértői csoportot hozott létre a TEN-T felülvizsgálat különböző szempontjainak vizsgálatára. Majd jelentéseik alapján egy részletes háttéranyagra épülő munkadokumentumot készített, amelyről 2010 szeptemberéig tartó nyilvános konzultációt kezdeményezett. A bizottság a jelenlegi hálózat és finanszírozásának gyökeres átalakítását tervezi. A változtatási szándék legfőbb oka, hogy a jelenlegi TEN-T hálózat és kiemelt projektjeinek kiépítése - elsősorban a korlátozott pénzügyi források miatt - lassan halad.
A várhatóan 2011 nyarán megjelenő új TEN-T jogszabály tervezetében a bizottság legfontosabb újításként egy kétrétegű hálózatot hozna létre a jelenlegi rendszer helyett. Ennek elemei az átfogó hálózat, és a szűkebb, csak a közösségi szempontból legfontosabb elemeket tartalmazó úgynevezett törzshálózat.
Konszenzus lehet a TEN-T átalakításáról
Széles körű konszenzus mutatkozik abban, hogy a miniszterek elfogadják az Európai Bizottság kezdeményezését a transzeurópai közlekedési hálózat(TEN-T)átalakítására - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium(NFM) államtitkára kedden, az Európai Unió (EU) közlekedési minisztereinek kétnapos informális tanácsülését követő sajtótájékoztatón Gödöllőn.
Hozzátette: a bizottság együttműködését bizonyította, hogy az ülésen Siim Kallas közlekedési biztos felkínálta a bilaterális egyeztetések lehetőségét, így valamennyi közlekedési miniszter egyeztethet a biztossal és munkatársaival a kialakítandó új hálózatról. Siim Kallas a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a bizottság várhatóan az idén nyáron jelenteti meg újszerű jogszabálytervezetét a TEN-T felülvizsgálatáról.
(MTI-fidesz.hu)
|
|
|
Jelenleg nincs információ
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
|
|