ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Mint a Széll

Megszorítások helyett szerkezeti reformokat ígér a Széll Kálmán-terv, amely - a kormány álláspontja szerint - "összefogás" az adósság ellen.
Létrehozva: 2011. március 2., 08:56
nyomtat küld

Az új gazdasági program szerint a kormány és szervei az idén júniusig kidolgozzák a jogszabályokat és felülvizsgálják a rendszereket, 2012. január elsejétől pedig életbe léptetik a reformokat. Az átalakításoknak három céljuk van: az államadósság csökkentése, az adósság újratermelődésének megakadályozása és a gazdaság fellendítése. A koncepció alapján hét területen reformokkal érik el, hogy megszűnjön a pazarlás, és az adósság ne halmozódjon tovább.

Jogos a felvetés: ekkora tényező lenne az államadósság? Környezetünkben - keleten és nyugaton egyaránt - "mindenki" a hitelekbe menekül.

Nézzük a számokat!

Fejenként kétmillió forint adósság jut minden magyar állampolgárra a mintegy húszezermilliárd forintos államadósságból, amely az éves gazdasági teljesítmény túlnyomó részét adja. Ráadásul az államadósság utáni kamatteher is tetemes. Nagyságrendileg annyi, mint amennyibe a teljes magyar közoktatási rendszer vagy éppen a teljes magyar egészségügyi rendszer kerül- egy egész évben.

E téren semmilyen vigaszunk nincs: bár a nyugat-európai országok is bele-beleesnek a hitelcsapdába, a Lajtán túli EU-államok azért nagyon-nagyon gazdagok hozzánk képest, kölcsöneiket különösebb fájdalom nélkül visszapengetik, ráadásul besorolásuk-megítélésük a világ befektetői körében alapvetően pozitív, szemben velünk.

Tudniillik mi még a saját blokkunkban - a kelet-közép-európai régióban - is a legeladósodottabbak vagyunk: nem pusztán az állam, hanem a cégek és a háztartások is fulladoznak a hitelben. A tetemes államadósság a legnagyobb akadálya az euró átvételének, és drágítja a költségvetés finanszírozását is. Ennek oka: eladósodott államként magasabb felár mellett kapunk kölcsönöket a nemzetközi hitelezőktől. A jelentős adósságállomány és a lakossági devizahitelek túlzott mértéke miatt Magyarország nagyon sérülékeny országnak számít a befektetők körében, ráadásul a hitelminősítők is csak egy fokozattal jegyzik hazánkat a bóvlikategória fölötti tartományban.

Első és második pillantásra is üdvözlendő tehát, hogy a kormány középtávú program keretében csökkenti az állami kiadásokat, illetve növeli a költségvetési bevételeket. Még akkor is, ha mérsékelni kell a szociális ellátásokat, számos területen pedig meg kell kurtítani a kiadásokat, állami cégek esetében pedig a működési költségeket. Miután ezen a téren százmilliárdos elvonásokkal kell számolni, aligha lesz minden döntés népszerű. Ám ezt vállalni kell.

Gazdasági elemzők összességében jó irányba tett, tartós hatású lépésekből állónak minősítik a Széll Kálmán- tervet, kiemelve azt a pozitívumot, hogy a kormány az illetékes minisztériumok számára feszes, előre deklarált határidőket fektetett le, hogy a különböző terveket mikorra kell kidolgozniuk, illetve az átalakításokat mikorra kell végrehajtaniuk.

Nagy kérdés, hogyan fogadják a választópolgárok az új intézkedéseket. Annak bizonyos részei még nem ismertek.

Déja vu lehet ebből: a névadó Széll Kálmán pénzügyminiszter, miniszterelnök több mint száz évvel ezelőtt stabilizálta a magyar államháztartást úgy, hogy rendet vágott a pénzügyi adminisztráció­ban, és a költségvetés nemzetközi hitelfelvételi pozícióját megteremtette. A második Orbán-kormány előtt álló feladat is hasonló. Helyre kell állítani Magyarország megtépázott hitelességét, el kell hárítani az adósságveszélyt, illetve a régi, elkorhadt államigazgatási struktúrákat korszerűsíteni kell. Ha ezek együttesen sikerülnek, Magyarország újból versenyképes EU-tagállammá válhat. Utóbbihoz persze dinamikus, fenntartható gazdasági növekedés is kell. Hiába alakul át ugyanis a szociális, népjóléti és oktatási rendszer, munkahelyek nélkül nem tudjuk kinőni az államadósságot, a hitelcsapdát. A kormány strukturális reformterve és a közölt egyensúlyjavítás tehát jól cseng, de a program túlnyomó része a végrehajtáson múlik.

Várjuk a részleteket.

(Szajlai Csaba, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések