ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

LEADER: bizottság hallgatta meg az egykori vezetőket

Meghallgatásokat tartott az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága elmúlt nyolc év kormányzati visszaéléseit vizsgáló albizottsága keddi ülésén a Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenysége és a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal gépjármű-beszerzéseivel kapcsolatban.
Létrehozva: 2011. március 22., 18:53 | Utoljára frissítve: 2011. március 22., 18:55
nyomtat küld

Az ülésen részt vevő Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos megismételte: a Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenysége ügyében február 3-án büntető feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), amely megindította a nyomozást. Hozzátette: a vizsgálatok során felmerült a hűtlen kezelés, az Európai Közösségek pénzügyi érdekei, a számvitel rendje megsértésének, illetve a jogosulatlan gazdasági előny megszerzésének gyanúja.

Az ülésen a sajtónak is kiosztott feljelentésből idézve Budai Gyula felhívta a figyelmet arra, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Iroda (KEHI) jelentése szerint a LEADER Közhasznú Egyesület 465 millió forintos uniós és magyar költségvetésből finanszírozott támogatással nem tud szabályszerűen elszámolni. A vizsgáló albizottság meghallgatta Ficsor Ádám szocialista országgyűlési képviselőt és Forgács Barnabást, mint az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) Irányító Hatóságának korábbi vezetőit, aki cáfolták a vádakat.

Ficsor Ádám úgy vélekedett, hogy remélhetőleg félreértések vezettek a gyanúsításhoz. Kiemelte: a programból kiragadott részletek, a LEADER-program megértésének és a vonatkozó jogszabályi környezet feltárásának hiánya vezethetett a téves következtetésekhez. Meghallgatása során többször felhívta a figyelmet, hogy ahogy a LEADER-program, úgy az ügy is bonyolult, átfogó, amellyel ő, mint az Irányító Hatóság vezetője 2006-2007-ben csak kis részben foglalkozott.

Arra a felvetésre, hogy az Irányító Hatóság miért nem pályáztatással, hanem közbeszerzés útján választották ki az Egyesületet, azt válaszolta: erről még elődje hozott - véleménye szerint - helyes döntését, hiszen két, egymásnak ellentmondó jogszabály közül a szigorúbb szabályokat előírót választott. A közbeszerzési eljárásban több a garanciális és a nyilvános elem - tette hozzá. Felhívta a figyelmet, hogy hivatali ideje alatt a szerződéskötésnél is szigorúbb szabályokat vezettek be. Forgács Barnabás egyebek között arról beszélt, hogy bár a Közbeszerzési Döntőbizottság két millió forintra büntette a minisztériumot az Egyesület kiválasztásánál, az eljárást nem függesztette fel.

Győrffy Balázs (Fidesz) a bizottság elnöke annyit mondott: egyértelmű, hogy a LEADER-program jó, támogatandó, ez nem vita tárgya, ahogy az sem, hogy azt hálózatszerűen kell működtetni, de az Egyesület vélelmezhetően nem szabályszerűen jutott forrásokhoz.

Gőgös Zoltán (MSZP) megjegyezte: jogszabály-értelmezési vita zajlott a KEHI és az Irányító Hatóság között, de a korábbi jelentésekben sehol nem utaltak arra, hogy bárki bűncselekményt követett volna el.

Budai Gyula az általa lefolytatott másik, Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) gépjármű-beszerzéseivel kapcsolatos ügy kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a beszerzés elhibázott szakmai döntés volt. Leszögezte: megállapították, hogy a hivatal akkori elnöke "informális" módon, saját közreműködésével bonyolította le beszerzést.

Hozzátette: a közbeszerzés célja 838 különböző kategóriájú gépkocsi bérleti és flottakezelési szolgáltatása, és a korábbi 1.144 használt hivatali gépjármű átvételének szerződésére irányult.

Kritizálható eleme az eljárásnak, hogy nem tudni, az 1.144 járművet miként számították be 838 értékbe, amelyeket bérletként szereztek meg - emelte ki. Beszélt arról is, hogy az autók bérlése a 6 éves futamidő végére közel 5 milliárd forintjába kerül majd az államnak úgy, hogy végül nem is került a tulajdonába.

Lukács László, aki 2008-tól vezette az MgSzH-t, úgy reagált: gazdaságtan volt a hivatal 1.210 gépkocsiból álló elöregedett járműparkjának üzemeltetése. A változatlan formában való működtetés, és az évi 10 százalékos csere éves szinten 850 millió forintos költségtöbblettel járt volna, a járműpark értéke pedig 2010 elejére 400 millió forinttal csökkent volna. A hivatal pénzeszközei korlátozottak voltak - hívta fel a figyelmet azzal, hogy törvény nem kötelezte a hivatalt tulajdonosként való működtetésre.

Az MgSzH szolgáltatást vásárol, és eladja a járműpark jelentős részét, amelyek árát pedig beszámítják a szolgáltatás díjába, úgy, hogy eközben a szolgáltató új autókat ad, fizeti a biztosítások és adókat, egységes szervízhálózatot biztosít - erről született végül döntés. Lukács László elmondta: a pályáztatást 2008 novemberétől 2009 októberéig tartott nyílt, majd gyorsított meghívásos, kétszakaszos, elektronikus közbeszerzési eljárás keretében, amely végül zártláncú, internetes liciteljárással fejeződött be. A vásárolt szolgáltatások összértéke nem haladja meg a korábbi járműpark fenntartásának, működésnek költségeit; a használt autókat a legmagasabb vételáron számították be - húzta alá. A döntés jogszerű és gazdaságos volt - közölte a volt hivatalvezető.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések