ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Spaller: Pazarlás volt az állami vasúttársaságnál

A kereszténydemokrata Spaller Endre szerint a MÁV adósságának legalább negyede a szocialista kormányok felelőtlen gazdálkodásából ered, a vasúttársaság a szocialista kormányok nyolc éve alatt közel 75 milliárd forintot fizetett ki csak működési hitelek kamataira.
Létrehozva: 2011. március 30., 14:19 | Utoljára frissítve: 2011. március 30., 15:01
nyomtat küld

A kormánypárti politikus szerdai budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: ezek azok a hitelek, amelyeket a vasúttársaság működésére, azaz bérek kifizetésére, vasúti kocsik takarítására, rezsire és egyéb költségekre fordítottak. Spaller Endre felidézve, hogy a Széll Kálmán Terv keretében az állam átvállalja a MÁV háromszázmilliárdos adósságállományát, azt mondta: látható, hogy ennek az összegnek mintegy negyede egyébként megelőzhető kiadásból keletkezett.

Az Országgyűlés MÁV vizsgálóbizottságának tagja az MTI kérdésére reagálva úgy számolt, hogy a működési hitelek aránya mára elérheti a teljes adósságállomány kétharmadát. Az adósság fennmaradó része beruházási hitel, amit arra vettek fel, hogy új vagonok, mozdonyok és egyéb beruházások történjenek. Ezek félig-meddig indokolhatóak is - mondta. A szocialista kormányok ugyanakkor nem voltak hajlandóak fizetni a MÁV-költségeit - fogalmazott a kereszténydemokrata politikus. Kiemelte: elvárták és megrendelték a szolgáltatásokat, de az ehhez szükséges forrásokat nem biztosították, a számlát nem fizették ki, s ezzel arra kényszerítették a vasúttársaságot, hogy hitelekből finanszírozza saját magát. A közel 75 milliárd forint, amit nyolc év alatt kifizettek, csak a hiteleknek a kamata volt - hangsúlyozta. Hozzátette: az ügyben politikai felelősség biztosan megállapítható.

A kormánypárti politikus szerint nagyon komoly pénzről van szó, ennél az összegnél gyes-re kevesebbet költenek egy évben. Ezt a forrást arra lehetett volna fordítani, hogy a pályák állapota, a vasúti kocsik jobbak legyenek, az épületeket tisztábban tartsák - fűzte hozzá. Spaller Endre azt mondta, hogy ha a szocialista kormányok költségvetési trükközés helyett kifizették volna azt, ami a MÁV-nak járt, akkor ez az összeg nem merült volna fel. Ez ablakon kidobott pénz - summázta.

A kormánypárt honatya a sajtótájékoztatón egy diagrammal ábrázolta, hogy 2002-ben az első Orbán-kormány idején ilyen kiadása szinte nem is volt a MÁV-nak, ezt követően a működési hitelek kamatkiadásai meredek emelkedésnek indultak, amely 2008-2009-ben akkor torpant meg, amikor a MÁV felhasználhatta a privatizált MÁV-Cargo-ból befolyó mintegy 100 milliárd forintot. 2009-ben aztán ismét növekedés volt tapasztalható - jegyezte meg.

Igazi áttörés a kormányváltással következett be - folytatta, és utalva a MÁV-nak nyújtott mintegy 40 milliárdos kormányzati támogatásra, kiemelte: ekkor a pazarlást harmadával sikerült csökkenteni. A hitelek állami rendezésével a pazarlásnak ez a formája teljesen megszűnik majd a MÁV-nál - szögezte le.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések