ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Hét közép-európai ország állapodott meg légterének egybenyitásáról

Létrehozva: 2011. május 6., 14:08
nyomtat küld

Magyar részről Kovács Tamás Iván európai uniós és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár írta alá a közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozásáról szóló nemzetközi megállapodást 2011. május 5-én, a szlovéniai Ljubljanában. A Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk kezdeményezés (FAB CE) résztvevői Magyarország mellett Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Horvátország, Szlovákia és Szlovénia. A megállapodás a légtérblokk jogi és intézményes hátterének megteremtését tűzi ki célul.

Kovács Tamás Iván köszöntőbeszédében hangsúlyozta: "A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozása a térség központi elhelyezkedése miatt meghatározó eleme lehet az Egységes Európai Égbolt sikeres végrehajtásának. A régión túlmutató jelentőségű eredmény tehát, hogy a hét állam alkotta nagy taglétszámú FAB mára eljutott a légterek egységesítésének hivatalos megindításáig."

A megállapodás elfogadása, a jogi alapok megteremtése után következő feladat a gyakorlati együttműködés részleteinek kidolgozása. A dokumentumban foglaltak megvalósítása, működtetése és továbbfejlesztése érdekében a Szerződő Államok és a légtérben kijelölt légiforgalmi szolgáltatók delegáltjaiból közös döntéshozó testület, FAB CE Tanács alakul.

Az európai légtér kilenc nagyobb regionális egységbe szervezése, a jelenlegi, államhatárokhoz igazodó rendszer átalakítása meghatározó eleme az Európai Unió legfontosabb légiközlekedési törekvésének, az Egységes Európai Égbolt létrehozásának. A funkcionális légtérblokkok közelebb visznek az európai légtérben tapasztalható kapacitásgondok megoldásához. Gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból is hatékonyabb üzemelést tesznek lehetővé, miközben általuk megtartható, növelhető a repülésbiztonság magas szintje. A funkcionális légtérblokkok létrejöttével a légijárművek a lehető legrövidebb útvonalon közlekedhetnek majd, üzemeltetési költségeik így csökkennek. A gazdaságosság és gyorsaság mellett az ésszerűbben szervezett közlekedés a károsanyag-kibocsátás, zajterhelés mérséklését is eredményezi. A legfontosabb változtatások a légiforgalom irányításában várhatók, a légtérblokkokba szerveződés összehangoltabb koordinációt tesz majd lehetővé.

Kovács Tamás Iván emlékeztetett arra, hogy Magyarország uniós elnökségi feladatai között már ebben a félévben is kiemelten kezeli az Egységes Európai Égbolt és a funkcionális légtérblokkok kérdését. Az elnökség március elején, Budapesten magas szintű konferenciát rendezett a témában. Az esemény zárásaként elfogadott Budapest Nyilatkozat mások mellett a tagállamok, a funkcionális légtérblokkok, a nemzeti felügyeleti hatóságok és léginavigációs szolgáltatók számára is cselekvési pontokat jelöl meg. "A következő bő másfél évben Magyarország minden szükséges erőfeszítést kész megtenni azért, hogy a FAB CE az irányelvben rögzített 2012. december 4-i határidőig létrejöjjön" - tette hozzá a helyettes államtitkár.

Az államközi szerződés mellett a részes országok légiforgalmi szolgálatainak vezetői a regionális együttműködés gyakorlati megvalósítását biztosító megállapodást is aláírtak.

"Az állami és a szolgáltatói szintű szerződések együttes megkötése kifejezi közös szándékunkat és erős elkötelezettségünket a közép-európai funkcionális légtérblokk megvalósítása mellett. A térség légiforgalmi szolgálatainak megállapodása létrehozza a FAB CE vezetőségét és rögzíti a döntéshozatal rendszerét, ezzel szabad utat ad az aktív közös munkának" - mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója. "A régió teljesítményét javító közös projektek első, megkerülhetetlen lépése volt a szerződéses keretrendszer megalkotása. Mától felgyorsulhat az a folyamat, amelynek eredményeként elérhetjük közös célunkat, és a FAB CE lehet Európa egyik legelismertebb funkcionális légtérblokkja 2013-tól."

Magyarország egyértelmű célja, hogy a hazai légiforgalmi irányításnak méltó szerep jusson a közép-európai légtérblokkban. A HungaroControl Zrt. alkalmas lehet arra, hogy a légtérblokkon belül több szolgáltatás központi ellátását is magára vállalja.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések