ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Benyújtották a devizahitelesek megsegítését célzó javaslatot

Benyújtotta a devizahitelesek megsegítését célzó törvényjavaslatot a nemzetgazdasági miniszter az Országgyűlésnek pénteken.
Létrehozva: 2011. június 10., 23:08
nyomtat küld

A devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről címet viselő javaslat szerint a devizaalapú lakáshitellel rendelkező természetes személyek - az előzetes bejelentésnek megfelelően - 2011. december 31-ig írásban kezdeményezhetik a törlesztési árfolyam 36 hónapig, de legfeljebb 2014. december 31-ig történő rögzítését. A rögzített árfolyam a svájci frank esetén 180 HUF/CHF, euró esetén 250 HUF/EUR, japán jen esetén pedig 200 HUF/100 JPY.

Abban az esetben is a rögzített árfolyamon kell törleszteni, ha a tényleges törlesztési árfolyam a rögzített árfolyamnál alacsonyabb, a többletbefizetést ez esetben a gyűjtőszámlahitel törlesztéseként számolják el. Ha a hiteladósnak a gyűjtőszámlahitelből eredően sem tőke-, sem kamattartozása nincs, a tényleges törlesztési árfolyam és a rögzített árfolyam közül az alacsonyabbat kell a devizakölcsön törlesztése során
alkalmazni. A rögzített árfolyam és az ezt meghaladó tényleges törlesztési árfolyamok közötti különbségre a devizakölcsönt nyújtó bank speciális célú, a felelős hitelezés szabályai alá nem eső forint jelzáloghitelt (gyűjtőszámlahitel) nyújt, aminek a fedezete ugyanaz a lakóingatlan, mint a devizahitel esetében. A gyűjtőszámlahitel végső lejárata nem lehet korábbi, mint a devizakölcsöné. A futamidőt - a hiteladós életkorát is figyelembe véve - úgy kell meghatározni, hogy a hitel visszafizetése a devizakölcsön törlesztőrészletét is figyelembe véve ne jelentsen aránytalanul magas havi törlesztési terhet (ennek mértékét kormányrendelet határozza meg) a hiteladósnak.

A gyűjtőszámlahitel háromhavonta tőkésíthető, a három hónapos kamatperiódusra meghatározott ügyleti kamata a rögzített árfolyam alkalmazása alatt nem haladhatja meg a 3 havi Bubort, utána pedig a kapcsolódó devizakölcsön céljával azonos célra nyújtott forinthitel piaci kamatát. A hitelbírálat során, valamint szerződésszerű teljesítés esetén a hitelező az ügyleti kamaton kívül egyéb járulékot és díjat nem érvényesíthet.

Gyűjtőszámlahitel-szerződést az köthet, akinek a devizakölcsönből származó fizetési késedelme nem haladja meg 90 napot; aki nem áll fizetéskönnyítő program hatálya alatt; akinek a devizakölcsöne 2014. december 31. után jár le; aki esetében a fedezetül szolgáló, zálogjoggal terhelt lakóingatlan forgalmi értéke a fedezetként történő elfogadáskor nem haladta meg a 30 millió forintot, ha a lakóingatlant több pénzügyi intézmény által alapított jelzálogjog is terhel, egyik esetében sem áll fenn 90 napot meghaladó késedelem, valamint végrehajtás nincs folyamatban.

A magyar állam készfizető kezesként felel a gyűjtőszámlahitelből eredő tartozások 100 százalékáért a rögzített árfolyam alkalmazásának időszaka alatt, majd kezesként e tartozások 25 százalékáért a rögzített árfolyamú időszak lezárulta után, amiért a banknak kezességvállalási díjat kell fizetnie, amit semmilyen módon nem háríthat át a hiteladósokra. A kezességvállalási díj mértékét, számításának és megfizetésének módját kormányrendelet határozza meg.

Az árverési és kilakoltatási moratórium 2011. július 1-je és október 1-je között fennmarad, de hatálya alól kikerülnek a nagy értékű ingatlanok, azok, amelyeknek az esetében a hitelösszeg a hitelfolyósításkor meghaladta a 20 millió forintot, a lakóingatlan lakáshitel-szerződésben meghatározott forgalmi értéke pedig a 30 millió forintot.

Október 1-jével úgynevezett kényszerértékesítési kvóta lép életbe: a bankok összes fedezeti ingatlanuk 2011-ben 2 százalékát, 2012-ben 3, 2013-ban 4, 2014-ben pedig 5 százalékát adhatják át kényszerértékesítésre. A megyékben és a fővárosban azonos kvóta érvényesül. A kvóta kiterjed azokra a zálogtárgy-értékesítésekre is, amelyeket a hitelező már megindított, de az árverési moratórium folytán nem kerülhetett sor a tényleges értékesítésre. Nem vonatkozik ugyanakkor azokra az esetekre, amikor nem a hitelező, hanem egy harmadik személy végrehajtási kérelme alapján indul a zálogtárgyra vezetett végrehajtás, és a zálogjogosult hitelező abba kapcsolódik be.

Ha 180 napnál nem régebbi a késedelem, az ingatlant nem lehet kényszerértékesítésre kijelölni annak érdekében, hogy a hitelezők "az ésszerűség és társadalmi igazságosság érdekében" lehetőség szerint a "régebbi" kintlevőségek érvényesítését kezdjék meg. A kényszerértékesítési kvóta betartásának ellenőrzése és esetleges szankcionálása a pénzügyi felügyelet hatáskörébe tartozik, azon hitelezővel szemben pedig, akinek ellenőrzése nem tartozik a PSZÁF-hoz, a fogyasztóvédelmi hatóság jogosult eljárni.

A javaslat hatályon kívül helyezi azt a rendelkezést, amely kizárja a jelzálog alapú devizahitelezést, így a jövőben nem tiltja általános jelleggel a jelzálog alapítását a devizahitelezéshez. A törvényjavaslat rendelkezései különböző időpontokban lépnek hatályba. Az árverési és kilakoltatási moratórium korlátozott körű meghosszabbításáról rendelkező szabályok, valamint a devizahitelezés lehetővé tételére vonatkozó - hatályon kívül helyező - rendelkezések június 30-án és július 1-jén, a törlesztőrészletek rögzítésére és a gyűjtőszámla-hitelre vonatkozó rendelkezések a javaslat kihirdetését követő 45. napon, a kényszerértékesítési kvótára vonatkozó szabályok pedig 2011. október 1-jén.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések