ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Otthonmentő akcióterv: július közepéig megszülethetnek a törvényi rendelkezések

Az árfolyamrögzítési kérelmeket a legkorábban késő nyártól fogadhatják a finanszírozók, köztük a pénzügyi vállalkozások, s legkésőbb október 1-jétől a Nemzeti Eszközkezelő is működni fog, az ehhez szükséges törvényi rendelkezések várhatóan július közepéig megszületnek. A hitelezés bővülése a növekedési cél elérésének is fontos feltétele, ezen a kormány folyamatosan dolgozik - nyilatkozta Nátrán Roland, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára az MTI-nek.
Létrehozva: 2011. június 16., 14:36 | Utoljára frissítve: 2011. június 16., 14:42
nyomtat küld

Nátrán Roland elmondta: a múlt pénteken már a parlament elé került a bankszövetséggel kötött megállapodás három pontja, az árfolyam rögzítése, a kilakoltatási kvóta feloldása és a devizahitelezés újraindítása. Az eszközkezelőről készült előterjesztést a kormány megtárgyalta, és kiosztotta az ezzel kapcsolatos feladatokat. Az ötödik pont, a kamattámogatás bevezetése rendeleti szintű szabályozást igényel, az erről szóló tervezetet a kormány a következő ülésén tárgyalja. A parlament várhatóan július 15-ig, a tavaszi ülésszak végéig elfogadja a szükséges törvényi rendelkezéseket, és azzal párhuzamosan, vagy azt követően megszülethetnek a szükséges kormányrendeletek is. Mivel az árfolyamrögzítésre a bankoknak fel kell készülniük, várhatóan késő nyáron, kora ősszel fogadhatják az első kérelmeket, így a bejelentkezéstől számított második törlesztő részletet már a rögzített árfolyamon tudják fizetni az adósok - mondta a helyettes államtitkár.

Az árfolyamrögzítést a pénzügyi vállalkozásoknál is igényelni lehet. A programban mindenki részt vehet, akinek jelzáloghitele van, és megfelel a feltételeknek (például nincs 90 napi késedelemben, s ingatlanának az értéke az adásvételkor nem haladta meg a 30 millió forintot), függetlenül attól, hogy lakáscélú vagy szabad felhasználású jelzáloghitelt vett fel. Mivel az árfolyamrögzítés miatt esetleg keletkező, a gyűjtőszámlán nyilvántartott adósságot mindenkinek meg kell majd fizetnie, a helyettes államtitkár szerint nem volt indokolt, hogy a programból kirekesszék azokat, akik - kicsit felelőtlenül - fogyasztási cikkekre költötték a jelzálogfedezetű hiteleket. A törlesztő részletek 2015 januárjától, a rögzített árfolyamú időszak befejeződésével nem emelkedhetnek majd 15 százaléknál nagyobb mértékben, ez is része volt a bankokkal kötött megállapodásnak. Ez a futamidő hosszabbításával oldható meg, ami a hitelek többségénél nem okozna gondot, mivel az átlagos futamidő 17 év.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a kormány folyamatosan figyelemmel kíséri majd a gyűjtőszámlák egyenlegét mikro- és makrogazdasági szempontból is, hogy ha extrémen, trendszerűen változnának az árfolyamok, s nagy mértékű számlaegyenleg gyűlne össze, be tudjon avatkozni a kockázatok csökkentése érdekében.

A Nemzeti Eszközkezelő működésében a szociális szempontok lesznek irányadóak, azoknak a családoknak nyújt majd segítséget, akik önerejükből nem képesek a lakhatásukról gondoskodni, például, mert az egyik vagy mindkét kereső elveszítette a munkáját, emiatt késedelembe estek, s ingatlanjukat a bank potenciálisan elárvereztethetné.

Az eszközkezelőnek legkésőbb október 1-jén meg kell kezdenie működését, mivel akkor lép hatályba a 2 százalékos kilakoltatási kvóta, akkortól merülhet fel szociális probléma egyes családok esetében. Az eszközkezelő működésére vonatkozó részletes szabályok kidolgozását július 31-re várja a kormány az ezért felelős minisztertől - mondta Nátrán Roland.

A kényszerértékesítés 100-110 ezer 90 napon túli késedelembe esett hiteladóst fenyeget, a kvótarendszer azonban korlátozza azoknak a családoknak a számát, akik a kényszerértékesítés veszélyével szembesülnek - mutatott rá az államtitkár. Az idei utolsó negyedévben a lakásfedezetek 2 százalékát értékesíthetik a bankok, vagyis a moratórium feloldása legfeljebb kétezer adóst érinthet, s ezeknek is csak egy része nem tud önerőből a lakhatásáról gondoskodni. Nátrán Roland szerint azonban nem biztos, hogy a bankok kitöltik a kvótát.

Az eszközkezelőnek az idén várhatóan mintegy 5 milliárd forintot kell ingatlanvásárlásra fordítania kétezer lakás diszkontáron történő megvásárlása esetén, figyelembe véve, hogy az átlagos ingatlanérték 7 millió forint, s a lakások teljes értéke így maximum mintegy 14 milliárd forint lehet- mondta a helyettes államtitkár. A kvóta emelkedésével a következő évben elvileg legfeljebb 12 ezer esetben kell beavatkozni, így az idei potenciális költségvetési teher három-négyszeresével lehet számolni jövőre. Az ezzel kapcsolatos döntést a kormány, illetve az Országgyűlés a jövő évi költségvetés tárgyalásakor fogja meghozni.

A kisebb lakásba költözők kamattámogatásának nettó költségvetési hatása (a megnövekedett ingatlanforgalomból származó illetékbevételek és a kamattámogatásra fordított összeg különbözete) várhatóan 1,5 milliárd forint lesz évente.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: az eszközkezelő nem bankmentőként, a bankok portfólióját kitisztítandó jön létre, nem is pénzügyi stabilitási szempontok alapján, hanem az állam szociális eszköztárát bővíti. Hozzátette: az is elképzelhető, hogy emiatt nem emelkedik a szociális célú kiadások összege, előfordulhat ugyanis, hogy a parlament az évi több száz milliárd forintos szociális kiadáson belül a jövő évi költségvetés tárgyalásakor forrásokat csoportosít át erre a célra, a kormány adósságcsökkentési stratégiáját és a kitűzött hiánycélt ugyanis az eszközkezelő felállítása sem veszélyeztetheti.

A pénzügyi stabilitási szempontok valóban fontosak, a kormánynak azonban ezen túl egyéb szempontokat is figyelembe kell vennie, nem engedheti, hogy családok tömegesen kerüljenek az utcára - reagált a helyettes államtitkár a jegybank közelmúltbeli javaslatára. (Az MNB szerint a bankszövetséggel kötött ötpontos megállapodás néhány eleme pénzügyi stabilitási kockázatokat hordoz, illetve tovább rontja a bankok hitelezési képességét, ezért azt tartaná jónak, ha az árfolyamrögzítési lehetőség csak a szociálisan rászorulókra és a fizetési nehézségekkel küzdőkre terjedne ki, a negyedéves árverezési kvótát pedig 5-10 százalékra emelné.)

A helyettes államtitkár elmondta: a kvótarendszer nemcsak szociális szempontok miatt fontos, hanem az ingatlanpiac védelme miatt is. Magyarországon a nyugat-európai átlagnál is magasabb a lakástulajdonnal rendelkező családok aránya, a kvótarendszer pedig segít megelőzni, hogy a lakások értéke hirtelen nagymértékben csökkenjen. A kormány ezzel védi a magyar állampolgárok tulajdonát, ami az államnak feladata is - mondta Nátrán Roland. Kiemelte: az otthonmentő akcióterv minden eleme azon alapul, hogy a bankoknak, az államnak és az adósoknak osztozniuk kell a terheken. Az adós az árfolyamrögzítéssel vállalja, hogy visszafizeti a terheket; az állam kezdetben 100, majd 25 százalékos garanciát nyújt a gyűjtőszámlán lévő összegre; a bank a tényleges és a rögzített árfolyam különbségét alacsony kamaton finanszírozza meg és a garanciáért díjat fizet, aminek következtében a forrásköltségénél alacsonyabb bevételt realizál.

Azokról a javaslatokról, amelyek szerint nulla százalék kamatozásúvá kellene tenni a gyűjtőszámlát, Nátrán Roland úgy vélekedett, hogy ezzel felborítanák az egyensúlyt, ingyenhitelhez juttatnák az árfolyamrögzítést igénylőket, az ügyfeleknek arbitrázsra is lehetőséget adna, s teljesen a bankokra hárítaná a finanszírozás terheit.

A devizahitelek forinthitellel való kiváltására most is van mód - válaszolta arra a felvetésre, hogy miért nem forintosítják inkább a devizahiteleket, amit egyes szakértők valamint politikusok is szorgalmaztak -, ezzel azonban az a gond, hogy az adósok realizálnák a veszteséget. Ha pedig az állam átvállalná az árfolyamkülönbözetet, kedvezőbb helyzetbe hozná a devizahiteleseket például a forinthitelesekhez képest. Márpedig fontos szempont volt a morális kockázat kezelése is, az, hogy a devizahitelesek ne kapjanak nagyobb támogatást, mint a forinthitelesek, vagy azok, akik, ha nagy nehézségek árán is, de törlesztették a hitelüket.

Az eszközkezelő által nyújtott segítség ezért nemcsak a devizahitelesek számára áll nyitva, a szociális alapú támogatásra a forinthitelesek is számíthatnak - hívta fel a figyelmet.

Arra a kérdésre, hogy a bankokkal folynak-e a tárgyalások azokról a pontokról - köztük a kkv és a lakossági hitelezés ösztönzéséről -, amelyekről nem sikerült megállapodni, azt válaszolta: célzott, külön tárgyalások nincsenek, a kormány azonban folyamatosan dolgozik azokon a javaslatokon, amelyek a hitelezési aktivitás növekedését eredményezhetik, az NGM a nyáron több lehetőséget is megvizsgál. Ennek a munkának a folytatása azért is különösen fontos, mert a kormány által kitűzött gazdasági növekedési célok elérésének az egyik feltétele a hitelezési aktivitás bővülése - fűzte hozzá.

A helyettes államtitkár emlékeztetett rá: egy korábbi kormányrendelet már enyhítette a Garantiqa tőkeképzési kötelezettségét annak érdekében, hogy a társaság növelhesse szerepvállalását a kkv-k hitelezésében, és a Széchenyi kártya program tavaly őszi kibővítése (a hitelösszeg megemelése és a konstrukciók számának növelése) is a kkv hitelezés bővítését volt hivatott ösztönözni. Nátrán Roland szerint ebbe a sorba illeszkedik az árverezési kvóta fokozatos feloldása is, ami segíti a bankokat abban, hogy bővíthessék jelzáloghitelezésüket. A magáncsőd szabályozása, amit az elmúlt napokban többen hiányoltak a csomagból, Nátrán Roland szerint abszolut idegen a konstrukciótól, és annak céljától. Az árfolyamrögzítéses konstrukció két fő célt próbál meg elérni - mondta. Az egyik, hogy kiszámíthatóvá, és havonta stabillá tegye a háztartások törlesztési kötelezettségét. A másik fontos cél az, hogy az extrém irányú árfolyamváltozásokat - elsősorban az euró és a svájci frank keresztárfolyamának a változását, amire a magyar gazdaságpolitikának nincs hatása - kisimítsa.

Az euró/svájci frank árfolyamában átmeneti ideig, egy-két hónapig vagy egy-két negyedévig lehetséges olyan árfolyamváltozás, amely kedvezőtlenül érinti a hiteleseket, és adott esetben számos hitelnek a bedőlését eredményezhetné. A konstrukció ezeket a kedvezőtlen változásokat, az átmeneti időszakokat képes kisimítani, és azzal számol, hogy extremitások az ellenkező irányban is előfordulhatnak egy megfelelően hosszú időintervallum esetében. A három év ilyen hosszúnak tekinthető.

A konstrukció harmadik célja, hogy valamelyest csökkentse a havi törlesztő részletek nagyságát a mostani árfolyamokhoz képest. A svájci frank alapú hitelek esetében 15 százalékot meghaladó mértékű törlesztőrészlet csökkenés is lehet.

Az árfolyamrögzítés ezekre a célokra alkalmas, és korántsem arra, amire a magáncsőd alkalmas lenne, azaz, hogy egy tartós és orvosolhatatlan fizetési késedelem vagy fizetésképtelenség esetére nyújtson jogi megoldást - mondta.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések