Az M70 teljes autópályává fejlesztését javasolja a szakértői munkacsoport
|
Elkészítette állásfoglalását a Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár, az ORFK-OBB társelnöke vezetésével július elején a 2x1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére létrehozott eseti munkacsoport. A szakértői testület az M70 autóút 2x1 sávos szakaszainak 2x2 sávossá bővítéséhez szükséges tervezési feladatok elindítását, a beruházás közútfejlesztési programba emelését kezdeményezi. Az előkészítés ideje alatt, a kivitelezés megkezdéséig további forgalombiztonsági beavatkozásokat javasol. A szakvélemény elfogadása esetén nem épül több fizikai elválasztás nélküli autóút Magyarországon. |
A munkacsoport megállapította, hogy az M70 baleseti mutatói – a közelmúlt tragikus balesetei ellenére – más 2x1 sávos autóutak vagy főutak hasonló adataival összevetve nem kiemelkedően rosszak, azonban a forgalombiztonság további intézkedésekkel javítható és javítandó. A tagok egyetértettek abban, hogy az elalvás és szabálytalan előzés okozta balesetek elkerülését leghatékonyabban szolgáló megoldás az M70 2x1 sávos szakaszainak mielőbbi átépítése. Az M70 2x1 sávos útként kapott építési engedélyt, ezért a bővítéshez új engedélyeztetésre van szükség. Az előkészítés időigénye így legalább három, a kivitelezésé további mintegy másfél év. A lehető legkorábbi megvalósítás érdekében a munkacsoport az előzetes becslés alapján 7-8 milliárd forintba kerülő beruházás útfejlesztési programba, azon belül a 2016-ig terjedő első ciklusba illesztését látja indokoltnak.
Az átmeneti időszakban a testület az ellenkező irányú forgalmi sáv igénybevételét megakadályozó forgalomtechnikai intézkedések alkalmazását javasolja. Az M70 2x1 sávos szakaszain részben már bevezetett előzési tilalom teljes kiterjesztése mellett foglalt állást kettős záróvonal, közötte piros színű, akusztikus hatású burkolati jelek használatával. E szakaszokon a haladási irányt jelző nyílpárok felfestését is szükségesnek tartja. A szakértők a kétirányú járműforgalmat függőleges műanyag terelőelemekkel is elválasztanák, a jelzések számának csökkentése érdekében megszüntetnék a jelzőtáblák bal oldali ismétlését, a 2x2 - 2x1 sávos szakasz-átmeneteknél figyelmeztető akusztikus burkolati jeleket helyeznének el. A közlekedésbiztonsági kockázatokra négynyelvű (magyar, angol, román, szlovén) táblákon figyelmeztetnék az autósokat, tehergépjármű- és buszvezetőket. A gyakoribb és hatékonyabb rendőri, hatósági ellenőrzés céljából ellenőrző pontokat alakítanának ki. Javítanák a Zala megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége és a Zala megyei Rendőr-főkapitányság Autópálya Alosztályának személyi és technikai lehetőségeit. Az elvégzett beavatkozások után egy évvel (majd ezt követően rendszeresen) újabb közúti biztonsági felülvizsgálatot végeztetnének. A munkacsoport szerint 2x1 sávos, fizikai elválasztás nélküli autóutat a jövőben nem szabad építeni. A tervezett utak biztonsági jellemzőinek javítása érdekében a hosszú távú fejlesztési programban szereplő – mintegy 700 km, első ütemben 2x1 sávos autóútként, előzési szakaszokkal megépítendő – gyorsforgalmi út felülvizsgálata és más kategóriákba való átsorolása szükséges (gyorsforgalmi úttá fejleszthető 2x1 sávos főúttá; 2+1 sávos váltakozó irányban előzést biztosító, fizikai elválasztású gyorsforgalmi úttá; 2x2 sávos szűkített keresztmetszetű gyorsforgalmi úttá). Az arányok úgy alakíthatók, hogy a ráfordítási keretek ne változzanak meg.
A munkacsoport a további tragikus balesetek megelőzése érdekében az M70-es autóútnál nagyobb baleseti kockázatú utakon is hasznosnak látná hasonló mélységű közlekedésbiztonsági felülvizsgálatok, szükség esetén beavatkozások elvégzését. A 3,5 t feletti tehergépjárművek autóutakon megengedett legnagyobb sebességének újragondolását kezdeményezi a KRESZ-ben.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az állásfoglalást a kormányzati honlapon közzéteszi (http://www.kormany.hu/hu/nemzeti-fejlesztesi-miniszterium/hirek/az-m70-teljes-autopalyava-fejleszteset-javasolja-a-szakertoi-munkacsoport), és hamarosan döntést hoz a javaslatok alapján végrehajtható intézkedésekről.
Az M15 és M70 autóutakon júniusban történt tragikus közlekedési baleseteket követően a szaktárca által életre hívott eseti munkacsoportba az NFM mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal delegált szakértőket. A testület öt alkalommal ülésezett, július közepén helyszíni bejárást tartott az M70 autóúton.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály)