ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Haladás a hatos jogszabálycsomag ügyében

Haladást sikerült elérni azokon az uniós intézményközi egyeztetéseken, amelyek a közös gazdasági kormányzás kialakítását szolgáló hatos jogszabálycsomag véglegesítésére irányulnak - közölte a soros lengyel EU-elnökség és az Európai Parlament csütörtökön.

Létrehozva: 2011. szeptember 15., 15:05 | Utoljára frissítve: 2011. szeptember 15., 15:36
nyomtat küld

A hat uniós jogszabálytervezet az EU-tagállamok gazdasági és pénzügyi politikájának az eddiginél szorosabb összehangolását célozza. Egyebek közt közösségi fellépést irányoz elő az egyes tagállamokkal szemben olyan esetekre, amikor valamelyik a költségvetési hiány vagy más fontos mutató tekintetében eltér az egyeztetett célkitűzésektől. A hatos csomag - angol uniós szakzsargonban: sixpack - ügyében az első félévben a magyar EU-elnökség vezényelte le a fáradságos egyeztetéseket a tagállamok kormányainak képviselőivel a Tanácsban, majd folytatta az alkudozást az Európai Parlament (EP) képviselőivel. E jogszabályok egy részében ugyanis az EP-nek úgynevezett együttdöntési jogköre van, egy másik részében pedig ki kell kérni a véleményét. A június 30-án zárult magyar elnökség alatt majdnem sikerült feltenni a pontot az i-re, de egy-két ponton a nézeteltéréseket mégsem sikerült áthidalni a Tanács és a Parlament között.

A megmaradt ellentétek lényege arra volt visszavezethető, hogy a Parlament a gazdasági kormányzással kapcsolatos ügyekben nagyobb közösségi szerepet igényelt önmagának, mint amit egyes tagállamok hajlandóak lettek volna megadni neki, illetve hogy a Parlament több automatizmust szeretett volna beépíteni a pénzügyileg "renitens" tagállamokat megregulázó rendszerbe, ami kiváltotta egyes tagállamok ellenállását. A legkeményebb diónak állítólag az a részkérdés bizonyult, hogy az úgynevezett preventív szakaszban - amikor tehát valamely tagállam egyes pénzügyi-gazdasági mutatói még nem lépték át a meghatározott küszöbértéket, csupán vészesen közelítenek ahhoz - az Európai Bizottság (vagyis a legfőbb uniós végrehajtó testület) által javasolt szankciókat a tagállami kormányokat képviselő Tanácsban milyen mértékű többséggel kell megerősíteni, illetve másfelől nézve milyen mértékű többséggel lehet elutasítani. A Parlament az úgynevezett fordított minősített többség elvéhez ragaszkodott, vagyis ahhoz, hogy csak a tagállamok minősített többségével legyen elutasítható az ilyen bizottsági szankciós indítvány.

Az Európai Parlament legutóbbi tájékoztatása ezzel a kérdéssel kapcsolatban már csupán egyszerű fordított többségről szólt, és a megállapodás tartalmáról a következőket közölte: a Tanács kötelezi magát, hogy általános szabályként tartani fogja magát az Európai Bizottság ajánlásaihoz, és ha ezt mégsem teszi, azt nyilvánosan megindokolja. Ha a lengyel elnökségnek valóban sikerült kimunkálnia a kompromisszumot, akkor az rövidesen a Tanács napirendjére kerül. Ami a másik felet illeti, az EP plénuma a szeptember utolsó hetében esedékes strasbourgi üléshéten szavazhat a hatos csomagról.

(MTI-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések