ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Fagyott árak a távfűtéses háztartásoknak

A hatósági távhőár célja a lakosság kiszolgáltatottságának csökkentése, illetve az ágazat teljes átalakulásának elindítása – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjújában Bencsik János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium energiaügyekért felelős államtitkára. A szakember szerint a szombaton elindult új támogatási rendszer kompenzálja majd a befagyasztott tarifákat, de 10 milliárd forintot azért félreraknak az esetleges többletköltségekre is.

Létrehozva: 2011. október 3., 17:03 | Utoljára frissítve: 2011. október 3., 17:23
nyomtat küld

– Megjelent a miniszteri rendelet a következő szezon távfűtési díjairól. Milyen tényezők befolyásolták a végeredményt?

– A Magyar Energia Hivatal javaslatának figyelembevételével alakult ki az a rendelet, amely október 1-jével lépett hatályba. A rendelet minden egyes hőtermelő és hőszolgáltató esetében egyedi árat állapít meg. A szabályozás a 2011. március 31-én befagyasztott hatósági árak további érvényben maradását rögzíti, így a következő fűtési időszakra nem emelkedik egyetlen hőszolgáltatási körzetben sem a végfogyasztói tarifa. Ez az új hőoldali támogatás bevezetésének köszönhető, amely a villamosenergia-előállítási kompenzációt váltja. A keret fedezi majd a rendelet megalkotásánál meghatározott, indokolt költségeket.

– A rendelet figyelembe vette a március óta zajló világpiaci folyamatokat is?

– Figyelembe vette a földgáz árának alakulását. Emellett azt is, hogy a továbbiakban az elismert nyereség csak 4,5 százalék lehet. Az egy éven belüli, 5 százalék alatti inflációs hatás pedig nem érvényesíthető a végfogyasztói ár megállapításánál, mivel a termelőknek és szolgáltatóknak képesnek kell lenniük arra, hogy az ilyen mértékű pénzromlást hatékonyságjavítással kezeljék. Az árakból kikerültek azok az indokolatlan költségelemek is, amelyek a korábbiakban jelentős mértékben torzították a lakosság által fizetendő díjakat. Ilyen indokolatlan költségek voltak többek között a helyi sportegyesületek működtetéséhez vagy a településfejlesztési célokhoz igénybe vett „támogatások”. Tudjuk, hogy ez egy érzékeny területe a távhőszolgáltatásnak, de egyszer itt is rendet kell tenni.

– Több kisebb távfűtőcég jelezte korábban, hogy a rögzített árszint mellett csak veszteségesen tudnak működni. Márpedig ha ez hosszú távon fennmarad, előbb-utóbb az önkormányzatoknak mint tulajdonosoknak kell majd a zsebükbe nyúlniuk.

– Ha a tulajdonos az önkormányzat, akkor érdekelt a hatékonyságjavítással kapcsolatos döntések meghozatalában. Az állami ármeghatározás egyik célja a fogyasztók kiszolgáltatottságának csökkentése. A másik oldalon pedig hozzá kell járulnunk a távhőszolgáltatás hatékonyságának javításához, ehhez az Új Széchenyi-terv biztosít forrást. Csak az elmúlt évben 17 távhőszolgáltató pályázatát bírálták el kedvezően, az érintettek így 3,5 milliárd forinthoz jutottak. E beruházások megvalósulásával összességében évi 760 millió forinttal csökkenhet a nyertes távhőszolgáltatók működési költsége. Bőven akad még megtakarítási lehetőség, akár azzal, hogy a korábbi gáztüzelésű hőtermelő egységet geotermális energiával váltják ki, de a nagy hálózati hőveszteséget okozó vezetékelemek újraszigetelésében is komoly tartalékok vannak. Komlón például 3 kilométernyi vezetékszakaszt újítottak fel az Új Széchenyi-terv segítségével, mivel itt a szállított hő 25-45 százaléka „elveszett”.

– Ha jól gondolom, akkor a most befagyasztott árak nemcsak erre a fűtési idényre, hanem legalább egy esztendőre szólnak.

– Az árak fűtési idénytől fűtési idényig tartanak. A szükséges források a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányítón keresztül jutnak el a szereplőkhöz akkor, ha időben benyújtják a vonatkozó kérelmet. A távhő-szolgáltatási támogatás jogosultjainak meg kell felelniük a jogszabályban előírt feltételeknek, amelyeket szigorú ellenőrzések után a hatóság bírál el. Jelenleg vannak olyan hőpiaci körzetek is, ahol a beépített teljesítmény kétszerese-háromszorosa az adott település hőellátási igényeinek. Itt már túlbiztosítottságról van szó, ez pedig nagyon sokba kerül a fogyasztóknak. A most elinduló folyamat egy több évig tartó átalakulás első lépése lesz, amely alapvetően újítja meg a hazai távhőszolgáltatást, nemcsak technológiában, hanem tulajdonosi szerkezetben is.

– Ez akár azt is jelentheti, hogy egy kapcsolt, vagyis hőt és villamos energiát vegyesen termelő erőművi blokkot kiszoríthat egy csak hő előállítására képes kazán?

– A támogatás mértékének megállapításánál figyelembe veszik az energiaforrás beszerzési árát, valamint azt is, hogy az adott beruházás megtérült-e, illetve hogy van-e helyettesítő technológia a hőkörzetben. Ezek a szempontok a tényleges lakossági felhasználású hő mennyiségével együtt adják majd ki, hogy valójában mekkora támogatásra jogosult az adott szolgáltató. Így a hőoldali kompenzáció területenként eltérő mértékű lesz, annak érdekében, hogy az árak befagyasztásával ne lehetetlenüljön el a szolgáltató. Három részre osztottuk a rendelkezésre álló forrásokat. A hődíjtámogatásra 30 milliárd forint áll rendelkezésre, amit a szolgáltatók kapnak a termelők helyett, így az megjelenik a fogyasztói árakban is. További 2 milliárd forintot különítünk el az egészségügyi és felsőoktatási intézmények hődíjtámogatására, a 10-12 milliárdos intervenciós alap pedig az új rendszerre való átálláskor esetlegesen felmerülő, előre nem tervezett költségeket fedezi.

– Hallhattuk nemrég, hogy hatósági árassá válik a víz-, a csatorna- és a szemétszállítási szolgáltatás is. Hol tart most ez az ügy?

– A nemzeti fejlesztési miniszternek november 30-ig kell kidolgoznia az e szolgáltatásokra vonatkozó központi ármeghatározás jogszabályi kereteit. Itt is egységes, világos, átlátható díjszerkezet kell, az elérhető nyereség korlátozásával, az inflációs hatás kiegyensúlyozásával és az indokolatlan költségek elhagyásával. Hasonlóan a távhőszolgáltatáshoz, az eltérő szolgáltatási területeken különböző, hatóságilag megállapított árakkal lehet számolni. Ez addig igaz mindhárom ágazatra, amíg nem egyszerűsödik a tulajdonosi szerkezet. A szétaprózódott tulajdonosi háttér sok indokolatlannak tűnő költséggel jár, a szolgáltatók többsége nem képes kellő hatékonysággal működni. Kívánatos lenne egy térségi alapon megvalósuló integráció.

– A nemzeti energiastratégiát ma fogadhatja el a parlament. Melyek a további teendők?

– Az országgyűlési határozatba beépítettük nyolc cselekvési terv elkészítésének kötelezettségét, melyekből eddig kettő készült el: a megújuló energia és az energiahatékonysági cselekvési terv. Ezenkívül el kell készítenünk a távhőfejlesztési, az erőmű-fejlesztési, valamint az ásványvagyon-készletezési és -hasznosítási cselekvési tervet is. A szemléletváltozás is önálló cselekvési tervet kap, akárcsak a kutatás-fejlesztés és az innováció.

(Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések