ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

"A BKV problémáját a főváros egyedül nem tudja megoldani"

Bedől a BKV, ha a cég megmentésére a nemzetgazdasági tárca javaslatát fogadja el a kormány - mondta a főpolgármester a Magyar Televízió A Lényeg című műsorában vasárnap. Szathmáry Kristóf államtitkár korábban kijelentette: a kormányzat minden egyes főváros által a BKV-nak juttatott forráshoz, plusz egy forintot tesz hozzá. A főpolgármester azonban azt mondta: fogalma sincs, ki találta ki, hogy a kormány egy forintot ad a főváros egy forintjához. Tarlós István szerint értelmezhetetlen a javaslat, és a céget csak úgy lehet megmenteni, ha visszakapják a normatív támogatást, valamint a kormány a főváros 20 milliárdjához ad még 20 milliárd forintot.
Létrehozva: 2012. január 30., 09:48 | Utoljára frissítve: 2012. január 30., 10:43
nyomtat küld

A főpolgármester úgy fogalmazott: benne van az ÁSZ-jelentésben, hogy a 2002-es konszolidáció óta folyamatosan olyan súlyos hitelfelvételekre kényszerítették a BKV-t, amelyről tudott volt, hogy képtelenek lesznek visszafizetni. Ennek a hitelnek egy nagyon jelentős, 2004-ben felvett kontingensét, 40 milliárd közeli összeget most kell visszafizetni - tette hozzá.

Tarlós István kifejtette: a BKV problémáját a főváros egyedül nem tudja megoldani, hiszen egy 21 éve gyűrűződő problémáról van szó. Hangsúlyozta: 2011 volt az egyetlen év, mikor Orbán Viktor miniszterelnök segítségével a BKV teljes éves veszteségét sikerült visszapótolni; tavaly ugyanis a főváros több mint 56 milliárdot kapott.

„A fővárosnál nincs annyi egy forint, amihez, ha hozzáteszik a plusz egy forintot, hozzávetőlegesen is elég lenne” – hangsúlyozta a főpolgármester. Hozzátette: ha a normatív támogatást a főváros visszakapja, és a főváros 20 milliárd forintja mellé ad a kormány 20 milliárd forintot, meg lehet menteni a helyzetet.

A finanszírozás a nagyobb probléma

Valóban nem az adósságállomány a legnagyobb baj, azonban 58 milliárd forintot kell törleszteni – fejtette ki Tarlós István. Mint mondta, az eredeti ÁSZ-jelentés is kimondja, a finanszírozás megoldatlansága a legfőbb a probléma - a rövidtávú helyzetet azonban - mint fogalmazott - az adósságállomány kezelése nélkül nem lehet megoldani. „A várost 183 milliárdos adósságállománnyal vettük át, a város már 2010 októberére hitelképessége határára jutott” – fejtette ki.

„Mikor az mondjuk, előszedjük a 20 milliárd forintot, 2014-15-re a város működését veszélyeztetjük; ha azonban mi ezt az összeget hozzátesszük és megkapjuk a másikat, akkor tudjuk refinanszírozni a hiteleket a bankoknál, és meg tudjuk kötni az új közszolgáltatási szerződést” – mondta.

Le kellett volna cserélni a szerelvényeket

A műszaki állapot fejlesztésével kapcsolatosan a főpolgármester kifejtette: 20 év után még Moszkvában is kivonják a forgalomból azokat a szerelvényeket, amelyek Budapesten közlekednek. „Ehhez képest nálunk 35-45 éves metrószerelvények, 45 éves HÉV-szerelvények, 24 éves buszok, 30 éves villamosok járnak az utakon”- mondta. Szerinte a korábbi ciklusok ezeknek a járműveknek a cseréjét meg sem kezdték, és nem is jelezték a problémát. A járműállomány nagy részét másfél évtizede ki kellett volna cserélni – fejtette ki Tarlós István.

Járatcsökkentés jöhet?

Mint kifejtette, nem zárható ki a járatcsökkentés lehetősége, de – mint mondta – ez még mindig kisebb baj, mintha leállna a BKV. „Nagy nyereséget ez a megoldás azonban nem hozna, hiszen ha csúcsidőben történne a járatcsökkenés, az alig lenne elviselhető, csúcsidőn kívül nem hozza a megfelelő gazdasági eredményeket” – tette hozzá.

Tarlós István közölte: Vitézy Dáviddal és György Istvánnal közösen összeállítottak egy javaslatcsomagot, mely az eddigi javaslatok összegzése. Mint hangsúlyozta: elsősorban Orbán Viktor miniszterelnöktől, Pintér Sándor belügyminisztertől, valamint Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettestől várják a segítséget – a javaslatot rajtuk kívül a Nemzetgazdasági Minisztérium kijelölt államtitkárának is megküldték. Azonban, ha a Nemzetgazdasági Minisztérium egyik államtitkárságának tőlük független javaslatát tárgyalja a kormány, „ nagy baj történhet”.

„Ha a kettő ötvözetét tárgyalják meg, abból talán lehet valami, ha a mi javaslatunkat tárgyalják, akkor születhet olyan megoldás, ami átmenti a BKV-t” – fejtette ki.

Elkerülhetetlen a különadó

Tarlós István hangsúlyozta: a javaslat lényege, hogy ha a BKV nem kap állami segítséget, akkor a főváros kapjon forrásteremtési lehetőséget. „Mérlegelni kell, hogy a 27 százalékos áfatartományból áttegyék a közlekedési díjakat egy enyhébb áfatartományba - egyféle igazságosnak mondható különadó elkerülhetetlen” – fejtette ki.

Hozzátette: az agglomeráció - egy-két település kivételével - évtizedes viszonylatban semmiért nem fizet, se a közlekedésért, se az egészségügyért, se az oktatásért, Budapest adja a kiegészítő normatívákat szinte mindenhez, ez egy tarthatatlan állapot. 

(hirado.hu-fidesz.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések